Annons

Kelvingrader mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Undrar lite över dethär med kelvingrader och ljus/färg. Utomhusljus standard och ljus i ljusbord, blixtar mm är väl beräknat till 5500 och glödljus något mindre om jag mins rätt.

Fråga 1 Är det rätt?

2 hur funkar dethär med färgtemp i stora drag.

3 finns det några tumregler för olika färgtmp som man kan använda utan att ha färgtemp.mätare.

Vet inte riktigt vad jag skall använda det till utan är bara nyfiken på det.
 
Svar på fråga 1, ja det är rätt som du skriver.
2, Väldigt förenklat kan man säga att ett lägre kelvintal ger varmare färg, mot rött och gult, och ett högre blir då kallare dvs blått.

Det är därför man ofta använder ett varmtonsfilter om man plåtar mitt på dagen om det är en blå himmel. Ett 81A filter t.ex sänker färgtempen från 3400K till 3200K, vilket ofta är tillräkligt för att få bort blåsticket från en blå himmel.

Mvh Micke
 
micro skrev:
Det är därför man ofta använder ett varmtonsfilter om man plåtar mitt på dagen om det är en blå himmel. Ett 81A filter t.ex sänker färgtempen från 3400K till 3200K, vilket ofta är tillräkligt för att få bort blåsticket från en blå himmel.

Mvh Micke

Är det jag som inte vaknat än eller kan det vara så att 3400K är lite väl nära konstljus från ex. glödlampor. och att ~5400K borde vara mer passande(?)
 
För er som gillar besserwisseri kan det vara bra att veta att det heter inte Kelvingrader utan bara Kelvin.

Ett godkänt ljusbord skall ha en färgtemperatur av 5000 Kelvin.

En glödlampa ligger på cirka 2400 Kelvin

Starinljus på cirka 1500 Kelvin

Så kallat konstljus skall ha en temperatur på 3200 Kelvin men är i verkligheten oftast 3000 K.

Mänskliga ögat kan uppfatta en skillnad på 300 Kelvin.

Dagsljus med solen i söderläge klockan 12.00 en majdag med ett fåtal moln på himmelen (Jo det är så standarden förutsätter att normalljuset är!) ligger på 5600 Kelvin.
I skuggan kan temperaturen gå uppemot 12000 Kelvin.

Vill du veta det tekniska bakom färgtemperaturen så tar man en metallbit av en bestämd legering, hettar upp den och vid en temperatur av cirka 5000 Kelvin är glöden från metallbiten vit. Vid en lägre temperatur är den gulare och hettar man upp den stackars mettalbiten ännu mer blir glöden blåaktig.

En Kelvin = -273,16° Celcius
En ökning med en Kelvin = en ökning med 1° Celcius
 
Hehehe.

Självklart.

Jag är för gammal för nattsurfande, nu loggar jag ut och tar en tupplur till solen går upp.

;-)
 
Eller för att precisera:

0 Kelvin = -273,15°C

273,16 K är temperaturen vid vattnets trippelpunkt.

Trippelpunkten är den temp och tryck där vatten kan existera som både gas, vätska och fast ämne. Sammanfaller i stort sett med 0,01°C och ca 611 kPa (dvs ca 0.6*atmosfärstryck)!

/Anders, (enligt någon bara en visser, inte någon besser... ):D

(Jag har infört lite rättelser i mitt inlägg...)
 
Tack för alla bra svar

Dethär var ju riktigt kul att läsa. Jag vill inta vera nån besser... för jag kan inte då jag inte vet svaret :) men vad är skilnaden på gas och gasformigt ämne?

Sen undrar jag hur jag kan använda mig av denna kunskap i fotandet utan att använda färgtemp.mätare?

Min filisofi. Måttligt med prylar= mer tid för tanke och bildkomposition
 
Vissen skulle det kanske vara. Fast ,flytande och gasformigt tillstånd är det vattnet kan vara i vid trippelpunkten:eek:

/Anders
 
Du kan använda kunskapen om kelvin för att vara medveten om hur ljusets färgtemperatur ändras beroende på vilket ljus du använder dig av samt när du kollar lysrör för exempelvis en interiörfotografering.

Jag brukar kolla lysrören som skall vara märkta enligt en standard. Heter rören exempelvis någonting med 830 vet jag att färgtemperaturen är 3000 Kelvin (trean i 830) och att RA-index är 80.
Då vet jag att ljuset blir gulaktigt och det kan vara smart att använda konstljusfilm som Fuji NPL.
RA-index är svårt att förklara, det skall helst vara över 90 för perfekta färger i exempelvis ett gokänt ljusbord.
Man kan säga att det är en stämpel på att alla synliga färger finns i ljuset från lysröret vilket gör att filmen lär återge färger så som ögat uppfattar dem. Egentligen en felaktig förklaring men den är nästan korrekt och, tycker jag, lätt att förstå.

Och lite prylar är bra, själv har jag visserligen småbild, 6x7 och 4x5" i utrustningen men jag har nästan bara ett objektiv till varje format och hyr när jag behöver andra grejer.

De prylar jag inte klarar mig utan är min Nikon F90x, 90/2,5 macroobjektiv, Lastolite reflexskärm, Minolta spotmeter F och PEAK-lupp.

Kan verka som dyra (och det är de) lyxprylar men jag vet amatörfotografer som äger kameragrejer värda mer än vad jag i hela studion.
 
En bra kelvinskala som jag lärde mig för nåt år sedan:

Klarblå himmel (mot norr)10 000 - 20 000

Beslöjad himmel 8000

Sol med lätta moln 6800 - 7500

HMI Lampa 5500 - 6000

Solljus mitt på dan 5000 - 5400

Solnedgång 2000 - 3000

Film/foto belysning /halogen) 3300

Vanliga glödlampor 2600 - 2900

Stearin ljus 1930
 
Har någon prövat att plåta solnedgångar med ett sånt där 80-filter?
Alltså ett sånt som korrigerar konstljus för dagljusfilm...
 
Tänk vad enkelt det är att hitta ...

Letade efter var på kelvinskala Stearinljus befinner sig och så finns svaret här - 1930.

Sitter nämligen och "framkallar" bilder i Raw Shooter som är fotade i belysning från 6 + 3 stearinljus + ytterst lite naturligt ljus genom en fönster (19:00 21 mars)

Raw Shooter vill ha 1800-1900 och mitt öga vill ha 2100. Ögat luras antagligen av glödlampsbelysningen eller också påverkar ljuset utifrån bilden mer än jag trodde. Kan också vara en felaktigt kallibrerad skärm.

/ Jan-Olof
 
En liten rättelse. Om man kollar i t. ex. Wikipedia.org så finner man följande:
"Exempelvis är Kelvin och Celsius definierade utifrån vattens unika trippelpunkt mellan is, vätska och ånga som ligger på (per definition exakt) 0,01 °C."

Men man finner även: " Den absoluta nollpunkten är den lägsta temperaturen som går att uppnå i ett makroskopiskt system. Temperaturen utgör nollpunkt i Kelvins temperaturskala och motsvarar -273,15 grader C eller -459,67 grader F."

Vattnets trippelpunkt kommer följaktligen att hamna på -273,14 garder C och det är ganska så frostigt.
 
FotoGunnar skrev:
En liten rättelse. Om man kollar i t. ex. Wikipedia.org så finner man följande:
"Exempelvis är Kelvin och Celsius definierade utifrån vattens unika trippelpunkt mellan is, vätska och ånga som ligger på (per definition exakt) 0,01 °C."

Men man finner även: " Den absoluta nollpunkten är den lägsta temperaturen som går att uppnå i ett makroskopiskt system. Temperaturen utgör nollpunkt i Kelvins temperaturskala och motsvarar -273,15 grader C eller -459,67 grader F."

Vattnets trippelpunkt kommer följaktligen att hamna på -273,14 garder C och det är ganska så frostigt.

En liten rättelse av den lilla rättelsen: Vattnets trippelpunkt ligger vid 0,01 grader C och inget annat, vilket också framgår av det första citerade stycket. Eller alltså vid 273,16 K

//Anders
 
mipert skrev:
RA-index är svårt att förklara, det skall helst vara över 90 för perfekta färger i exempelvis ett gokänt ljusbord.
Man kan säga att det är en stämpel på att alla synliga färger finns i ljuset från lysröret vilket gör att filmen lär återge färger så som ögat uppfattar dem. Egentligen en felaktig förklaring men den är nästan korrekt och, tycker jag, lätt att förstå.

Jag har funderat på en sak och det visade sig att RA-index var svaret. Hittade en sida som förklarade mycket bra tycker jag.

http://www.fullspectrumsolutions.com/cri_explained.htm

(Vad jag funderade på är skitsamma :))
 
FotoGunnar skrev:
Men man finner även: " Den absoluta nollpunkten är den lägsta temperaturen som går att uppnå i ett makroskopiskt system.

Dukaninteuppnånollpunkteneftersomvärmekapacitetengårmotnollvidnollpunktenochdetalltsåkrävsoändligtlitetillfördvärmeföratthållatemperaturenövernollpunken.

Besserwisser? Jag?
 
Kelvin vid konserter?

Hejsan

Någon som vet vilken kelvininställning man bör köra vid konserter?

Självklart varierar ljuset vid konserter, men något riktmärke hade varit bra att få reda på.
 
Re: Kelvin vid konserter?

rasmuslindgren skrev:
Hejsan

Någon som vet vilken kelvininställning man bör köra vid konserter?

Självklart varierar ljuset vid konserter, men något riktmärke hade varit bra att få reda på.

Som du själv säger varierar ljuset, och det kan variera så oerhört mycket att det är svårt att ge ett riktmärke. Jag brukar bara ställa vitbalans på Auto när jag fotar konserter och sen justera i RAW-konverteraren. Helt klart det smidigaste när ljuset kan växla från grönt till rött via gult snabbare än du hinner skruva på vitbalansinställningen på din kamera.
 
Re: Re: Kelvin vid konserter?

gsol skrev:
Som du själv säger varierar ljuset, och det kan variera så oerhört mycket att det är svårt att ge ett riktmärke. Jag brukar bara ställa vitbalans på Auto när jag fotar konserter och sen justera i RAW-konverteraren. Helt klart det smidigaste när ljuset kan växla från grönt till rött via gult snabbare än du hinner skruva på vitbalansinställningen på din kamera.

Tack för svaret, men inom vilka värden brukar man köra (ex. 2500-4000K)? Jag brukar inte köra med RAW.
Ha det toppen och hoppas på svar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.