Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man lita på autofokus.....?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffson

Avslutat medlemskap
Jag tror jag har kommit till insikt....man kan inte lita på autofokus, varken på analoga eller digitala kameror. Efter att ha brottats med fokuseringsproblem (tydliga!) på min EOS 10D så började jag testa samma optik på mitt EOS5 hus. UPPS! Det visade sig inte stämma där heller! Detta kom som en överraskning för mig. Optiken jag testat är 17-40L, 70-200L och Tamron 28-75 f2,8. Tamron var värst detta kan jag fortfarande inte använda på min 10D, 70-200 lägger skärpan fel på 2 meter vid 200mm osv. Alla problem som visade sig på 10D fanns även på EOS 5:an, fast i mindre tydlig variant. Har det med fokusförlängning att göra?
Nu är det så att min 10D har varit inne för justering och jag tyckte vid första anblick att det blivit bättre men så är inte fallet. Däremot har jag lärt mig när fokuseringsproblemen tydligast uppträder. Jag ska inte trötta läsaren med alla detaljer men jag kan säga att jag gjort dessa tester grundligt och med ca 25 års erfarenhet av olika fotoutrustningar.
Men vad är då min nya hypotes? Jo, alla dessa olika resultat när folk ger sina omdömmen på optik.."det var så mjukt så jag skicka tillbaka med en gång". Dyra optiker som topptestas får jättedåliga omdömmen av flera personer. Har ni förresten kollat på era gamla neg och tyckt att "fan, det är visst inte riktigt skarpt, jag måste ha darrat på handen"! etc.
Till och med spekuleras det i om det kan finnas olika produktionslinjer hos tillverkaren när topptestade gluggar inte verkar leva upp till testresultaten i verkligheten. När en optik testas hos Hasselblad sitter den antagligen inte på ett kamerahus utan i en testbänk där man ställer skärpan via testinstrumentet. Man litar inte på kamerahusets autofokus.
Jag tror helt enkelt att många av dessa situationer beror på att autofokusen är ett mycket mer osäkert och opålitligt instrument än man tror. Det har skrivits mängder av inlägg av konsumenter som är missnöjda med resultatet från i synnerhet EOS 10D men även andra kameramärke förekommer. Kan det vara så enkelt att först nu kan gemene man verkligen, på ett enkelt sätt via datorn dra upp bilderna, jämföra, läsa forum och snöa på dessa frågor på ett sätt som var mycket svårare för bara 15 år sedan?
Dessförinnan var det manuell fokus och då fick man skylla sig själv.
Jag tycker det vore på sin plats att t ex tidningen FOTO tog upp detta fenomen/problem. Vet man vad som gäller så är det betydligt enklare att leva med en svaghet i tekniken än att man som konsument pendlar mellan hopp och förtvivlan. "Är mitt exemplar ett måndagsex, går det att justera, vad är det som händer"?

mvh/Leif Johansson
 
Äger ingen dslr (ÄN) bara så det är sagt,,
Detta låter MYCKET tråkigt,, MEN jag har inte ngn erfarenhet av detta så kanske detta blir ett högst onödigt inlägg:)

Önskar bara att säga en sak: AF skall man aldrig förlita sig på gammal som ny, se AF som en hjälp och ett komplement till en övad manuell focus!

Jag använder AF ständigt men endast kanske 10% av exponeringsögonblicken... INGEN AF tillfredställer mina krav, Det finns ingen teoretiskt perfekt AF, MEN så är det väl med det mesta av våra utopiska önskemål:)

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Min 10D var inne för justering förra veckan. Nu är den helt OK..MEN..precisionen är inte 100%, helt klart.
Fokus'felet' med min 10D nu någon cm på ett par meters avstånd. Fullt synligt om man plåtar ex. en sned tidningssida med f1.8. För att justera 'felet' får man skruva fokusringen 0.3mm ungefär...dvs. helt omöjligt i praktiken.
Min erfarenhet är också att man manuellt inte har en chans att ställa in fokus lika perfekt (och framförallt inte lika snabbt) som 10D.

Jag köpte en neg.scanner för några år sedan. Det var en aha-upplevelse kan jag säga. Nästan inga av mina tusentals gamla negativ var 100% skarpa, tagna med manuell fokus eller med AF. En illusion fattigare alltså.

För övrigt var min första erfarenhet av Canon IT-service en mycket positiv historia. Bra bemötande, och justering plus postgång tog en vecka...
 
Måste säga att jag aldrig haft några som helst problem med att ställa skärpa, har det blivit oskarpt, är det jag som klantat mig. Inte fokusen som lagt sig fel, varken upptäckt någe fel med EOS1 / EOS1V / EOS1Ds. =)
 
Jag tycker att AF generellt sett är tillförlitlig.

Att ställa AF på en "sned tidningssida" är alltid vanskligt eftersom man aldrig vet var på ytan ( i vilket skärpeplan ) som sensorerna mäter. Detta är ett typiskt handhavandefel och inte ett fel på AF-systemet.

Jag använder både AF och MF när jag plåtar och tycker att olika metoder kompletterar varandra.
Många gånger är AF effektivt och mycket säkert.
 
EOS 1n RS och EOS 5. Kör alltid autofokus förutom till stilleben macro osv, har aldrig några problem med fokusen..
 
Jag tycker att canons af-system (på digitala systemkameror) suger rent allmänt =)

Det ska inte behöva bli en massa fokuseringsfel, som dessutom är väldigt svårjusterade, på kameraprylar för 100 tusen kronor.
Speciellt inte om tillverkaren skryter om hur bra autofokusen är på just den utrustningen =)

Ska man behöva stå ut med att skärpan hamnar flera meter fel då?

Har skrivit ganska mycket om det tidigare så jag vet inte hur mycket jag ska orka dra upp nu. Det jag själv känner iaf är att jag knappt vågar prova annan optik än den jag har nu på min eos 1Ds. Inte något annat kamerahus heller. Om jag provar annan optik så måste det vara canon (om den inte ligger rätt i fokuseringen från början dvs), men även om det är canonoptik så är det inte säkert att det går att få helt korrekt. Canonoptik kan man dock skicka in tillsammans med kameran till Canon IT-service och hoppas på det bästa...

Köpte i somras två st begagnade gluggar, en ef 50/1.4usm och en 135/2L. Kanongluggar helt klart, förutom att de fokuserade bakom motivet (till skillnad från mina andra gluggar som fokuserade framför vid tillfället). Efter att ha skickat in optiken till Canon IT-Service och fått tillbaka den justerad och den ändå fokuserade fel orkade jag inte bry mig längre och sålde optiken.

Vad som är helt klart är att det var kanonskarpa objektiv (ja, ef70-200/2.8is har dålig skärpa i jämförelse), och att mina motiv helt klart blev kanonsuddiga. Fotade en stadsfestival med dessa supergluggar, inte lika kul då man kommer hem och ser att skärpan ligger flera meter bakom artisten på scen och artisten är jättesuddig...
Körde manuell fokusering med 135:an ett tag och det fungerade rätt bra - då man har tid på sig, men det är ju inte därför man har autofokus.

Som det känns nu så kommer jag inte att köpa något begagnat objektiv, oavsett hur intressant det är, jag måste ha optionen att byta till ett nytt som fokuserar korrekt. Canon har helt klart problem att få fokuseringen korrekt, tråkigt men sant. =(

Hade inga problem med D30 och D60, däremot började problemen komma för mig med 10D, 1D och 1Ds.
En kompis har också problem med sin 1D, den fokuserar inte bra. Hans 10D däremot är mitt i prick.

Fokuseringsprecision kan som sagt ställa till det, inte minst vid bedömning av kvaliten på objektiv, t.ex. som Leif Johansson skriver här ovanför att folk kan tro en glugg är suddig då det egentligen är fokuseringsbekymmer.

Eller ta exemplet med canon ef 70-200/4 där vi i en tråd jämförde skärpan på full öppning och på bländare 10. Många tyckte att optiken var mycket skarpare på f10 men jag tyckte det var lika skarpt på full öppning, förutsatt att man kollade på rätt ställe på planket =) (en bit framför fokuseringspunkten).
Kommer ni ihåg tråden?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=17467

Hursomhelst så är fokuseringsfel fruktansvärt irriterande, speciellt om man som jag plåtar väldigt mycket på full öppning. Man blir väldigt less på dessa suddiga bilder...

Förhoppningsvis kommer det något nytt afsystem för canon (om det är där problemet ligger) som omöjliggör eller åtminstonde minimerar dessa bekymmer (de kanske redan är minimerade(?)).
En sak är klar iaf, jag blev väldigt besviken då jag såg att det var samma afsystem i nya eos 1DmkII som i de äldre modellerna, då jag praktiskt har fått erfara vilka problem det kan medföra.

Prylarna jag har nu fungerar efter ett par justeringar rätt ok iaf. 70-200 mitt i prick, 28-70 fokuserar lite framför, 300/2.8 rätt ok.

Känns inte som jag vågar serva gluggarna mera.
Förutom förstörda bilder så är man ju ofta utan utrustningen så lång tid, det håller inte.

--

Ok det blev ganska mycket negativt, men jag har bara berättat hur jag har upplevt mina problem. Jag är å andra sidan född med otur.

Nu har grejjorna fungerat bra ett halvår iaf =)
Sålde dock 10D:n som jag aldrig fick att fokusera ok.

Nu är jag lycklig canonägare ganska ofta i alla fall, så länge jag slipper byta optik / kamerahus =)

/Herman.. som kurerar sig hemma i soffan efter ett brutet ben och en sjukhusvistelse i usa, jösses säger jag bara.
 
OJOJ vilken historia!
(Hoppas fotografbenet läker fint:)

Jag sitter här med två småsimpla frågor:

-Varför har Canon bytt AF system på sina dslr? Säkert nån enkel förklaring som jag/diasälskaren inte snappat än:)

-Vad innebär "justeringen" av objektiven? Fungerar dem lika bra på andra hus efteråt? Svaret borde ju vara jaa,,,

Mvh Niclas/ Som ÄLskar AF, MEN ENBART i komb med MANuell focus:)
 
Om fokus hamnar flera meter fel så kan det endast bero på två saker:

1: Defekt optik/kamerahus.

2: Handhavandefel.

Jag har mycket svårt att tro på att "oprecisionen" kan få kameran att fokusera flera meter fel! Varför upptäcks i så fall inte detta vid exponeringsögonblicket? Om skärpan ligger flera meter fel så syns det mycket tydligt!

Jag skulle kunna tänka mig att det beror på att olika kameror beter sig lite anorlunda. T.ex. så kanske storleken på autofokussensorerna skiljer sig åt. Eller utseendet på "rutorna" i sökaren. Kanske kan dessa små skillnader skapa handhavandefel, helt enkelt på grund av att man är van vid en annan kamera.

Jag upplevde förut att skärpan hamnade någon cm fel på några meters avstånd vid 200mm (Sigma 70-200/2.8 + Canon EOS 10D), men efter att ha lärt mig exakt hur autofokusen fungerar så upplever jag inte detta längre. Handhavandefel helt enkelt.

Inte meningen att låta som en besserwisser, jag söker bara efter enkla förklaringar!
 
Tur att man inte kör med Canon! ;-)

Själv harvar jag på med min gamla slitna Pentax och mina minst lika slitna piratobjektiv från Tokina och Sigma.

Jag har bara haft problem med autofokusen vid några få tillfällen, och då har det alltid visat sig i slutändan att det varit jag som gjort fel eller slarvat.

Har faktiskt kollat igenom några av mina bilder just på grund av denna tråd, och jag kan ärligt säga att skärpan sitter som en smäck! Men men, jag kanske bara har haft tur.

/Joakim
 
Walle skrev:


Jag upplevde förut att skärpan hamnade någon cm fel på några meters avstånd vid 200mm (Sigma 70-200/2.8 + Canon EOS 10D), men efter att ha lärt mig exakt hur autofokusen fungerar så upplever jag inte detta längre. Handhavandefel helt enkelt.


Jag har också ett Sigma 70-200, f:2.8 och upplevde precis det du beskriver när jag precis köpt objektivet. Men när jag använt det några gånger lärde jag mig hur objektivet fungerar tillsammans med kameran, och nu sitter skärpan där den ska.

/Joakim
 
Niclasfoto skrev:
OJOJ vilken historia!
(Hoppas fotografbenet läker fint:)

Jag sitter här med två småsimpla frågor:

-Varför har Canon bytt AF system på sina dslr? Säkert nån enkel förklaring som jag/diasälskaren inte snappat än:)

-Vad innebär "justeringen" av objektiven? Fungerar dem lika bra på andra hus efteråt? Svaret borde ju vara jaa,,,

Mvh Niclas/ Som ÄLskar AF, MEN ENBART i komb med MANuell focus:)

Hej
Canon har väl vad jag vet inte bytt af-system på sina dslr, det är väl samma afsystem som i eos1v/3 osv.

Har inte pratat om det tekniska i justeringen med någon tekniker sen tidigt i höstas så jag kommer inte ihåg exakt.

Kan därmed låta som jag svamlar...

Av tekniker hos canon har jag hursomhelst fått höra att vissa objektiv man uppdatera något fokuschip (avståndsgivare?) så de fungerar bättre med digitala systemkameror. Har hört flera olika svar =)

Justeringen av objektiven innebär (enligt vad jag hört från canon) att dem på något sätt finjusterar fokuserigen i optiken. Går tydligen att löda om vissa givare(?) om det är mycket fel.

Har hört många versioner av justeringen i kameran. En är att man fysiskt flyttar ccdplattan (cmos då) framåt eller bakåt för att hamna korrekt. Verkar inte finnas något korrekt svar på hur man gör, troligtvis därför dom har svårt att få det helt bra.

Justeringen av objektivet ska innebära att den fungerar likabra på ett annat hus, förutsatt att det huset fokuserar likadant som det första.
 
Walle skrev:
Om fokus hamnar flera meter fel så kan det endast bero på två saker:

1: Defekt optik/kamerahus.

2: Handhavandefel.


Jepp!


Jag har mycket svårt att tro på att "oprecisionen" kan få kameran att fokusera flera meter fel! Varför upptäcks i så fall inte detta vid exponeringsögonblicket? Om skärpan ligger flera meter fel så syns det mycket tydligt!

Kameran kan fås att fokusera måååånga meter fel om den är felkalibrerad =)
Japp, man ser det i sökaren. I sökaren på 1Ds är det enkelt att se att bilden inte ser särskilt skarp ut. Vrider man lite manuellt på fokuseringsringen så blir det skarpare...


Jag skulle kunna tänka mig att det beror på att olika kameror beter sig lite anorlunda. T.ex. så kanske storleken på autofokussensorerna skiljer sig åt. Eller utseendet på "rutorna" i sökaren. Kanske kan dessa små skillnader skapa handhavandefel, helt enkelt på grund av att man är van vid en annan kamera.

Jag upplevde förut att skärpan hamnade någon cm fel på några meters avstånd vid 200mm (Sigma 70-200/2.8 + Canon EOS 10D), men efter att ha lärt mig exakt hur autofokusen fungerar så upplever jag inte detta längre. Handhavandefel helt enkelt.

Inte meningen att låta som en besserwisser, jag söker bara efter enkla förklaringar!

Förstår att det kan låta som det är handhavandefel, jag önskar att det kunde vara så enkelt också men tyvärr! =)

Efter sista justeringen (före jag sålde den) så la min 10D skärpan ca 6-7 meter framför på ett avstånd av ca 65m med 300/2.8 (tvärs över en fotbollsplan). Det syns väldigt tydligt, även i sökaren på en 10D.
Dessutom är det svårt att fokusera fel om man bara kör med mittpunkten på en stor skylt där inget annat kan störa.

Kameror + optik kan vara feljusterade, det säger ju canon om man pratar med dom och vill göra service.
Det syns tydligt på bilder också, man behöver inte göra särskilda test för att se det.

Längst ner på sida 3 i den här tråden finns det länkar till några inte-så-väldigt-mycket-felfokuserade bilder, tycker du af- eller mfbilden ser bäst ut?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10128&perpage=15&pagenumber=3

Det kan se mycket mycket sämre ut än så där..

Så här såg det ut med 10D och Canon 28-70/2.8 efter att ha haft både optiken och kameran på justering en gång.

http://skynet.campus.luth.se/~lsk/ig.jpg

Nej, det är inte fokuserat på vedklyven till vänster, ställde jag skärpan där blev allting ännu suddigare.

Det är bara synd att Canon verkar ha svårt att få det bra då dem servar optiken :-(

Övertygad Walle? =)
 
Visst kan man hänföra en del oskarpa bilder till handhavandefel men i mitt fall ser jag skillnad på detta ganska snabbt. Jag tar mycket bilder på teater, dans och musikföreställningar och där vet jag att man bommar ibland. Men när jag arbetat med EOS5, EOS3 så har jag i stort sett känt på mig om bilden jag just tog blev skarp eller inte. Med 10D känns det hela som ett lotteri....därför har jag gjort noggranna tester både med testskiva i 45 grader (där det är viktigt att inte ställa skärpan på själva testskivan utan på ett kontrastrikt föremål i 0-planet) och med mera tillämpade situationer som skulle kunna vara möjliga vid praktisk fotografering.
Jag har skickat mina grejor, gluggar och kamera till Canon IT som snällt försöker fixa så gott det går. Tamrons verkstad sa att dom hade flera påstötningar om problem med fokuseringspunkt men inte fått någon instruktion hur de ska åtgärda det hela. Han skulle återkomma när de fått besked.

mvh/Leif Johansson
 
Läste precis ditt inlägg Herman och så tittade jag på länkarna/bilderna. jag känner igen fenomenet allt för väl. Jag känner mig fanimej lurad! har dom ingen kvalitétskontroll på Canonfabriken? Jag är för övrigt i musikbranschen och kan lätt göra jämförelsen om man köper ett instrument för 15-40000:- och det är omöjligt att stämma riktigt. Den fabriken hade inte sålt många guror....
Herman, vad säger man på Canon IT, är det bara så surt enkelt som jag tror det är ..... autofokusen är helt enkelt inte bättre än så här.
Är det nå´n som vet något om detta problem på andra märken typ Nikon, Minolta m fl.

mvh/Leif
 
Jag kan ställa mig till skaran av personer som har problem med AF på 10D. Med Sigma 70-200@200 på drygt två meters avstånd så ligger fokus ca 2-3 cm framför. Så långt skulle man möjligen kunna leva med det, men i 70-läget så ligger fokus nästan utanför testarket. Samma sak med Tamron 90 Macro. Konstigt nog fokuserar den helt korrekt med EF 70-200. Man kan få hjärnblödning för mindre.

Väldigt trist när man lagt ut såpass mycket pengar.
 
Ingen autofocus är exact, dom HP sensorer som 1D och dylika kameror använder ska klarar att ställa skärpan inom 33% av skärpedjupet, men en Canon 10D har inte dessa(kanske att mitten har det), men ska annars bara klara att lägga sig inom 100% av skärpedjupet. Dock är ju också skärpedjupet beroende av vilken oskärpecirkel som används, det vet jag inte vilken dom räknar på(Mindre för 10D än för 135 film). Men 100% av ett skärpedjup kan bli en del.

Sen är det ju en fråga om hur många % som har fel.
Hur många svenskar äger idag en 10D kontra hur många som har fel. Det finns inget som är perfekt, frågan är bara hur många % som har fel.

Men visst, jag önslar också att världen vore perfekt och det inte fanns några fel.
 
Kör jag med AF på min 10D så stämmer det inte till 100% utan måste använda M läget också det är då USM är så gudomligt...

men ska säga fokus problemet visar sig bara när man är längre från föremålet på korta avstånd (<1m) är det klart ok.
 
Tjena!

Jag kör canon 10d + 80-200 2,8 L och tamrons 28-75 2,8 har även en fast 50mm 1.4

kör mkt med autofokus och har aldrig haft några problem, af sitter alltid dead on ;)

Kanske ni andra sitter med måndags batchen? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.