Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan se sparade filen i PS och Lightroom men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Moonbreed

Ny medlem
Hej på er!

Jag har en bild som jag editerat i Lightroom. För första gången fick jag upp ett fönster vid exporteringen till PS. Där fick jag tre alternativ kommer ej ihåg de andra men den jag valde stod det något i stil med. "Överför bilden med Lightroom justeringar" . Sen när jag ska spara bilden går det bra genom PS. Men jag kan inte se ens PSD eller JPG när jag öppnar utforskaren. Jag e inte super van vid Lightroom- Så det kan vara något som jag missar. Snälla hjälp. Vill inte göra om 3h arbete :-/ Tacksam på förhand. //Oscar

Hej på er!

Jag har en bild som jag editerat i Lightroom. För första gången fick jag upp ett fönster vid exporteringen till PS. Där fick jag tre alternativ kommer ej ihåg de andra men den jag valde stod det något i stil med. "Överför bilden med Lightroom justeringar" . Sen när jag ska spara bilden går det bra genom PS. Men jag kan inte se ens PSD eller JPG när jag öppnar utforskaren. Jag e inte super van vid Lightroom- Så det kan vara något som jag missar. Snälla hjälp. Vill inte göra om 3h arbete :-/ Tacksam på förhand. //Oscar

Lightroom exporterar i .tiff

Bäst är att i PS backa tillbaka med filen till LR, då finns den PS redigerade filen i LR som alla andra filer, har för mig att man gör detta med save och sedan exit i PS. Från LR får du sedan exportera ut bilden som vanligt från LR. Om du vill ha en fil direkt ut från PS så får du välja save as i PS

Du startar i LR
HMV öppna i PS
Där får du mycket riktigt frågan som du har svarat rätt på, alltså du öppnar bilden i PS MED LR justeringar.
I PS pillar du vidare.
När du stänger PS kommer den PS-redigerade filen dyka upp i LR. Normalt sparas den med tillägget tif. Du kan i PS välja att den skall sparas som PSD o då dyker den upp LR som PSD.

OM LR är normalt inställt normalt så sparas tiffen i originalfilens mapp.
MEN precis som du korrekt påpekar så finns det egentligen ingen användbar fil.
Den skapar du sedan från LR genom att du exporterar ut filen från LR.
Då skapar du en kopia som du kan använda... ja till vad du nu skall ha den till men den har INGET värde. Normalt är att den exporteras som jpg. Ibland vill du optimera bilderna för HD ibland en projektor eller att visa på ngn hemsida på nätet med max 600 pixlar i pixelbredd.
Mina oroginal ligger i LR.
Exporterade bilder kan jag kasta när som helst. Vill jag ha en ny så exporterar jag bara ut en ny i det format som jag önskar för tillfället.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto