Annons

Kemi och papper för Lith-kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är papprets korn som klumpar ihop sig under framkallningen och blir synliga. Har som sagt aldrig märkt av någon flammighet så det vet jag inte vad det beror på. Är det någon som har letat på APUG.org?
 
Jag är ävertygad att i mitt fall beror flamigheten på att jag var slarvig i agiteringen i början. Med vanlig framkallarr i vilken man framkallar ut papperet är det inget problem. Men med lithframkallare där man rycker tidigare blir det det. Aggiterade du nogrannt Fredrik?

Har läst någonstans på apug att man kan "pepparkorn" när framkallaren börjar ta slut, kan det vara något sådant som gav din kornighet Fredrik?
 
Senast ändrad:
Jag agiterade i stort sett konstant, men visst nog blev det kanske ett litet avbrott, ta av handsken för att klia sig på näsan eller liknande. Det tar ju bara kanske 15 sek, kan det få så stor betydelse menar du? Hehe verkar som lithkopiering är bra träning för viljestyrkan på fler sätt än jag trodde. Möjligt att kornigheten beror på att framkallaren började ge sig, detta var den sista bilden jag gjorde, de andra är inte fullt lika flammiga och kornet är kanske något mindre. Jag testade med 2 sortes papper dels det papper man fick med i paketet men även Emaks. Både korn och flammighet blev mindre med Emakspappret Bilden på gränden är Fotospeedpappret man fick med. Jag kan inte lägga upp nån annan bild just nu för jämförelse eftersom min scanner har packat ihop och föräldrarna bor en bit bort.
 
Senast ändrad:
Gissar att det är som viktigast innan bilden börjar komma eller innan den kommet så långt. Med mitt ilford papper som tog typ 5 minuter på sig innan något började hända var det som sagt inget problem även om jag inte var jättenogran med agiteringen men med plastpapperet som började komma redan efter 15 sekunder var det hopplöst.

Funderar över vilket papper jag skal testa nästa gång då varken Ilford Multigrade Warmtone eller Fotokemika fineprint gav någe vidare resultat.

Jag funderar på Emaks som ska vara samma som Clasic Arts Warmtone och classic arts papper skall vara superba för lith (enligt lithguiden på unblinkingeye).

Någon med annat förslag?
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Jag är ävertygad att i mitt fall beror flamigheten på att jag var slarvig i agiteringen i början. Med vanlig framkallarr i vilken man framkallar ut papperet är det inget problem. Men med lithframkallare där man rycker tidigare blir det det. Aggiterade du nogrannt Fredrik?

Har läst någonstans på apug att man kan "pepparkorn" när framkallaren börjar ta slut, kan det vara något sådant som gav din kornighet Fredrik?

Fineprint är ju ett papper där svärtan vid normal framkallning kommer fram nästan direkt efter att man stoppat ned den i framkallaren. Sedan påverkas bilden mindre mot slutet. Andra papper kan ta uppp mot 30-60 sek innan det händer något. Kanske det inverkar på resultatet vid lithframkallning också, att bilden kommer fram snabbare och därför (då lithframkallaren kräver längre arbetstid) inte hinner arbeta ordentligt om man inte agiterar kraftigt?
 
Galaxens President skrev:
Har läst någonstans på apug att man kan "pepparkorn" när framkallaren börjar ta slut, kan det vara något sådant som gav din kornighet Fredrik?
"Pepper fogging" ser mer ut som om man har strött pepparkorn över hela kopian.
Moerschs lithframkallare består av två komponenter där man kan styra framkallarens karaktär från att vara en snabbframkallare med mjuk karaktär till en långsamt verkande med markant korn (mer litheffekt). Fungerar Fotospeedkitet på ett liknande sätt, Fredrik?
 
Framkallaren består av 2 komponenter, men instruktionen säger inget om hur man kan variera genom att använda olika mycket, utan man skall ta lika mucket av varje. Däremot fick man med 2 påsar med "potassium bromide" och "sodium sulphite" så vitt jag förstår så kan man lägga till dessa för att motverka "pepper fogging"
 
OK. Taget ur Moerschs dokumentation:

+ Solution A: harder, more colourful, grainier, slower, shorter working life

+ Solution B: softer, less colourful, faster, longer working life

+ Bromide: delays the onset of the lith effect, requires more light

+ Sulphite: antioxidant and darkening reducer, careful dosages against overlarge grain

Då kanske det klarnar lite. Prova med att ändra på förhållandet mellan de två komponenterna. Gissar att de fungerar som nämnts ovan.
 
Ahaa! tack för tipset! skall skriva av det där och lägga det tilsammans med kemin. Måste testa i morgon och se om jag får annorlunda resultat!
tack än en gång!
 
Anders vilka papper har du testat att göra lithbilder med?

Såg att du hade både Emaks och Forte Polywarmtone bilder men av de du lithbilder du lagt upp så såg jag bara fomabrom.
 
Ja, det fungerade mycket bra. Upplevde det som lite neutralare i färgtonen jämfört med Fomabrom som drar åt det gulaktiga hållet, vilket jag tycker om. Jag har även Fomatone hemma som borde testas, sägs vara ett bra lithpapper.
 
Fredrik72 skrev:
Ahaa! tack för tipset! skall skriva av det där och lägga det tilsammans med kemin. Måste testa i morgon och se om jag får annorlunda resultat!
tack än en gång!
Varsågod, trevligt att hjälpa till! Ladda gärna upp dina nya alster på FS. Ser fram emot att se dem.
 
Är inte Fomabrom ett rent bromsilverpapper (kalltons) alltså motsatsen till K888 och Polywarmtone (varmtons klorbromsilver)? Bromsilvret ska vara finare i kornen och när det klumpar ihop sig (som med lithframkallare) kanske det inte ger lika mycket kornförstoring som med klorbrompapperen som har ngt grövre silverkorn?
 
Platypus skrev:
Den värsta??! Jag tycker att den är helt underbar :)
Tack! vad snällt sagt!
Värsta är kanske fel ord, bilden har ju en viss charm. Men jag var inte ute efter ett fullt så flammigt och ruffigt utseende. Vet jag bara vad det beror på så blir det ju lättare att göra en gång till och att undvika, beroende på vad man vill ha för tillfället.
Tack än en gång för det snälla omdömmet!
 
Igår gjorde jag mitt första försök med lith efter att ha läst på en hel del. Det gick väl...sådär.
Utgick från ett 6x7 Portr VC färgneg. Lite dumt att inte köra svartvitt förstås, men jag tänkte att det spelade ingen roll, gäller bara att exponera snålt och framkalla utav helvete. Framkallade i 50 minuter(!), och lyckades bara få till en normal, men lite grådassig kopia. Materialet var Oriental Seagull portrait warmtone grad 3, och Tetenal Dokulith. Nästa gång blir det TriX.
 
Mattias du har ju en bunt svartvita bilder i dina kritikalbum som jag skulle kunna tänka mig gör sig bra som lithbilder. Visa gärna resultaten här om du har möjlighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.