ANNONS
Annons

Kemi och papper för Lith-kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det finns lith-film.

Men då gör man ett nytt lith-negativ som man sedan kontaktkopierar.

Användes förr ofta till att skapa grafiska effekter.

Rätta mig nu ngn om jag har fel.
 
Re: Illford

Kajsa A skrev:
Funkar Illford multigrade (fiber, plast, matt, blank??)
Min erfarenhet är att fotopapper med variabel kontrast inte lämpar sig för lithkopiering. Det har ingen betydelse vilken bas papperet har (fiber eller plast), men de flesta papper med fast kontrast har fiberbas idag. Matt eller blankt är en smaksak, men för lith föredrar jag blanka papper (lufttorkade) för den högre maxsvärtan.
 
Re: Illford

Kajsa A skrev:
Funkar Illford multigrade (fiber, plast, matt, blank??)

Ilfords papper fungerar inget vidare för Lith-kopiering. Iallafall inte Multigrade IV och Multigrade Warmtone.

Av de papper jag testat fungerar Emaks K888 och Forte Polywarmtone (Photax har båda) mycket bra, det senare är ett variabelkontrastpapper men det är inget man brukar utnyttja vid lithkopiering. Men vill du ha ett papper du kan använda till både vanlig kopiering med kontrastfilter och lith-kopiering så kan Forte Polywarmtone vara ett bra val.

För att göra lithkopierade bilder av den typ som ges exempel på i den här tråden ska du inte ha någon speciell film. Bara vanliga negativ med normal kontrast.

Kika på http://www.unblinkingeye.com under artiklar där finns två artiklar om lithkopiering av Tim Rudman (eller något sådant) varav den ena ger rekomendationer på papper som fungerar bra för lith-kopiering.

Mvh
Richard
 
Erik Schalin skrev:
Ja det finns lith-film.

Men då gör man ett nytt lith-negativ som man sedan kontaktkopierar.

Användes förr ofta till att skapa grafiska effekter.

Rätta mig nu ngn om jag har fel.

Nu går jag ut på en tunn tråd:

"Lith" kommer av "lithographic" eller "litografisk" film, vilken änvänds och använts i den grafiska industrin länge. Jag kan tänka mig att lithfilmen i första hand använts i, kanske t o m utvecklats för, den industrin.

Lithfilmen och lithframkallaren skapar en bild utan "gråtoner", vilket är precis vad man vill ha när man framställer film för exponering av plåtar för tryck. Detta för att få högsta möjliga skärpa på raster. Om rastret är oskarpt blir den tryckta bilden också oskarp och/eller sotar igen.

Det är riktigt smart, detta med lithfilm och "infectious development", man får inga "gråtoner" om man inte framkallar alldeles för länge.

Nu får ni gärna rätta mig om jag bara hittar på... :)
 
Galaxens President skrev:
Du menar ...om man inte överexponerar och framkallar kortare tid?

I övrigt tror jag vad du skriver stämmer.

Precis. Eller överexponerar och framkallar lika länge... I och med denna infectious development så kan jag tänka mig att en halvtimme i framkallaren gör hela filmen svart om den t ex utsatts för lite atmosfärisk strålning eller liknande, dvs är lite gammal. Gamla fotopapper blir ju slöjade med tiden, det gäller säkert lithfilm med.

Man kan väl tänka sig att exponeringen ska nå ett tröskelvärde för att lithframkallaren ska gå på det exponerare silvret. Var det värdet ligger vet jag dock inte. Vi hade en filmframkallare för lithfilm på gymnasiet (tyvärr var jag inte smart nog att fatta hur kreativ man kan vara med en sån). Man stoppade in filmen på ena sidan och två-tre minuter senare kom den ut på andra sidan, torr och fin. På Göteborgs-Posten fanns en filmsättare med inbyggd framkallare (kanske är det alltid så) som jag använde då och då för att skriva ut STORA annonser till kunder. Jag fick senare ett mer eller mindre seriöst erbjudande att köpa denna filmsättare, men var ska man ha en sån? Ca 2 meter bred, 4 lång och 1,2 m hög. Luktar fotokemi. Drar massor med el. Något för pojkrummet?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar