ANNONS
Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Jag skaffade en OP/Tech Pro strap för ett tag sedan och den är utan tvekan bekväm och bra på alla sätt men
den får en 40D+24-105 att hänga väldigt obekvämt.

Fick syn på http://www.blackrapid.com och beställde en R2.
Det var bland det bästa jag använt. Helt suverän. Ett tips till andra som inte gillar att kameran hängande framför sig eller bara på ena axeln
 
Tror du det skulle vara lätt att byta ut "karbinhaken" mot något annat för att försvåra stölder om man går mycket i folksamlingar?

Verkar kannon annars.
Vad kostade kalaset med fästen och frakt?
 
Nja karbinhaken är nog inte det första som någon skulle försöka mickla med om de är ute efter kameran. Den är stabil och behöver en del tryck för att öppnas.
Då är det betydligt lättare/snabbare att använda en vass kniv, typ kartongöppnare med rakblad. Har hört att det använts av vissa element med "långa fingrar".... och i det fallet hjälper det inte att ersätta karbinhaken med ett hänglås (vilket säkert skulle funka lika bra på remmen).

Om det blir trångt och man vill ha mer koll så är det bara att dra upp låsningen på remmen så kommer kameran framför dig istället :)

Med frakt och allt $70 (ca 441sek)
Leveranstid knappt en vecka, direkt hem i brevlådan. Ett riktigt kap!
 
Fordralet på R2:an ser större ut än vad det är.
Alla har ju sin egen åsikt men jag tycker absolut inte att fordralet är stort eller otympligt.
Dessutom är det alltid bra med lite småfack.

Jag beställde direkt på sidan och betalade med PayPal.
 
Gungar inte kameran en massa, ser ut att hänga rätt löst? Beror kanske på hur tunga och stora optik man har.
 
Vad jag märkt är att om man har kameran för långt ner vid höften så gungar det.
Precis som du skriver så beror det också mycket på vilken optik man har på huset.
Men det är ju bara att korta remmen lite.
Han påpekar just det här med "rätt längd" i den där videon på hemsidan.
 
Hur funkar den tillsammans med en ryggsäck modell större? Nån som testat? Hur funkar det att få ner kameran I ryggsäcken/väskan med denna rem?

/Per
 
Är det ingen risk att fästet "skruvar upp sig" och kameran far i backen?

Tänkte att den slänger lite och dunkar i mot höften och att skruven på detta sätt lossnar trots att det är en "låsmutter".
 
peber skrev:
Hur funkar den tillsammans med en ryggsäck modell större? Nån som testat? Hur funkar det att få ner kameran I ryggsäcken/väskan med denna rem?

/Per

När det gäller stor ryggsäck samtidigt så får man tänka på var/hur man låter remmen sitta över axeln.
Jag kan tänka mig det blir enklare med R1 modellen i det läget (mindre risk att man klämmer remfordralet mellan ryggsäcken och ryggen).
Men jag kan inte se något direkt problem.

Det som man kan fundera på när man packar ner kameran med remmen monterad är den här fästvinkeln som bevisligen sticker ut lite under kameran.
Det visade sig inte ha någon som helst betydelse i de väskor jag använder (Photo Trekker AW II respektive Micro Trekker Pro)
 
Stefan h. skrev:
Är det ingen risk att fästet "skruvar upp sig" och kameran far i backen?

Tänkte att den slänger lite och dunkar i mot höften och att skruven på detta sätt lossnar trots att det är en "låsmutter".

Fästet sitter som berget med låsmuttern!
Kan inte tänka mig att det skulle lossna om man skruvar dit den som det är tänkt.
 
Har du testat att fästa remmen i stativfästet på en 70-200 eller motsvarande? Jag är lite nyfiken på hur bra det fungerar.
 
Vad jag ha förstått ska man kunna sätta karbinhaken i D-ringen på Manfrottos kameraplatta/snabbfäste och då inte behöva använda det separata fästet.
Har du provat detta? Är det större risk att den gängar upp sig själv då?
 
AFE skrev:
Har du testat att fästa remmen i stativfästet på en 70-200 eller motsvarande? Jag är lite nyfiken på hur bra det fungerar.

Har tyvärr inget stativfäste på mitt 70-200 så det kan jag inte svara på. Det är som sagt tyngden på gluggen och vilken fästpunkt som man använder som bestämmer i vilken vinkel allt hänger.
 
Senast ändrad:
staika skrev:
Vad jag ha förstått ska man kunna sätta karbinhaken i D-ringen på Manfrottos kameraplatta/snabbfäste och då inte behöva använda det separata fästet.
Har du provat detta? Är det större risk att den gängar upp sig själv då?

Vet ej - det stativfäste som jag har till ett gammalt monopod litar jag inte på (väldigt klen ring). Men Manfrottos grejor borde det inte var några problem med.
 
I Reklam filmen på sidan fäster han den i stativ fästet på objektivet. Ser ut att vara en kanon produkt, blir riktigt sugen :)
 
Det fina är att den inte kostar skjortan.
Skulle man nu mot förmodan tycka den är helt värdelös så sälj eller ge bort den till en kompis :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.