Annons

Kan någon förklara....

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, nej jag kan tyvärr inte förklara, men Wow! Illusionen var verkligen mycket tydligare än jag trodde den skulle vara! Väldigt häftigt!

I den här tråden finns svaret.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=60358#post722133

I alla fall hur man gör bilden.

Den här förklaringen hittade jag i Buzz forum (där jag hittade bilden)

"Ok, ska vi reda ut lite. Ögat betsår av tappar och stavar. Tapparna är känlsiga för olika våglängder, olika färger och är som mest koncentrerade i gula fläcken, den punkt på näthinnan som ska vara helt i fokus med ett friskt öga. Stavarna å andra sidan kan enbart se i gråskala men är mycket känsligare för svaga ljus och förändringar i ljusstryrka (rörelse).

Vad händer här? Tapparna och stavarna blir mättade och det tar en stund för dem att återsälla den kemiska balansen vilket ger en kvardröjande effekt när de tappar som ej mättats dominerar synbilden ett tag. Du ser därmed komplementfärgen till det du låst ögonen på."

Pia

Senast ändrad:
Jag ska göra ett försök:

När du tittar så där länge på en bild kommer färgerna att etsa sig in i näthinnan. Tapparna kommer fortsätta säna lite färginfo, fast du tar bort färgerna. Denna info tolkas ihop med den nya bilden i hjärnan till en färgbild.

Finns massa andra liknande experiment, som när man tittar länge på en tillsynes helt ostrukturerad svartvit bild, och sedan blundar. Då kommer hjärnan ännu uppfatta bilden, men inverterad och man ser helt plötsligt ett mönster (i just det experimentet jag gjorde såg man jesus:)).

Prova stirra på en gul yta, stäng sedan ögonen så ser du blått - motsatsfärgen.

mvh // Mari

Rent principiellt så är det så att tapparna blir uttröttade av att se en färg ett tag, signalen avtar. Om man då plötsligt tar bort den färgen, som i det här fallet är "negativet" av det man vill se så kommer den färgen att "saknas i hjärnan" när bilden bli svartvit. Alltså blir det så att man upplever att man ser ser den "negativa" färgen till den saknade dvs den "positiva" i det här fallet.

En analogi är att om man är van att bära armbandsur så slutar man att märka att man har den på sig, men tar man av den så känner man att det känns konstigt.

ANNONS