Annons

Kemi och papper för Lith-kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik72

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kikat på lite olika lithframkallare för papper. Fotospeed har ett starterkit med papper och kemi. Problemet är att jag inte hittat någon svensk firma på nätet som säljer detta kit. Någin som vet om man kan få tag på det i sverige, eller någon som kanske har alternativa tips på kemi och papper man kan köpa. Det som verkar så bra med Fotospeeds starter kit är att den innehåller en utförlig instruktion, vilket kunde vara åraktiskt eftersom jag inte gjort några lithkopior förut. Någon som håller på med detta och kan ge mig lite tips, så skulle jag bli väldigt tacksam!
/Fredrik
 
Jag beställde Moersch lithframkallare från Fotoimpex.de och läste lite om lith på nätet, bland annat på sajten http://www.lithprint.com/, när jag körde igång med lith. På Fotoimpex kan du läsa dig till vilka papper som fungerar bra med lithframkallare. Fomabrom är ett bra papper för detta.
 
I Sverige är det nog bara Kameradoktorn som för lith-kemi i sitt sortiment, jag köpte Fotospeeds lith-kit där för ungefär ett år sedan. Då hade de dessutom rea på allt graderat fiberpapper så jag var ju tvungen att köpa alldeles för mycket sånt också. Jag tycker inte att Lithprint.com är speciellt bra, då är Unblinking Eye och Tim Rudmans två artiklar Lith printing, an introduction och Lith printing materials update betydligt bättre. Tim Rudman har också skrivit en bok om lith, The Master Photographers Lith Printing Course som kan rekommenderas varmt även om mycket av texten finns på nätet. I Rudmans artiklar ovan finns också en bra genomgång av vilka papper som fungerar bra med lith. Han rekommenderar ffa graderat fiberpapper, typ Foma, Forte, Kentmere och Oriental Seagull.

Själv kör jag med Fotospeeds lith-framkallare och Forte-papper, Forte Fortezo, i olika ytor. Har tyvärr alldeles för ont om tid att hålla på i mörkrummet och lith har en tendens att ta betydligt längre tid än vanlig svartvit kopiering. Sist jag kopierade lith hade jag framkallningstider på upp emot 30 minuter men då var soppan ganska dålig. I början var tiderna 4-8 minuter, därefter har de bara stigit. Rudman säger att man får vackrare färgtoner om soppan är halvgammal och rekommenderar att man sparar en del gammal framkallare, "old brown", och blandar med den nya för bättre lith-effekt. Jag har inte sett någon uppenbar skillnad men har åas inte jämfört två kopior från samma negativ och olika tillfällen.

Lycka till!
 
Någon som vet om Photax nya papper är bra för lith-bilder? På www.unblinkingeye.com (se Emils länk) står det att Forte Polywarmtone är "to die for" när det gäller lith-kopiering, men det nya som photax säljer heter "Forte Polywarmtone plus".

Testade med Ilford Multigrade IV FB Warmtone och Kodalith i helgen och lith-effekten i princip uteblev (kan förvisso bero på snubben som slog kopiorna :-}) precis som Tim Rudman indikerade på unblinking eye.

Går det att få tag i kodalith nuförtiden? Vi hade ett par gamla påsar som donerats till fotoklubben som jag körde med.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Photax säljer lite papper och kemi för lith.
Mig veterligen har de bara lith-framkallare för litografisk film (dvs för extremt hög kontrast), inte den typ av framkallare som används till lith-kopiering.
 
Vilken lith-framkallare då?

Är det inte bara framkallare för lithografisk film fast mer utspädd man använder? Dock helst sådan som har en A och en B lösning som skall blandas?
 
Galaxens President skrev:
Går det att få tag i kodalith nuförtiden? Vi hade ett par gamla påsar som donerats till fotoklubben som jag körde med.

Jag har en gammal oöppnad paket Kodalith Super som har två lösningar (A och B) kvar sedan vi gjorde grafik i Fotoklubben. Den är för både film och papper enligt vad som står på paketen och lösningarna ska blandas i lika delar. Vore kul att prova den med Emaks eller Fortepapper. Papper ska normalt framkallas i 3 min. Frågan är hur man ska späda denna och hur länge man ska framkalla för normala kontraster?
 
Denna bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=510391
körde jag med 1 del A, 1 del B och 4 delar vatten. Sedan exponerade jag för högdagrarna och framkallade tills lågdagrar var där jag ville ha dem. Med ilford warmtone fiber papperet dröjde det nästan fem minuter innan jag började se något över huvudtaget och efter 13 minuter så ryckte jag kopian.

Jag testade också med Fotokemika fineprint (plast) och då började bilden komma redan efter typ 15 sekunder men agiteringen blev omöjlig att få till. Enligt unblinking eye är lithframkallare sådana att den går fortare allteftersom bilden svärtas. Om då bilden börjar svärtas ojämnt pga dålig agitering så förvärras bara ojämnheterna och försvinner inte när man fortsätter agitera som med vanlig framkallare. Därav misstänker jag att det är viktigt att processen inte går för snabbt i början. Dessa slutsatser är dock bara grundade på en eftermiddag i mörkrummet.
 
en liten uppdatering...

Jag har fått tag på Fotospeeds "startkit" Är nu precis klar med första testen, som ligger på tork nu. Jag har nog en hel del att lära, kornet i bilderna blev gigantiskt och flera kopior blev flammiga trots konstant agitering. Jag skall lägga upp ett par av bilderna här i tråden så fort dom är torra. Kanske finns det någon som törs ge sig på en gissning vad jag gör för fel innan dess?
Tacksam för svar!
 
Kornstorleken beror på svärtningen, dvs hur långt framkallningen kommit, har jag för mig. Själv har jag inte råkat ut för nån flammighet så det kan jag inte svara på.

Richard: Hittade faktiskt Kodalith på B&H i New York, pulver till 8L brukslösning från Photographer's Formulary kostar $23. Synd bara att frakten kostar det dubbla! Om du är sugen på att beställa funderar jag på att testa PMK/pyro. Har du använt det?

Långa framkallningstider är inte ovanliga med lith, jag har hamnat på 20-30 minuter flera gånger. När Fotospeed-soppan var sprillans ny ur nyöppnade flaskor låg tiden på 8-10 minuter.

Gaah, vad sugen jag blir på att slabba!!! =)
 
Har inte testat PMK eller annan pyrogallolframkallare. En av alltför många saker jag är nyfiken på dock. Så mycket spännande saker det finns att göra, men begränsad tid. Skall bli spännande att se Fredriks bilder.

Min hypotes är att det går för snabbt ifall det blir flammigt. I och med att svärtningshastigheten ökar med svärtningen så gäller det att det går långsamt i början så att man hinner aggitera ordentligt innan svärtningen startar.

Med ilford fiberpapperet tog det flera minuter innan man såg något börja hända och då var det inga problem. Men med plastpapperet som reagerade snabbt var det helt omöjligt att få jämna ytor.

Kanske ska man testa att köra mer utspätt ifall man har problem med flammighet. Det där med kornstorlek och sbärtningen som Emil nämner kännar jag igen att jag läst någonstans gällande lith-framkallare.
 
Kontrasten styrs via exponeringstid och framkallningens längd.
MInskas tiden kommer framkallningstiden att behöva förlängas OCH kontrasten kommer att öka.

Att du ser kornen beror på att du använder lithframkallning. Kornen i pappret klumpar ihop sig.

Det hela skall kunna jämföras med filmframkallning där ökad tid ökar kornets framträdande roll.

Enligt FOTO 2004/9
 
en av bilderna

Nu har bilderna torkat. De blev faktiskt lite bättre sedan de torkat men fortfarande inte riktigt ok tycker jag. Jag bifogar den värsta av dom. Den tog ca 20min att framkalla
 

Bilagor

  • gränden-bort-lith3.gif
    gränden-bort-lith3.gif
    49.9 KB · Visningar: 749
här kommer samma bild fast framkallad med vanlig framkallare,som en liten jämförelse
 

Bilagor

  • gränden-bort_jämförelse.gif
    gränden-bort_jämförelse.gif
    53.4 KB · Visningar: 314
Schysst bild, men min spontana kommentar är att lith-bilden är underexponerad ett steg eller två. Om du jämför exponeringen mellan de två bilderna, hur mycket skiljer det?

Tim Rudman rekommenderar att man gör en schysst kopia på vanligt sätt för att sedan fyrdubbla exponeringen (dvs 2 steg) för lith-bilden. Det har fungerat ganska bra för mig. Vill man sänka kontrasten ökar man bara exponeringen ännu mer.
 
Tyvärr så har jag inte antecknat exponeringstiden på den normalt framkallade bilden. Däremot minns jag att jag var tvungen att exponera bortre delen av gränden lite längre eftersom den blev aldeles för ljus annars. på lith bilden har jag inte gjort detta. Det jag mest funderar över är flammigheten och kornet i lithbliden
 
Så här flammigt blev det med Fotokemika Fineprint i kodalith. Flamigheten syntes nästan direkt och den blev bara värre med tiden trotts att jag ivrigt försökte aggitera så slumpmässigt och åt alla håll jag kunda.

Däremot hade jag inte några problem med kornighet i lithbilden. Är det filmens korn som förstoras eller är det papperets?

Mina neg kan i samanhanget betraktas som kornfria.
 

Bilagor

  • misslyckadlith.jpg
    misslyckadlith.jpg
    48 KB · Visningar: 281
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.