... hoppas du ursäktar Emma ;-)
Är själv i samma dilemma ... kameran känns det som man har bra koll på, men blixt (?)
De flesta lektionerna på nätet verkar vara hur blixtarna skall placeras, inte tekniken/inställningarna bakom ... och innan någon kommer med google igen så kommer här ett par konkreta frågor:
1. De flesta hänvisar till Studioblixtar, fungerar inte "vanliga" kamerablixtar lika bra eller är det en prisfråga?
2. Kameran styrs av ISO = slutartid + bländare, men vilka faktorer påverkar blixten?
3. Hur fungerar det med slutartid, kan jag ha en slutartid för fotot och en annan för blixten?
4. Ledtal är en blixts ljusstyrka, så långt är jag med, men kan man jämföra det med bländaren på en kamera? Alltså en stor bländare (f2,0) ger kortare slutartid vs. högt ledtal ger kortare blixttid, eller?
5. Vad betyder x250 resp x320?
6. Nikon har sitt CLS (antar Canon har nåt liknande) som kan styra 3 grupper kamerablixtar från kamerans meny. Om man kör studioblixtar, kan man styra dessa också via kamerans menyer eller är det bara synkronisering på avfyrad blixt som gäller?
Något att börja med iaf...
Många frågor här. Ska försöka svara något i alla fall...
1. Vanliga kamerablixtar fungerar ofta lika bra och är ibland att föredra. Studioblixtar är starkare men saknar oftast den automatik som finns i externa blixtar (vanliga kamerablixtar). I ett vardagsrum eller mindre behöver man sällan starkare ljus än externa blixtar ger.
2. ISO är inte samma sak som slutartid plus bländare (du satte likhetstecken där av någon anledning). -Slutartid är hur länge öppningen in till kameran släpper in ljus, ju längre slutartid desto ljusare bild.
-Bländare är hur stor öppningen där ljuset passerar är, ju större öppning desto ljusare bild. (Större öppning ger även ett mindre skärpedjup.)
-ISO kan man säga är hur känslig sensorn är för det ljus som släpps in av de bägge föregående. Ju högre ISO man har inställt desto ljusare bild men bilden blir även brusigare (singalen förstärks och därmed även bruset).
Så till din fråga... ISO och bländare är de enda av kamerans faktorer som spelar in i hur mycket blixtljuset påverkar bilden. Blixten brinner under mycket kort tid och i det avseendet spelar det ingen roll ifall man har slutaren öppen en hel vecka, det kommer inget mer blixtljus ändå (däremot kommer det förstås antagligen in en massa annat ljus).
Andra faktorer som spelar in vad gäller blixtljuset är förstås blixtens styrka (den går ju att variera), blixtens avstånd från motivet (mycket stor inverkan), vilka eventuella ljusformare man använder (t ex paraply, softbox eller en vägg/ett tak) samt ljusets riktning.
3. Slutaren är en sak i kameran som är öppen olika länge breoende på vilken slutartid man ställt in. Blixtar har ingen slutare och därför kan du omöjligt ha en slutartid för blixten.
4. Du har rätt i att ledtal är en blixts ljusstyrka. Det har inget med bländare att göra, går inte att jämföra. Ju högre ledtal desto starkar ljus kommer från blixten i utlösningsögonblicket.
5. Jag antar att x250 och x320 handlar om maximal synktid hos olika blixtar. Strunta i det tills du har kamerans grunder med bländare och slutartid mm klart för dig.
6. Man kan inte styra studioblixtar från Nikonkamerans menyer (det är en klar fördel med t ex Nikons externa blixtar även om det inte funkar så bra i alla lägen). Det finns olika sätt att styra och utlösa studioblixtar. Kabel, blixtljus, IR och radio. Jag föredrar radiostyrning eftersom det ger en trådlös kommunikation som inte kräver line of sight och dessutom har bra räckvidd. Canon verkar ha kommit längre på detta område tack vare tredje part (pocket wizards).
Anledningen till att de flesta guider om blixtar handlar om hur de kan placeras är att detta är viktigare än teknikaliteter som t ex ledtal. Man placerar blixten där den kan få avsedd effekt och sedan avpassar man dess styrka efter vad som blir lagom för det avståndet i kombination med vilka kamerainställningar man valt.