Annons

Kategorier saknas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Skulle vilja utöka teknikkategorilistan med att dela på svartvitt: Digitalt svartvitt, Scannade svartvita negativ och svartvitt mörkrum. Detta för att det skiljer i metoder och farmställningssätt och att man ska kunna söka på dessa kategorier om man enbart vill se en metods bilder. Skulle även kunna gå att göra motsvarande uppdelning i färg: Digital färg, Scannade färgnegativ/dia, färg-mörkrum. Tycker inte att det finns något som ligger i vägen för en sådan uppdelning. Vi har ju redan alternativ teknik digitalt och alternativ teknik analogt.

Jag håller med, åtminstone när det gäller uppdelningen av svartvita bilder, där man verkligen ser skillnad i resultatet beroende på vilken teknik som används.

(attans, nu får jag lägga ned det här med att scanna mina negativ, då kommer jag ju inte med i den "riktigt äkta" teknikkategorin ;-))

Diomedea skrev:
Jag håller med, åtminstone när det gäller uppdelningen av svartvita bilder, där man verkligen ser skillnad i resultatet beroende på vilken teknik som används.

(attans, nu får jag lägga ned det här med att scanna mina negativ, då kommer jag ju inte med i den "riktigt äkta" teknikkategorin ;-))

Vilken skulle i så fall vara äkta enligt din uppfattning? Alla är väl lika äkta? Vem är då mest äkta av de nu existerande alternativ teknik digitalt och alternativ teknik analogt?

Senast ändrad:
Graal skrev:
Vilken skulle i så fall vara äkta enligt din uppfattning? Alla är väl lika äkta? Vem är då mest äkta av de nu existerande alternativ teknik digitalt och alternativ teknik analogt?

Jag skall undvika ironi i fortsatta inlägg, sorry.

Givetvis är alla sätt att fotografera lika bra. Däremot är de inte helt likvärdiga, därför är det som du skrivit bra att man har olika teknikkategorier. Min andra rad var menat som självironi, och borde därför aldrig kommit med.

På din direkta fråga så gissar jag att vi två har samma uppfattning. Jag var inte ute efter att dra igång någon vs-debatt, då det är känslan bilden skapar och inte vägen dit som är det viktiga, jag gjorde bara ett korkat inlägg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto