Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ni hjälpa mig med produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Aktiv medlem
Var iväg idag och fotade lite produktfoto, inget "seriöst" utan bara för att hjälpa till med en annons. Fotade utomhus då jag tycker det var ganska bra ljus idag.

Kan ni ge några konkreta tips och lite kritik på bilden?

Använde mig av baksidan på en plansch för att slippa få skogen i bakgrunden. Tyvärr så hade den varit ihoprullad så botten på flaskorna syns inte så bra. Det är jag medveten om.

Bilagor

• produktfotosidan.jpg
    produktfotosidan.jpg
    35.3 KB · Visningar: 333
Det är ganska svårt att se för att det är så liten bild men jag tycker att ljuset ser ganska jämt ut vilket är rätt så tråkigt och doll enligt mig. Annars så kan du ju alltid frilägga och fixa till det mer i photoshop.

Meningen är att folk ska se hur flaskorna ser ut. Det ska inte vara så spejsat.

Nu är visserligen produktfoto inget jag gör särskilt ofta men det har blivit en hel del till Expressens olika bilagor och då har jag oftast gjort på följande lilla vis:

1.Precis som du gjort så plåtar jag mot vit bakrund (eftersom mina bilder ska friläggas).
2. Jag använder alltid blixt -det ger lite mer sting i bilden och lyser framförallt upp etiketten ordentligt.
3. Adekvat och korrekt bildbehandling. Jag höjer kontrasten, tar bort det lilla färgstick som alltid tycks finnas och ibland öker jag kontrasten i etiketterna lite extra för att man ska kunna läsa texten lättare.

Det är väl allt, på det stora hela. Om bilderna inte är tänka att friläggas så skadar det inte att byta ut bakgrunden mot något roligare än vit färg. Ett litet tapetprov eller en tygbit (som naturligtvis inte ska vara för skrikig) kan göra otrligt mycket.

Lycka till!
/Daniel

Dadigan skrev:
Nu är visserligen produktfoto inget jag gör särskilt ofta men det har blivit en hel del till Expressens olika bilagor och då har jag oftast gjort på följande lilla vis:

1.Precis som du gjort så plåtar jag mot vit bakrund (eftersom mina bilder ska friläggas).
2. Jag använder alltid blixt -det ger lite mer sting i bilden och lyser framförallt upp etiketten ordentligt.
3. Adekvat och korrekt bildbehandling. Jag höjer kontrasten, tar bort det lilla färgstick som alltid tycks finnas och ibland öker jag kontrasten i etiketterna lite extra för att man ska kunna läsa texten lättare.

Det är väl allt, på det stora hela. Om bilderna inte är tänka att friläggas så skadar det inte att byta ut bakgrunden mot något roligare än vit färg. Ett litet tapetprov eller en tygbit (som naturligtvis inte ska vara för skrikig) kan göra otrligt mycket.

Lycka till!
/Daniel

Tack! Precis sånt jag vill veta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar