Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon hjälpa mig?!

Produkter
(logga in för att koppla)

BabyC

Medlem
Haha alltså jag behöver hjälp och jag behöver någon som förklarar så att jag fattar! Jag älskar att fotografera och gör det hela tiden, men jag kan inte ett sak om det. Men jag är duktig, men nu till frågan. Jag vill ha ett nytt objektiv till min kamera. Har en canon eos 1100d, det är väl typ den enklaste man kan ha? Inte vet jag. VIll iallafall ha ett nytt objektiv. Jag tar mycket kort på natur, typ blommor mm. Och mycket kort på min dotter. VAD för objektiv ska jag ha?! Och snälla skriv inte massa konstig för jag har INGEN aning om vad det är haha. :)

Ett macro kanske

Haha alltså jag behöver hjälp och jag behöver någon som förklarar så att jag fattar! Jag älskar att fotografera och gör det hela tiden, men jag kan inte ett sak om det. Men jag är duktig, men nu till frågan. Jag vill ha ett nytt objektiv till min kamera. Har en canon eos 1100d, det är väl typ den enklaste man kan ha? Inte vet jag. VIll iallafall ha ett nytt objektiv. Jag tar mycket kort på natur, typ blommor mm. Och mycket kort på min dotter. VAD för objektiv ska jag ha?! Och snälla skriv inte massa konstig för jag har INGEN aning om vad det är haha. :)

Du kanske skulle gilla ett macroobjektiv, som fungerar bra både till porträtt och närbilder på blommor och sånt.
Det finns flera olika att välja på, kanske ett canon 60mm 2,8 macro, eller ett billigare Sigma ex 50/2,8 DG macro som fått bra betyg. Då kan du ta fina porträttbilder men även fina bilder på blommor där detaljer syns bra.

Bilagor

• LR3iphoto-108.jpg
    LR3iphoto-108.jpg
    14.2 KB · Visningar: 298
Du kanske skulle gilla ett macroobjektiv, som fungerar bra både till porträtt och närbilder på blommor och sånt.
Det finns flera olika att välja på, kanske ett canon 60mm 2,8 macro, eller ett billigare Sigma ex 50/2,8 DG macro som fått bra betyg. Då kan du ta fina porträttbilder men även fina bilder på blommor där detaljer syns bra.

Tack så mycket för tipset! :) Visste inte att man kunde ta fina porträtt med macro! :)

Naturligt ljus

Nu kommer nästa fråga då, hehe. Ska man ha en till blixt när man tar kort? Är det stor skillnad?

Kan man utnyttja det naturligt ljus så är väl det lättast. Blixtbilder är ganska svårt att få till utan hårda skuggor, har precis börjat själv med blixt, softbox och sånt på en basic nivå. Svårare än man tror, tycker jag iaf. Börja utan blixt och använd dig att fönsterljus mm.

Nu kommer nästa fråga då, hehe. Ska man ha en till blixt när man tar kort? Är det stor skillnad?

Skillnaden mellan de inbyggda och en extern blixt är stor. En extern blixt går att vinkla så man kan "studsa" ljuset mot väggar och tak - det ger betydligt bättre resultat än den inbyggda som alltid är "rakt på".

Visst föredrar jag naturligt ljus men det kommer snart en mörk höst och vinter och då är blixt värdefullt, inte minst om du skall fota småbarn som leker inomhus.

Blixt

Blixt är bra, om du har en kamera som hanterar Iso sämre. Dvs det blir mycket bildbrus i bilder, som tagits i rum med dovt ljus. En extern blixt som du riktar i taket ger skuggfria skarpa bilder... men känslan... du får perfekt skarpa exponeringar, men tappar känslan som det naturliga ljuset ger. Jag föredrar lite brus men mycket känsla. Om din kamera kan ta bilder mellan 3000-6000 Iso utan att helt förloras i brus, kör utan blixt:) En extern blixt är bra att ha oavsett, men rikta den uppåt eller slå ljuset i väggen där fönstren sitter (ger en illusion av att det är riktat fönsterljus) Du kan ställa ner effekten på blixten, den behöver inte slå 100%. Personligen använder jag inte blixt, bara i närmast mörker... och enbart för myckets speciella ändamål

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar