Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Karlstad och Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Tänker på torsdag bege mig till Vänerns norra metropol Karlstad för ett besök. Några idéer om vad som ska förevigas för eftervärlden?

Nästkommande vecka finns ett troligt besök i björkarnas stad Umeå inplanerat och ävend kommer det att finnas tid för avbildning medelst fotografering. Frågan är bara vad som ska avbildas?

I Umeå skulle jag rekommendera allt kring älven. Sätt dig på en cykel och trampa umeleden ut mot baggböle etc så lär du hitta mycket vackra naturbilder... Mycket skog, mycket vatten och massor av annat trevligt =)

Så kan du göra även i Karlstad, kolla runt älven alltså. Egentligen har du de som jag tycker bästa fotoplatserna några mil från Karlstad. Alster och trakterna runt Frödings gamla hem har du ca 1 mil till. Min favvoplats med fina gamla hus, vattenfall och natur ligger ca 3-4 mil från Karlstad så den kanske jag inte behöver avslöja?

Senast ändrad:
Mårten: Det där låter intressant med livet kring älven. Vatten och norrländskt ljus är alltid en bra kombination :). Antar att jag får fortätta att fundera på vad andra trevligheter är för något. Hoppas att jag får några bilder. eventuellt kombineras detta även med en tur till Luleåtrakten i samma veva. Lägger pussel hur det ska gå till.

Lotta: Inte behöver du avslöja din favvoplats inte, för det vore ju synd om jag kom dit och plåta? Alster vill jag minnas att jag var förbi i vintras, Där finns det en fin träklädd röd kyrka? Annars är mina erfarenheter av Karlstad i stort sett Stadshotellet och torget, med den fula statyn "Freden". Kommer från Kristinehamnshållet med bl så det kan säkert bli en avstickare.

RolandM skrev:
Alster vill jag minnas att jag var förbi i vintras, Där finns det en fin träklädd röd kyrka?
Såg ju sen att du hade en bild på kyrkan. Ska du hålla dig centralt? Älvkanten inne i stan kan ha mycket fina speglingar om ljuset är rätt, jag har ofta gått och sett motiv där när jag lämnat kameran hemma. Vidare finns en gammal Stenbro bortanför Haga. Men som sagt, de finaste platserna finns nog utanför Karlstad. Kyrkor finns det några i Värmland. Nor som det bara är ca 1,5 mil från Karlstad mot Säfflehållet har faktiskt en fint belägen kyrka med Norsälven nedanför. Övrigt jag kommer på är det långt till, typ Fryken åt Sunnehållet och så min favoritplats då som är Borgvik utanför Grums.

Lotta> Jag ber att få tack för tipsen. Jo, det blir rätt centralt jag ska vara, e i byn på jobb lite då och då. Men bilburen som jag kommer att vara kan jag ta mig lite omvägar på hemvägen och rundturer på kvällarna, Stenvalvsbron låter som ett självklart motiv. Kanske går det att få både svartvita och gyllene färgbilder om solen går ned på rätt vis, Gatulivet kan kanske skildras med svartvitt om det är lite roliga skuggor med låg sol. Hoppas kunna pressentera någon form av resultat i alla fall. Åter igen tack för hjälpen med idéer.

Besöket i Karlstad avklarat. Tyvärr regnade det mer eller mindre mycket idag. Fotograferingen blev begränsad. Får framkalla rullen och se vad som gömmer sig på den. På hemvägen åkta jag å södra sidan om Hjälmaren som omväxling och stannade till vid stranden. Det blev några bilder i hällregnet. Tyvärr började det komma vatten på linsen, efter ett tag :-(

Nåväl, sjön ligger kvar ett tag till. Den är ju inte som Aralsjön precis som krymper i rask takt. Utöver detta Karlstad expanderar och folkmängden ökar. Helt klart så finns även den byn kvar framöver oavsett ja eller nej i strutsfrågan.

Nu står Umeå på programmet. På torsdag och fredag är det fara och färde, för då är jag och dokumenterar renbetet på Renmarkstorget :)

Kan bli en avstickare norrut på hemvägen...

En tur till kraftverksmuseet i klabböle kanske kan vara av intresse. några gammla hus och byggnader att fota. mer finns på Länsmuseet och gammlia inne i stan.

/Lars-åke

Tycker att du skall besöka något så kontroversiellt som Frödingskolan i Karlstad. De har målat så gott som alla väggar inne i skolan i Gustav Frödings-tema. Mycket vackert och lätt tillgängligt.

Annars så rekommenderas en trip till Alster som en föregående talare skrev. En vacker plats benägen ca: 1 mil från innerstan.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar