Annons

Kelvingrader mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle snarare säga att du ska köra på automatisk vitbalans. Tror det kommer löna sig i längden även om den inte alltid slår helt rätt. Det är i alla fall min erfarenhet från konserter.
 
vi tar o testar både och ikväll så får vi se vad som funkade bäst. Tack för alla svar, har ni mer funderingar o synpunkter så läser jag dem gärna.
 
rasmuslindgren skrev:
vi tar o testar både och ikväll så får vi se vad som funkade bäst. Tack för alla svar, har ni mer funderingar o synpunkter så läser jag dem gärna.

Ska bli kul att höra vad du tycker. Vilken konsert ska du plåta?
 
De få gånger jag har fotat konsert har jag ställt in kameran på vanlig glödlampa (finns säkert ett finare namn men symbolen i kameran säger glödlampa och jag är trött) med bra resultat.
 
FotoGunnar skrev:
En liten rättelse. Om man kollar i t. ex. Wikipedia.org så finner man följande:
"Exempelvis är Kelvin och Celsius definierade utifrån vattens unika trippelpunkt mellan is, vätska och ånga som ligger på (per definition exakt) 0,01 °C."

Men man finner även: " Den absoluta nollpunkten är den lägsta temperaturen som går att uppnå i ett makroskopiskt system. Temperaturen utgör nollpunkt i Kelvins temperaturskala och motsvarar -273,15 grader C eller -459,67 grader F."

Vattnets trippelpunkt kommer följaktligen att hamna på -273,14 garder C och det är ganska så frostigt.

Nej!
Vattnets trippelpunkt ligger på 273.16 Kelvin, dvs 0,1 grad C!!! Det är den punkt där is, vatten i flytande form och vatten i form av ånga befinner sig i jämvikt. Precis som is och flytande vatten är i jämvikt vid 0 grader C (normalt tryck). Trycket är naturligtvis ett annat.

Vattnets trippelpunkt avser att definiera storleken av 1 K (och därmed 1 grad C). 1 K är nämligen 1/273.16 av den termodynamiska temperaturen vid vattnets trippelpunkt. Sålunda är temperaturn 273.16 K *DEFINIERAD* vid vattnets trippelpunkt.
Se tex:
http://www1.bipm.org/en/si/base_units/
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_point

På BIPM ses du för övrigt övriga SI-enheters *definition*.

För övrigt är det omöjligt att nå den absoluta nollpunkten (i ett finit antal steg).

/erik
 
Egel skrev:
Hejsan

Undrar lite över dethär med kelvingrader och ljus/färg. Utomhusljus standard och ljus i ljusbord, blixtar mm är väl beräknat till 5500 och glödljus något mindre om jag mins rätt.

Fråga 1 Är det rätt?

2 hur funkar dethär med färgtemp i stora drag.

3 finns det några tumregler för olika färgtmp som man kan använda utan att ha färgtemp.mätare.

Vet inte riktigt vad jag skall använda det till utan är bara nyfiken på det.

färgtemperatur i stora drag - fysik

Det finns något som heter svartkroppsstrålare. Detta motsvarar ungefär strålningen som kommer från ett absolut svart kropp - man kan tänka sig tex att man har en låda och gör ett runt hål i lådan. Det hålet kommer då att uppträda ungefär som en svartkropp. Även mer verkliga föremål som tex glödtrådar i glödlampor, eller glödgat järn som ligger på en brasa kan ses som approximationer av svartkroppar (även om de inte verkligen är det).

En svartkropp strålar med ett kontinuerligt spektrum med ett max beroende på kroppens temperatur. Vid normal rumstemperatur är extremt lite (i praktiken) ingen av strålningen inom det synbara spektrat. När du börjar värme kroppen så kommer dock mer och mer att hamna inom det synliga spektrat, men med maximum vid vissa våglänger.
Ju mer du värmer desto mer vitt/blått blir ljuset från kroppen som värms. Vid låga temperaturer är det mer rött för att sedan gå mot gult, vitt och blått.

Detta är bakgrunden till att karakterisera ljus i temperatur. Det är helt enkelt en motsvarighet till hur ljuset från en svartkroppsstrålare skulle se ut vid en viss temperatur.

Man kan naturligtvis göra de omvända också och utifrån ljusets färg approximera temperaturen på en kropp. Ljuset från solen ser tex ut på ett visst sätt, och utifrån detta kan man få en approximation på solytans temperatur. Likaså kan man utifrån ljuset från en glödlampa få en approximation av temperaturen på glödtråden.

/erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.