Advertisement
ANNONS
Annons

Kartor i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns någon inställning eller plugin som kan visa andra kartor än googles i LR?
Skulle vara suveränt om man kunde få in t.ex. Eniros kartor.
Om det inte går att få in kartorna i LRs map-modul så skulle jag vara nöjd med att kartan öppnas i webbläsaren och fotopunkten markeras med en symbol på samma sätt som i tidigare versioner av LR (före 4.0).

Den kan såvitt jag vet bara använda Googles kartor. Vad är det du behöver andra kartor till? Funktionen är ju ny, och mest till för att kunna tagga bilderna antar jag.

Googles kartor är tyvärr väldigt dåliga i stora delar av norrlands inland. Den vanliga tematiska kartan är under all kritik och i många områden saknas dessutom flygbilder. Med andra ord mer eller mindre omöjligt att geotagga bilder utifrån den. Nu brukar jag tagga med GPS så problemet är mer att jag inte kan se var bilden är tagen pga usla kartor. Där är eniro väldigt mycket bättre, speciellt den tematiska kartan.

Kartmodulen i LR är ju ny men det har länge funnits möjlighet att se var (geotaggade) bilder är tagna genom att klicka på den lilla knappen till höger om GPS-koordinaterna under metadata. I tidigare versioner öppnades google maps i webbläsaren men i 4.x har alltså kartan flyttat in i LR .

Ah, jag förstår problemet. Du ser ju dock kordinaterna i LR - går det inte att utgå från dem för att hitta i andra kartor?

Kartmodulen är förmodligen än så länge mest tänkt för de som inte redan har sina bilder med kordinater och använder gps-tracks eller helt enkelt klickar i kartan, men det funkar ju inte om kartan är dåligt förstås.

Om du har en bild som redan är geotaggad kan du dra och släppa den på Firefox och använda pluginen Exif Viewer. Då kan du där välja att öppna kordinaten i några olika kartor.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto