Annons

Kan varmt rekommendera Fotoquick

Produkter
(logga in för att koppla)

Niconia

Ny medlem
Hej alla

Nyss blivit medlem och måste säga att denna sia är precis vad man letat efter! Kudos till skaparna.

Men jag skulle bara vilja ge ett tips till er alla.

För 2 veckor sedan var jag på jakt efter Canon EOS 350 D med 55-100 mm objektiv. Jag gick runt i flera affärer och skulle höra mig för om priset (Vill INTE handla online p.g.a. ytterst dåliga erfarenheter).

När jag vandrade runt fick jag fram att priset låg runt 10 000 :- UTAN minneskort.

Sen gick jag förbi en Fotoquick butik pch såg att även dessa hade system kameror. Jag gick in och fick prata med en väldigt trevlig och kunnig kille (Kommer inte ihåg namnet nu). Då visade det sig att man kunde köpa kamera hos dem på abonnemangs vis. Typiskt tänkte jag, nu är även detta som mobiler. Men det var det faktiskt inte.

Jag köpte min Canon EOS 350D för 7.695 :- och tecknade något som hette "Kontant Abonnemang".

Kontant abonnemang innebär att jag betalar 2.495 :- kontant i butik utöver de 7.695 :-. För dessa 2.495 :- får jag 1000 digitalbilder framkallade på 1 timme.

Räknar man om kameran och abonnemanget har jag således betalt 10 190 :- för kameran och 1000 bilder, jag behöver alltså inte betala för mina bilder på väldigt länge.

Men kan även se det som att jag har betalat 190 :- för 1000 bilder, d.v.s. 19 öre/bild på 1 timmes framkallning.

Istället för att köpa kameran för 9.995 på expert uten något medföljande.

Ville bara rekomendera andra detta fenomenala alternativ till att spara pengar.

Mvh

Mikael

PS! Jag älskar kameran DS!
 
Istället för Expertpriset kanske du ska jämför FQ:s pris med priset hos billigare leverantörer?

Nu har du ju handlat, och är nöjd, men andra borde kolla på tex Pricerunner ( www.pricerunner.se ) där man kan hitta 350D för straxt över 8.000:-.
 
Jo viss men.....

Det är sant och detta hade jag oxå gjort. men att få 1000 bilder säg 2200 :- om man ser till priset och pricerunner så har jag ändå fått varje bild för 2.20 för 1 timmes framkallning.

Dessutom har jag fått en butik som jag städigt kan gå till vid frågor om problem eller tillbehör som käns trovärdig.

Jag har jämfört fram och tillbaka men kan faktiskt än så länge bara se fördelar.

Mvh

Mikael
 
Nää fy!

Massor av barnsjukdomar.
Försvunna bilder och virriga debiteringar.
Ingen trevlig kommunikation.

Beställde t ex kopior i olika storlek av ett gruppfoto. Förstoringarna innehöll så mycket magenta att alla såg ut att ha sprungit gatlopp innan sessionen. 10x15 var OK. När jag klagade fick jag till svar att det skulle vara så... att felet låg i min digitala fil - att deras maskin visade "sanningen"... jag höll upp ett ex av den lilla bilden och ett ex av förstoringen och frågade om det i så fall var olika sanningar i de maskiner som tagit fram bilderna... ändå framhöll FQ att det skulle vara så... killen i butiken hade till slut samma nyans i ansiktet som magentan i förstoringarna...
 
när jag avsutade mitt ab efter ett år så fick jag besked att det försvann 40 bilder och 2 förstoringar varje månad, vafan e det?
 
Fotoquick litar jag inte mycket på. Då kan jag hellre rekommendera Crimson, som både gör det billigare (1.75 för en 10x15 bild) och förmodligen bättre.
 
Fotoquick är verkligen något att lite på. Vi ger verkligen en bra service och kunden har alltid rätt. Ja med andra ord jag jobbar på FOTOQUICK. Tycker det är väldigt tråkigt att några "avskyr" FQ.

Jag jobbar på FQ inne i Uppsala och vi har kunder som var redan där då Kodak Image center låg där FQ är nu. Alla våra kunder är väldigt nöjda med vår frmkallning och hantering av bilderna.

Jag erbjuder alltid kunden den bästa kvalliten, för då kan vi göra justeringar om det behövs i bilden.

Sen har FQ bra priser på digitalabilder jämfört med andra fotobutiker. FQ har en riktigt bra framkallning av digitala bilder. Man kan få 20*30 (det största Uppsala butiken kan göra) på 1 timme. Ibland kortare tid. Fotoframkallningar via nätet tar ju ett tag innan man får bilderna. 1.99:- för en vecka
2,99:- 2 arbetsdagar
3,99:- 1 timme
dessa priser tar vi på FQ för digitalframkallning per bil i strl 10*13/10*15

Så jag håller med Mikael Naxen. Fotoqucik är bra och pålitligt.
 
istället för att bara hissa den egna firman så kanske man bör förklara eller ta åt sig kritiken? bara en ödmjuk tanke från en som ibland jobbar lite i en annan fotobutik med ett annat namn.
 
SaraJohanna skrev:
Så jag håller med Mikael Naxen. Fotoqucik är bra och pålitligt.

Ja. Det skulle bare mangle så lenge det er de som betaler lønnen din. Selvfølgelig kan du da ikke uttale deg negativt, og "selvfølgelig" gjør ikke FQ noe galt.

Jeg har _kun_ dårlig erfaring med FQ selv, men det er kanskje ikke den beste veien å gå å slenge masse "drit" om de som er dårlige; derfor nevner jeg ikke FQ når jeg snakker med noen.

Det jeg dog gjør er at jeg nevner de jeg vet gjør en _bra_ jobb. Crimson står ofte først på listen når jeg skal anbefale noen, men det finnes en og annen konkurrent som kommer opp dersom samtalen går den veien.
 
Är ju nästan störtomöjligt att säga upp det förbannade abonnemanget. Hade ett 3 månaders abonnemang som jag sade upp 3gånger ändå skickar dom räkning och påminnelse mm tills jag hotade med konsumentverket då blev jag av med dom.
 
Fotoquick är som sagt en kedja med olika butiker över hela landet och har högst olika bemanning. Jag har turen att ha en sådan butik där jag bor och kan bara ge lovord till de som driver butiken. Jag bor i Löddeköpinge och butiken ligger på Center Syd. Personalen som fixar kopierna är högst kunniga och en av de som jobbar lite extra där är Freddy Billqvist som oxå är med här på FS. Att dömma ut hela Fotoquick för att man fått dåliga bilder på något ställe är båda okunnigt och orättvist mot de som både har kunskapen och gör ett bra jobb i de övriga butikerna runt om i vårt avlånga land.
 
Jag har aldrig framkallat bilder på fotoquick, men väl köpt kamera där.

Sämre service när jag behövde hjälp med kameran har jag aldrig fått nånstans. Vill inte dra hela historien här, men det slutade med att jag fick personliga ursäkter både från KonicaMinolta och deras servicecenter, vilka båda två förklarade att det största ansvaret till förseningen låg hos fotoquick.

Nä, där ska jag försöka undvika att handla igen.

//Mattias
 
SaraJohanna skrev:
Fotoquick är verkligen något att lite på. Vi ger verkligen en bra service och kunden har alltid rätt. Ja med andra ord jag jobbar på FOTOQUICK. Tycker det är väldigt tråkigt att några "avskyr" FQ.

Jag jobbar på FQ inne i Uppsala och vi har kunder som var redan där då Kodak Image center låg där FQ är nu. Alla våra kunder är väldigt nöjda med vår frmkallning och hantering av bilderna.

Jag erbjuder alltid kunden den bästa kvalliten, för då kan vi göra justeringar om det behövs i bilden.

Sen har FQ bra priser på digitalabilder jämfört med andra fotobutiker. FQ har en riktigt bra framkallning av digitala bilder. Man kan få 20*30 (det största Uppsala butiken kan göra) på 1 timme. Ibland kortare tid. Fotoframkallningar via nätet tar ju ett tag innan man får bilderna. 1.99:- för en vecka
2,99:- 2 arbetsdagar
3,99:- 1 timme
dessa priser tar vi på FQ för digitalframkallning per bil i strl 10*13/10*15

Så jag håller med Mikael Naxen. Fotoqucik är bra och pålitligt.

Efter vad man läst här så verkar det ju absolut inte vara något man kan lite på. Nu har jag aldrig framkallat några bilder hos er, men efter vad jag kan se på eran sida så är både Crimson och ProLabbet bättre.
Båda dom labben erbjuder softproofingsprofiler så att man kan se hur kopiorna kommer att bli t.ex.

Det är väl knappast förvånande att du som jobbar på företaget säger att ni är bra... Tror att det är fler än jag som blivit avskräckta efter att ha läst den här tråden.
 
Hur kan du dömma ut hela Fotoquick kedjan? Du har bara provat ett Fotoquick ställe, och FQ finns i hela avlånga landet.

Vad exkat har du haft för problem med FQ då?
 
SaraJohanna skrev:
...Hur kan du dömma ut hela Fotoquick kedjan? Du har bara provat ett Fotoquick ställe, och FQ finns i hela avlånga landet...

Pls SaraJohanna. Uttala dig inte om FQ om du inte har deras godkännande - det bli bara fel.
 
FILM) (ulltand skrev:
Pls SaraJohanna. Uttala dig inte om FQ om du inte har deras godkännande - det bli bara fel.

Ja men ursäkta att jag la mig i denna diskussion. Men har jag inte rätt om att Andreas inte ska dömma ut hela Fotoquick kedjan då?
 
Hej jag har faktiskt gott att säga om foto q
Har vid flera tillfällen beställt kopior som har varit utmärkta 20-30.Efter att justerat bilderna ips hemma och laddat tillbaka i kameran, (minneskortet) har resultatet varit närmast identiskt med den justerade bilden.Detta gäller Stockholm.
Mvh Bengt
 
SaraJohanna skrev:
Ja men ursäkta att jag la mig i denna diskussion. Men har jag inte rätt om att Andreas inte ska dömma ut hela Fotoquick kedjan då?

En kedja är inte starkare än dess svagaste butik. Fallerar en del av kedjan är det naturligt att döma ut hela kedjan i och med att varje butik är en representant för varumärket, varje anställd är även de var och en, en representant för kedjan. Varje uttalande som görs av representanter för varumärket vägs in i bedömningen av varumärket. Varumärket får sig en törn när upplevelsen av varumärket inte stämmer med den utlovade upplevelsen.
 
Jag måste bara komma till Sara Johannas försvar. Jag har inhandlat en pocketkamera åt min dotter på Foto Quick i Uppsala och låtit framkalla analoga bilder där ett antal gånger. Personalen är väldigt trevlig och kunnig och jag har aldrig haft några problem med bildkvalitén. Därför förstår jag om Sara Johanna blir stött av att man kastar skit på deras image.

Hon har helt rätt, tycker jag, när hon säger att man ska inte döma ut hela kedjan för att det finns okunnig/otrevlig personal i någon av butikerna. Om någon i en Ica-butik skulle visa brist på kompetens eller skulle vara otrevlig, inte skulle man då heller döma ut hela Ica-kedjan och avråda från att handla i en Icabutik? Fotoquick är faktiskt en kedja, inte en enstaka butik. Och om jag gissar rätt så har alla butiker olika ägare.

Mitt råd är att klaga direkt hos Fotoquicks HQ, om du har fått dåligt bemötande, och påpeka vilken butik det gäller. De borde väl kunna avstänga från kedjan sådana butiker som missköter kundrelationerna.
 
Man bör akta sig jävligt noga för att försöka företräda en affärskejda som privatperson. Jag har en känsla av att Fotoquick inte alls skulle uppskatta att Sara Johanna skriver på det sätt hon gör, om de visste det.
Som representant för kedjan kan man inte annat än försvara denna på ett forum såhär, och absolut inte försöka uttrycka dess förträfflighet. Det leder, precis som vi sett, till att man bara tappar ännu mer förtroende, och det vill nog ingen även om avsikten var god.

Jag har ingen som helst erfarenhet av Fotoquick ska tilläggas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.