Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon berätta för mig hur blixtar fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har nästan aldrig använt mig av blixt. Men nu har jag blivit mer och mer intresserad av att fota portätt. Så nu har jag väldigt många funderingar hur det går till när man använder sig av blixt, inte den på kameran såklart utan externa blixtar, softboxar, paraplyer mm Om man skulle vilja ha en liten studio, för nybörjare alltså, vad skulle jag kunna starta med?
Helt ny på blixtområdet så berätta gärna mycket hur det går till.
Vad ska jag tänka på mm.
 
Har nästan aldrig använt mig av blixt. Men nu har jag blivit mer och mer intresserad av att fota portätt. Så nu har jag väldigt många funderingar hur det går till när man använder sig av blixt, inte den på kameran såklart utan externa blixtar, softboxar, paraplyer mm Om man skulle vilja ha en liten studio, för nybörjare alltså, vad skulle jag kunna starta med?
Helt ny på blixtområdet så berätta gärna mycket hur det går till.
Vad ska jag tänka på mm.

Ett elincrome D-Lite-it 4 är ett utmärkt kit där du får med en instruktion-dvd som lär dig ALLT!

Länk

Sen finns en sökfunktion i forumet, finns MÅNGA trådar om detta :)

Moderator kanske kan låsa?
 
Ett elincrome D-Lite-it 4 är ett utmärkt kit där du får med en instruktion-dvd som lär dig ALLT!

Länk

Sen finns en sökfunktion i forumet, finns MÅNGA trådar om detta :)

Moderator kanske kan låsa?

Varför låsa?

Melmis ställde en relevant fråga. Visst finns det massor av trådar i ämnet men det är betydligt enklare att formulera sin EGEN fråga och hoppas på relevanta svar.

Det finns många bra blixtkit som brukar innehålla två blixtar med tillhörande softboxar eller paraplyer samt stativ. Tänk på att du bör ha kameran inställd på M (manuellt). Är du inte van vid det så krävs det lite övning.

De flesta blixtar har också sensorer som gör att de löser ut av en annan blixt. T.ex din kameras inbyggda eller externa. I det fallet måste du ställa om kamerablixten till Manuellt läge, annars löser studioblixtarna ut av förblixten (Som alltid finns fast man inte ser den). och då blir bilderna mörka.
 
Varför låsa?

Melmis ställde en relevant fråga. Visst finns det massor av trådar i ämnet men det är betydligt enklare att formulera sin EGEN fråga och hoppas på relevanta svar.

Det finns många bra blixtkit som brukar innehålla två blixtar med tillhörande softboxar eller paraplyer samt stativ. Tänk på att du bör ha kameran inställd på M (manuellt). Är du inte van vid det så krävs det lite övning.

De flesta blixtar har också sensorer som gör att de löser ut av en annan blixt. T.ex din kameras inbyggda eller externa. I det fallet måste du ställa om kamerablixten till Manuellt läge, annars löser studioblixtarna ut av förblixten (Som alltid finns fast man inte ser den). och då blir bilderna mörka.

Jag fotar allt, nästan allt ska jag säga i Manuellt läge.
Men menar du att blixtarna bara "hänger på" när jag tar ett kort alltså? Jag har verkligen noll koll inom detta området....
Tack så jättemycket för att du svarar och tar dig tid, det glädjer mig :0)
 
Moderator kanske kan låsa?

Du kommer från en annan forumkultur, det märks. Här på fotosidan är det väldigt restriktivt med låsningar av trådar, och är INTE något som görs bara för att frågan råkar ha varit uppe förr.

Personligen har jag svårt att förstå den här "trådlåsningsmentaliteten". På vissa forum låses ALLA trådar efter att de är "klara". Så när Nisse sedan kommer ett år senare och läser något i en tråd som han undrar över så MÅSTE han starta en ny tråd. Nej, dumheter är vad det är.

För att svara på ursprungsfrågan så kan jag rekommendera trådstartaren att hålla koll efter Janne Höglunds studiokurs, den brukar annonseras om här på sidan. Annars kan du alltid kontakta Janne Höglund för att höra efter när nästa kurs är. Den går igenom allt väsentligt som man behöver lära sig som nybörjare.
 
Jag fotar allt, nästan allt ska jag säga i Manuellt läge.
Men menar du att blixtarna bara "hänger på" när jag tar ett kort alltså? Jag har verkligen noll koll inom detta området....
Tack så jättemycket för att du svarar och tar dig tid, det glädjer mig :0)

Jag köpte ett studioset med två blixtar, softboxar och stativ från kaffebrus när jag satte igång med studiofoto. Jag använder dem fortfarande. Det går på under 3000 kr ... kolla här:
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Blixtarna kommer inte att slå av sig själva bara så där. Du behöver en synkkabel (följer med i paketet) eller en trådlös radiosändare för att trigga dem.

Här är tips på en bra sida där du kan lära dig mer om studiobelysning.
http://www.photoflexlightingschool.com/Equipment_Lessons/First_Studio/index.html

Mvh,
Jonas
 
Jag startade med ett paket från Kaffebrus som någon tipsat om ovan. (Och han länkar till det stora paketet med kraftiga stativ och radiosändare vilket är rätt).
Detta var så kul så jag kompletterade med ett paket från Visico 300+. Oftast är två blixtar för lite, man behöver en tredje blixt för att belysa bakgrunden/hårljus. Eller så köper man en reflexskärm som belyser motsatt sida av modellen och använder blixt nr2 till bakgrunden.
Ett tips är att gå en kurs i "ljussättning i studio" typ Scandinavian Photo (495:).
Lärde mig jätte mycket där inkl. vilka tillbehör man bör ha.
En bra start är utan tvekan ett billigt paket från Kaffebrus!

Bifogar en bild från ett av de gamla barnrummen som fått agera som hemmastudio.
 

Bilagor

  • IMG_4579_small.jpg
    IMG_4579_small.jpg
    17.4 KB · Visningar: 1,058
Jag hänger på den här tråden ...

... hoppas du ursäktar Emma ;-)

Är själv i samma dilemma ... kameran känns det som man har bra koll på, men blixt (?)
De flesta lektionerna på nätet verkar vara hur blixtarna skall placeras, inte tekniken/inställningarna bakom ... och innan någon kommer med google igen så kommer här ett par konkreta frågor:

1. De flesta hänvisar till Studioblixtar, fungerar inte "vanliga" kamerablixtar lika bra eller är det en prisfråga?
2. Kameran styrs av ISO = slutartid + bländare, men vilka faktorer påverkar blixten?
3. Hur fungerar det med slutartid, kan jag ha en slutartid för fotot och en annan för blixten?
4. Ledtal är en blixts ljusstyrka, så långt är jag med, men kan man jämföra det med bländaren på en kamera? Alltså en stor bländare (f2,0) ger kortare slutartid vs. högt ledtal ger kortare blixttid, eller?
5. Vad betyder x250 resp x320?
6. Nikon har sitt CLS (antar Canon har nåt liknande) som kan styra 3 grupper kamerablixtar från kamerans meny. Om man kör studioblixtar, kan man styra dessa också via kamerans menyer eller är det bara synkronisering på avfyrad blixt som gäller?

Något att börja med iaf...
 
... hoppas du ursäktar Emma ;-)

Är själv i samma dilemma ... kameran känns det som man har bra koll på, men blixt (?)
De flesta lektionerna på nätet verkar vara hur blixtarna skall placeras, inte tekniken/inställningarna bakom ... och innan någon kommer med google igen så kommer här ett par konkreta frågor:

1. De flesta hänvisar till Studioblixtar, fungerar inte "vanliga" kamerablixtar lika bra eller är det en prisfråga?
2. Kameran styrs av ISO = slutartid + bländare, men vilka faktorer påverkar blixten?
3. Hur fungerar det med slutartid, kan jag ha en slutartid för fotot och en annan för blixten?
4. Ledtal är en blixts ljusstyrka, så långt är jag med, men kan man jämföra det med bländaren på en kamera? Alltså en stor bländare (f2,0) ger kortare slutartid vs. högt ledtal ger kortare blixttid, eller?
5. Vad betyder x250 resp x320?
6. Nikon har sitt CLS (antar Canon har nåt liknande) som kan styra 3 grupper kamerablixtar från kamerans meny. Om man kör studioblixtar, kan man styra dessa också via kamerans menyer eller är det bara synkronisering på avfyrad blixt som gäller?

Något att börja med iaf...

Många frågor här. Ska försöka svara något i alla fall...

1. Vanliga kamerablixtar fungerar ofta lika bra och är ibland att föredra. Studioblixtar är starkare men saknar oftast den automatik som finns i externa blixtar (vanliga kamerablixtar). I ett vardagsrum eller mindre behöver man sällan starkare ljus än externa blixtar ger.

2. ISO är inte samma sak som slutartid plus bländare (du satte likhetstecken där av någon anledning). -Slutartid är hur länge öppningen in till kameran släpper in ljus, ju längre slutartid desto ljusare bild.
-Bländare är hur stor öppningen där ljuset passerar är, ju större öppning desto ljusare bild. (Större öppning ger även ett mindre skärpedjup.)
-ISO kan man säga är hur känslig sensorn är för det ljus som släpps in av de bägge föregående. Ju högre ISO man har inställt desto ljusare bild men bilden blir även brusigare (singalen förstärks och därmed även bruset).
Så till din fråga... ISO och bländare är de enda av kamerans faktorer som spelar in i hur mycket blixtljuset påverkar bilden. Blixten brinner under mycket kort tid och i det avseendet spelar det ingen roll ifall man har slutaren öppen en hel vecka, det kommer inget mer blixtljus ändå (däremot kommer det förstås antagligen in en massa annat ljus).
Andra faktorer som spelar in vad gäller blixtljuset är förstås blixtens styrka (den går ju att variera), blixtens avstånd från motivet (mycket stor inverkan), vilka eventuella ljusformare man använder (t ex paraply, softbox eller en vägg/ett tak) samt ljusets riktning.

3. Slutaren är en sak i kameran som är öppen olika länge breoende på vilken slutartid man ställt in. Blixtar har ingen slutare och därför kan du omöjligt ha en slutartid för blixten.

4. Du har rätt i att ledtal är en blixts ljusstyrka. Det har inget med bländare att göra, går inte att jämföra. Ju högre ledtal desto starkar ljus kommer från blixten i utlösningsögonblicket.

5. Jag antar att x250 och x320 handlar om maximal synktid hos olika blixtar. Strunta i det tills du har kamerans grunder med bländare och slutartid mm klart för dig.

6. Man kan inte styra studioblixtar från Nikonkamerans menyer (det är en klar fördel med t ex Nikons externa blixtar även om det inte funkar så bra i alla lägen). Det finns olika sätt att styra och utlösa studioblixtar. Kabel, blixtljus, IR och radio. Jag föredrar radiostyrning eftersom det ger en trådlös kommunikation som inte kräver line of sight och dessutom har bra räckvidd. Canon verkar ha kommit längre på detta område tack vare tredje part (pocket wizards).

Anledningen till att de flesta guider om blixtar handlar om hur de kan placeras är att detta är viktigare än teknikaliteter som t ex ledtal. Man placerar blixten där den kan få avsedd effekt och sedan avpassar man dess styrka efter vad som blir lagom för det avståndet i kombination med vilka kamerainställningar man valt.
 
... hoppas du ursäktar Emma ;-)

Är själv i samma dilemma ... kameran känns det som man har bra koll på, men blixt (?)
De flesta lektionerna på nätet verkar vara hur blixtarna skall placeras, inte tekniken/inställningarna bakom ... och innan någon kommer med google igen så kommer här ett par konkreta frågor:

1. De flesta hänvisar till Studioblixtar, fungerar inte "vanliga" kamerablixtar lika bra eller är det en prisfråga?
2. Kameran styrs av ISO = slutartid + bländare, men vilka faktorer påverkar blixten?
3. Hur fungerar det med slutartid, kan jag ha en slutartid för fotot och en annan för blixten?
4. Ledtal är en blixts ljusstyrka, så långt är jag med, men kan man jämföra det med bländaren på en kamera? Alltså en stor bländare (f2,0) ger kortare slutartid vs. högt ledtal ger kortare blixttid, eller?
5. Vad betyder x250 resp x320?
6. Nikon har sitt CLS (antar Canon har nåt liknande) som kan styra 3 grupper kamerablixtar från kamerans meny. Om man kör studioblixtar, kan man styra dessa också via kamerans menyer eller är det bara synkronisering på avfyrad blixt som gäller?

Något att börja med iaf...
Googla eller sök här på fotosidan så får du svar på alla dina frågor!
 
ISO är inte samma sak som slutartid plus bländare (du satte likhetstecken där av någon anledning).

hihi ... nä det har du ju helt rätt i. Vad jag lite väl förenklat åsyftade var den "kända" jämförelsen med storleken på hinken (ISO) som fylls med slangdiametern (bländaren) under en viss tid (slutartid).

Så till din fråga... ISO och bländare är de enda av kamerans faktorer som spelar in i hur mycket blixtljuset påverkar bilden.

hmm ... konstigt, hade bestämt för mig att jag i någon av alla otaliga internetsidor snappade upp något med slutartidens påverkan.

Man kan inte styra studioblixtar från Nikonkamerans menyer.

Finns det något sätt att styra de externa blixtarna utan att behöva gå runt till all och knappa på dem, lite som ett remote control för flera blixtar?

... blixtens avstånd från motivet (mycket stor inverkan) ...

Läste nånstans om detta, att avståndet blixt till objekt, blixt till reflektor, objekt till reflektor osv påverkade, men vilka kombinationer som gav vilka effekter förstod jag inte då det försvann i all annan text. Kan någon enkelt förklara vad som händer?
 
... hoppas du ursäktar Emma ;-)

Är själv i samma dilemma ... kameran känns det som man har bra koll på, men blixt (?)
De flesta lektionerna på nätet verkar vara hur blixtarna skall placeras, inte tekniken/inställningarna bakom ... och innan någon kommer med google igen så kommer här ett par konkreta frågor:

1. De flesta hänvisar till Studioblixtar, fungerar inte "vanliga" kamerablixtar lika bra eller är det en prisfråga?
2. Kameran styrs av ISO = slutartid + bländare, men vilka faktorer påverkar blixten?
3. Hur fungerar det med slutartid, kan jag ha en slutartid för fotot och en annan för blixten?
4. Ledtal är en blixts ljusstyrka, så långt är jag med, men kan man jämföra det med bländaren på en kamera? Alltså en stor bländare (f2,0) ger kortare slutartid vs. högt ledtal ger kortare blixttid, eller?
5. Vad betyder x250 resp x320?
6. Nikon har sitt CLS (antar Canon har nåt liknande) som kan styra 3 grupper kamerablixtar från kamerans meny. Om man kör studioblixtar, kan man styra dessa också via kamerans menyer eller är det bara synkronisering på avfyrad blixt som gäller?

Något att börja med iaf...

Jag svarar bara rakt av och hoppas att fler kompletterar på punkter där det brhövs, men som du skrev "något att börja med iaf"

Nu ser jag dessutom att andra redan börjat svara, men jag kan kanske fylla på lite då istället...

1. Det går att köra med hotshoes också (jag använder min som den tredje blixten som någon efterlyste) problemet tycker jag med den är att den har längre uppladdningstid än studioblixtarna och att batterierna kan ta slut.
2. Det har du redan fått svar på...
3. De flesta kameror har en maximal synktid (oftast 200/sec eller 250/sec) och hör du med snabbare tider än så kommer en del av bilden bli mörk, eftersom slutaren är öppen för kort tid.
4. Precis som lumor skriver har du fått det här lite om bakfoten. Och som lumor skriver så handlar ledtal bara om styrkan eller hur mycket ljus blixten avger. Det påverkar förståss i sin tur hur långt ljuset når oxå. I förlänglingen påverkar det vilken bländare du har. Ger blixten massor med ljus måste du ha en liten bländare för att bilden inte ska bli överexponerad och åt andra hållet så kan du ha en stor bländare om blixten än nerskruvad till svagt ljus.
5. Det vet jag inte, men lumors gissning låter väl vettig.
6. Jag kan inte styra mina studioblixtar från kameran. Jag är helt enkelt tvungen att fysikt gå fram till blixtarna och ställa in den styrka jag vill ha. Hotshoe blixtar ska gå att styra från kameran som du beskriver.
 
Jo, har läst alla sidorna, men de var huvudsakligen hur man skulle placera blixtarna, inte hur man med inställningar kunde få fram olika resultat. Men läsvärt som inspiration var det helt klart!
Men vilka inställningar menar du då? Bländare och ISO fungerar som vid vilken annan sorts fotografering som helst. Kör manuella inställningar på kameran, utgå från t ex ISO 200, bländare 9, slutartid 1/160s och anpassa efter behov och smak...
Återstår blixtens styrka. Skruva upp den och det blir ljusare där den blixten lyser, skruva ner den och där blir mörkare. Det är inte svårare än så med inställningarna.
Resten är positioner, avstånd och ljusformare. Det är knepigare och behöver en del praktiskt övande för att bli förtrogen med. Strunta i inställningar och teori nu och sätt igång och testa så får du mer hjälp när du stöter på något bryderi.

Vitbalansen är ju en till grej förresten. Gråkort är bra att ha, särskilt vid blixtfoto, men det kanske du har kläm på?
 
Det här är en väldigt rörig tråd för en nybörjare.

Frågorna som ställs är "felaktiga" och när man besvarar dem som enstaka frågor så blir det väldigt krystat.

Studioblixtar:
En bra studioblixt har ett modellljus som kan ställas proportioneligt till blixtljuset. Om man har det och använder flera blixtar så kan man direkt se innan bilden tas HUR skuggor faller, Dessutom kan man se styrkeförhållandena MELLAN olika blixtar, det är bara att titta på objektet.
Brinntiden på blixtar är väldigt kort.

För att avfyra blixten använder man en synksladd. Den kopplas in i ett synkuttag i kameran. Har man inget synkuttag så finns det adaptrar som man sätter i blixtxskon.
En del gillar inte att jobba med sladd utan köper istället en sändare som sätts i kamerans blixtskohållare och mottaren fästs på blixten, men funktionen är densamma.

Alla studioblixtar har normalt en slavsensor. När blixten som är kopplad till kameran avfyras så kommer övriga blixtar att tända mha sin slavtändare. Slavtändaren kan man slå av eller på på blixten.

Om kameran ställs in på en kortare tid än kamerans blixtsynktid så kommer delar eller hela bilden bli svart.

Så kameran ställer man på blixtsynktiden eller längre. I princip kan vi mörklägga ett rum och öppna kamerans slutare. Avfyra blixten. Stänga slutaren. Det enda ljus som har påverkat vår exponering är blixtens avfyrning.
Hur mycket ljus som kameran har fått in beror på 2 saker.
1 Vilken bländare som vi valde.
2 Hur mycket ljus som blixtarna avger PÅ MOTIVET.

Rent praktiskt så är modellljuset påslaget och när blixten avfyras så släcks först modelljuset.
Sedan tänds modelljuset igen.
Detta gör att om vi väljer en lång slutartid, låt säga 1 sekund, så kommer omgivningens ljus att börja påverka exponeringen och det vill man sällan. Alltså väljer man blixtsynktiden som minimerar omgivningens ljuspåverkan.

Det är inte ovanligt att en nybörjare tittar på blixtars effektsiffror och tänker att hög effekt är bra.
Jovisst är det bra med mycket effekt OM jag har 10 m från modellen till bakgrunden och 7 m i takhöjd osv. Nu brukar det inte riktigt vara så för var och en av oss. Rummen brukar vara mycket mindre. Det gör att blixtljuset studsar runt åt alla håll i rummet och då kan vi inte styra ljuset och SKUGGAN på det sätt vi ville. För att styra så måste man också kunna ställa en väldigt låg effekt. Eller kan man välja en mindre blixt som då normalt också är billigare.

Ja, det finns blixtar som man kan styra effektförhållandet mellan blixtarna från EN punkt. Detta är väldigt användbart om man har en studio där blixtarna, mycket praktiskt och vackert monterat, sitter i taket på skenor och bommar. Men de är dyra, fruktansvärt dyra. De har normalt bara en yrkesman råd med.

Ljusmäter gör man med en separat blixtljusmätare. Det är en ganska dyr pryl som är väldigt användbar.
Med dagens digitalkameror så kan man chansa genom att ställa in allt och göra en provexponering. Om man har gissat fel så ändrar man ngt och tar en ny testbild.

Ta inte de första testbilderna när modellen är där, det skall vara gjort innan. Undantaget är när modellen är införstådd med att man skall leka och testa med ljuset.

När det gäller placeringen av blixtarna så kan man säga att en väldigt nära placering ger ett väldigt mjukt ljus och tvärtom.

Hoppas nu att jag har förklarat så det är förståeligt.

Kamerablixtar vet jag inte riktigt hur man kan använda men det finns säkert ngn vänlig själ till det. Men modellljus brukar dem inte ha. Men det finns nog några modeller(sorter) som har modelljus. Studioblixtar går ju på 220V och har vissa klara fördelar av det.
 
Senast ändrad:
Först ett stort tack till Per för ett väldigt ödmjukt och utförligt svar gällande blixtar och studioblixtar i synnerhet. Förklarade en hel del faktiskt.

Men vilka inställningar menar du då?

Njo, mina konstiga frågor som nybörjare beror på att jag köpte en SB-900 för att få en kraftfull blixt på kameran, men efter Pers svar förstår jag nu att den har betydligt fler inställningar än en studioblixt. Det går att välja:

  • Blixtnivåkompensation - vilket väl motsvarar ljusstyrkan hos studioblixt
  • Blixtläge - iTTL, icke TTL, Autobändarblixt, Manuellt, Reptereande
  • Belysningsmönster - standard, centrumavvägt, jämnt
  • Bländarvärde - separat för blixt resp kamera
  • ISO - separat för blixt resp kamera
  • Format - FX, DX
  • Zoom - avstånd i meter
  • osv

Utöver dessa så kan jag via kameran välja olika blixtfunktioner, t.ex. höghastighetssynk, blixtvärdeslås, långsam synk, röda ögon..., synk bakre ridå, så lite fler inställningar än att "bara" öka och minska ljusstyrkan ;-)

... och jo faktiskt, den har modelleringsljus! Trycker man in testknappen lyser den med fast sken i ca 3 sekunder, sedan kan man ju tänka sig vad det äter batteri.

Antagligen var det kanske ett förhastat beslut att köpa en SB-900 som nybörjare, men just då tyckte jag att den var liten och nätt, batteridriven och kunde monteras på kameran. Har sett att Nikon har kurser för sina blixtar så det får väl bli en sådan kurs så man kan lära sig hands-on av någon som kan just min blixt utan och innan. Sedan kan man ju alltid välja studioblixt till studion hemma senare.
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto