Annons

Kan man skanna icke framkallad 35 mm film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fromhell

Medlem
Som rubriken säger - kan man skanna 35mm film med en skanner som har filmscannerfunktion och filmen är ej framkallad. Med andra ord, man tar filmen direkt ur rullen och skannar....

Tacksam för hjälp!
 
Nä, icke processad film har inget innehåll som en skanner kan skanna. Emulsionen på filmen måste bort först genom att framkalla filmen. Då finns det något som en vanlig skanner kan avläsa.

Om jag har fel så är någon annan välkommen att korrigera mig. :)

/ Magnus
 
Nej, det går inte. Filmrullen ser likadan ut som när den är oexponerad innan du framkallat den, dvs helt solid. Dessutom kan du inte ta ut den ur rullen och utsätta den för ljus innan du framkallat. Om du gör det förstörs alla bilder då filmen blir maximalt exponerad.

Edit: Inte var jag först inte...
 
Som rubriken säger - kan man skanna 35mm film med en skanner som har filmscannerfunktion och filmen är ej framkallad. Med andra ord, man tar filmen direkt ur rullen och skannar....

Du har redan fått svaret att det ju inte går, men jag är litet nyfiken.

Vad trodde du skulle hända? Hade du en tanke att ta en genväg förbi den kemiska framkallningen på något sätt? Hurdå, i så fall? Jag har inte med detta att göra, men jag är, som sagt, nyfiken hur du tänkte.

Per.
 
Jag kan tänka mig att en del med liten erfarenhet av analogt sätter likhetstecken mellan framkallning och kopiering. Det framstår ju lite så när man skickar filmen till ett fotolabb i påse och får tillbaka en hög med bilder på papper. En liknande fråga ställdes alldeles nyligen i någon annan tråd i forumet så Fredrik är inte den första som gör tankevurpan.
 
Tackar ödmjukast

Tack för svar! I synnerhet de som verkligen gav svar - saknas lite sympati och överseende med den okunskap som jag dessvärre besitter från vissa håll här. Har som sagt ingen erfarenhet av analog framkallning, har nyligen börjat fotografera analogt och skannat negativen.

Återigen tack till er som gav svar, förhoppningsvis kan jag svara på eventuella digitala frågeställningar i framtiden.

Tack!
 
Med all respekt för din fråga, men det är när man läser sånt här som man känner sig lastgammal.

/K
 
Det är nog så att många yngre saknar denna magiska kunskap.

Kul att du börjat prova på analogt foto Fredrik, lycka till.
Det ger dig bra kunskaper som även är bra att förstå när du fotar digitalt.
Samt analogt är ju långsamhetens lov, och det behövs i vårt samhälle.

Se länk för lite grunder: http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_processing
 
Som rubriken säger - kan man skanna 35mm film med en skanner som har filmscannerfunktion och filmen är ej framkallad. Med andra ord, man tar filmen direkt ur rullen och skannar....

Tacksam för hjälp!

Hej,
med risk för att vara "upprepningarnas" man ,så är det som andra förklarat en kemisk process som skall till för att få fram bilden på din film. Så om du tar ut den i innan blir filmremsan helt svart. Och de oberoende om det är svarvitt film, neg.färg eller dia.
Kemin som skall till är -grovt beskrivet,
- framkallaren (flera för neg.färg och dia)
- stoppbad ( att stoppa framkallningsprocessen)
- fixering ( att helt enkelt fixera så att bild blir kvar på filmen)
- sedan är det viktigt att filmen torkar innan man eventuellt gör kopior i ett mörkrum eller scannar.

Om du funderar på analogt- så välkommen i "analog-tok" gänget. Har fotograferat i 45 år och har fortfarande "kärlek" till det analoga.
 
Jag vet inte men jag tror att frågeställaren undrar om man kan scanna direkt från filmen (framkallad alltså) eller om man måste scanna från framkallade kopior och det var det ingen som riktigt svarade på.

Svaret är: Det går utmärkt att scanna från filmen utan att behöva gå omvägen över kopior, och det är till och med det bästa sättet, eftersom det innebär ett steg mindre.

Men det går ju inte med en vanlig enkel flatbäddsscanner. Man måste ha en filmscanner elller en flatbäddscanner med utrustning för film och dia-scanning (dvs med filmhållare och lampa i locket). Då är det enkelt. Scannerns programvara klarar både negativ färgfilm och diafilm. Svartvit film går också utmärkt. Och resultatet brukar bli riktigt bra.
 
Det fanns ett tag en teknik där en speciell maskin elektroniskt kunde läsa av filmen och skapa digitala bilder beroende på om en yta "gryn/pixel" var belyst eller ej. Tanken var att kunna läsa av en oframkallad film och ta fram bilderna.

Problemet var att resultatet blev rätt anskrämligt. Det slog aldrig igenom.
 
Jag vet inte men jag tror att frågeställaren undrar om man kan scanna direkt från filmen (framkallad alltså) eller om man måste scanna från framkallade kopior och det var det ingen som riktigt svarade på.

Hej Mats.
Om du läser vad Fredik skriver:
"Kan man skanna icke framkallad 35 mm film?
Som rubriken säger - kan man skanna 35mm film med en skanner som har filmscannerfunktion och filmen är ej framkallad. Med andra ord, man tar filmen direkt ur rullen och skannar....
Tacksam för hjälp!"
Så ser man att han frågar om oframkallad film går att scanna direkt. Vilket det alltså inte går.
I övrigt så håller jag med dig att, visst går det att scanna den framkallade filmen oberoende av om de är svartvit, negativ.färg eller dia. Resultatet beror på många faktorer, vilket har behandlats i andra trådar.
Jag håller på med scanning varje dag med just detta -scanna film.
Men som sagt alltid trevligt när dagens fotografer upptäcker det analoga.
 
Billig - Bra framkallning - finns det?

Vill gärna haka på - har i dagens digitala värld passat på att förverkliga gamla drömmar och köpt ett antal analoga kameror jag en gång velat köpa men inte tyckt mig ha råd till.

Så just nu är min värld nästan analog. Det har medfört att jag har ett växande antal filmrullar - färg och svart-vita som jag vill ha framkallade utan att behöva köpa kopior.

DVS just som du, att digitalisera genom att scannra.

Det finns säkert någon som kan tipsa om något företag som gör bra framkallningar - gärna billigt?
 
Vill gärna haka på - har i dagens digitala värld passat på att förverkliga gamla drömmar och köpt ett antal analoga kameror jag en gång velat köpa men inte tyckt mig ha råd till.

Så just nu är min värld nästan analog. Det har medfört att jag har ett växande antal filmrullar - färg och svart-vita som jag vill ha framkallade utan att behöva köpa kopior.

DVS just som du, att digitalisera genom att scannra.

Det finns säkert någon som kan tipsa om något företag som gör bra framkallningar - gärna billigt?

<crimson.se> är nog bäst i landet på analog framkallning och skanning, men om det är billigt eller inte, beror väl på "plånbokens tjocklek". I alla fall håller dom just nu på med mina gamla TRI-X 135-filmer, som jag råkade hitta fram, efter att de legat oframkallade sedan 1972/73. Dom kan t.o.m. "pressa" ett eller två bländarsteg, om man vill. Och skanningen kan anpassas efter kundens önskemål om mjukare eller hårdare kontrast - mjukare är oftast att föredra, så att man själv får mera handlingsutrymme vid efterbehandlingen i datorn.
 
<crimson.se> är nog bäst i landet på analog framkallning och skanning, men om det är billigt eller inte, beror väl på "plånbokens tjocklek". I alla fall håller dom just nu på med mina gamla TRI-X 135-filmer, som jag råkade hitta fram, efter att de legat oframkallade sedan 1972/73. Dom kan t.o.m. "pressa" ett eller två bländarsteg, om man vill. Och skanningen kan anpassas efter kundens önskemål om mjukare eller hårdare kontrast - mjukare är oftast att föredra, så att man själv får mera handlingsutrymme vid efterbehandlingen i datorn.

Jag blir "lite" nyfiken, "har du minsta lilla aning om vad du har fotat på dessa rullar som du tog för ack så längesen".....?
 
<crimson.se> är nog bäst i landet på analog framkallning och skanning, men om det är billigt eller inte, beror väl på "plånbokens tjocklek". I alla fall håller dom just nu på med mina gamla TRI-X 135-filmer, som jag råkade hitta fram, efter att de legat oframkallade sedan 1972/73. Dom kan t.o.m. "pressa" ett eller två bländarsteg, om man vill. Och skanningen kan anpassas efter kundens önskemål om mjukare eller hårdare kontrast - mjukare är oftast att föredra, så att man själv får mera handlingsutrymme vid efterbehandlingen i datorn.

Hej.
Att framkalla film som blivit "kvarglömnd" är i sig inte svårt. Det som inverkar är alltid tiden och hur denna exponerade film har förvarats. Temperatur och luftfuktighet är väldig avgörande.Vad jag genomgående gör är att använda framkallningskemi (svartvit) som är "snäll". Ibland kan man även använda Farmer's försvagare för att minska tätheten/svärtningen/densiteten på svartvita negativ och även positiv. Detta senare blir lite mer av "hantverk" på äldre filmer.
Pressa m.m är i sig inte något märkvädigt, men då skall man vara säker på hur filmen har exponerats.
 
Vill gärna haka på - har i dagens digitala värld passat på att förverkliga gamla drömmar och köpt ett antal analoga kameror jag en gång velat köpa men inte tyckt mig ha råd till.

Så just nu är min värld nästan analog. Det har medfört att jag har ett växande antal filmrullar - färg och svart-vita som jag vill ha framkallade utan att behöva köpa kopior.

DVS just som du, att digitalisera genom att scannra.

Det finns säkert någon som kan tipsa om något företag som gör bra framkallningar - gärna billigt?

Som det är nu så använder jag mig av Crimson i Stockholm/Zinkensdamm. Jag får ut negativ och scannar sedan dem för att få dem digitalt, har fått bra resultat av det kan jag tycka. Kör en del Holga så där är ju kvalitén svår att ifrågasätta, med 120mm film från Pentax 6x7 får jag fina resultat. Dock är det nog mer prisvärt om man har företag som man framkallar genom - jag kör privat men det är bra service och fina resultat.

http://www.crimson.se/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.