Annons

Kan man ha andra objektiv till en pentax än deras egna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaolee

Ny medlem
Hej på er.

Jag är ganska färsk när det kommer till systemkameror. Jag har funderingar på att skaffa en Pentax k20d. Den verkar vara det bästa alternativet om man är ute efter "auto bracketing", nått som för mig är viktigt då jag fotar hdr.

Frågan är om man kan använda andra tillverkares objektiv (tex Canon, Nikon), på en Pentax? Om ni undrar varför så är det på grund av att red (fet video kamera) fungerar med Nikons och Canons objektiv. Och en sån finns på kontoret så det vore ju grymt att kunna ha samma optik.

/Calle
 
vad jag vet så finns ingen canon/nikon -> pentaax adapter....

men att välja K20D bara pga bracketing verkar inte riktigt genomtänkt... nästan alla kameror har väl bracketing??
 
Samsung funkar. Likaså Sigma och Tamron men se till att du köper de som passar Pentax och inte Canon, Nikon mfl.
 
Hej,

nu är jag ju canon-fotograf så jag är partisk, men nog har såväl Canon som Nikon olika typer av auto-bracketing på sina senaste kameror. Jag tycker det verkar smidigare att välja antingen Canon eller Nikon om du nu kan använda dessa gluggar till andra ändamål också. I längden ger nog dessa system dig de bästa möjligheterna om du senare vill uppgradera både hus och optik.

Måste fråga: vad är hdr?

Bästa hälsningar - och lycka till
Brutus
 
Hej,

nu är jag ju canon-fotograf så jag är partisk, men nog har såväl Canon som Nikon olika typer av auto-bracketing på sina senaste kameror. Jag tycker det verkar smidigare att välja antingen Canon eller Nikon om du nu kan använda dessa gluggar till andra ändamål också. I längden ger nog dessa system dig de bästa möjligheterna om du senare vill uppgradera både hus och optik.

Måste fråga: vad är hdr?

Bästa hälsningar - och lycka till
Brutus

High Dynamic Range =)

Man tar 3 bilder med olika exponeringar, 1 överexponerad, 1 normalt exponerad och 1 underexponerad =)

Då får man med tex en väldigt intensiv himmel o ett vackert landskap i en bild =)
 
HDR är en förkortning för high dynamic range och är ett sätt att genom att slå ihop flera alternativa exponeringar av (kontrastrika) motiv till en bild få en färdig bild med både högdagrar och lågdagrar som annars sträcker sig utanför kamerasensorns förmåga att fånga, utanför dess dynamiska vidd. Partier som annars skulle sotats igen eller frätts ur i ett högdynamiskt motiv får teckning i en HDR-bild.

Tekniken tillgår så att företrädesvis tre, eller flera, olika exponeringar görs efter lågdagrar, mellandagrar och högdagrar. Bilderna importeras sedan till ett speciellt HDR-program där de slås ihop till en HDR-fil, vilken får ett dynamiskt omfång som sträcker sig utanför vad dataskärmen förmår visa. Denna bildfil tonemappas sedan i en process där bildens värden tilldelas värden som ryms inom vad en normal datorskärm kan visa i dynamiskt omfång. Dynamiken trycks alltså ihop för att kunna återges på skärmen. Den färdiga HDR-bilden är egentligen inte HDR längre efter tonemappingen, men kallas ändå HDR. För att göra förvirringen total förväxlas ofta överdriven* tonemapping med HDR och man ser ofta HDR-bilder som synonymt med överdriven tonemapping.

Resultatet av tonemappingen kan man själv påverka genom olika reglage i HDR-programmet. Många drar lite extra i reglagen med resultatet att tonemappingen blir överdriven och HDR-bilderna får det speciella stuk som man kan se många exempel på i tex den HDR-intressegrupp som ligger under grupper här på Fotosidan. HDR uppfattas ibland som synonymt med överdriven tonemapping, snarare än att det förknippas med ökat dynamiskt omfång. En HDR-bild kan alltså både se "HDR-aktig" ut, och helt naturlig ut (men med ett högre dynamiskt omfång än vad kamerans sensor förmår fånga i en enda exponering), beroende på fotografens intentioner med tekniken.

*) "Överdriven" är ju subjektivt, men jag använder ordet för att ge tydlighet åt resonemanget.
 
Senast ändrad:
Hej,

och tack - jag vet vad det innebär, men det var förkortningen som jag aldrig använt. Tack.

Hjärtl.
Brutus

High Dynamic Range. Man tar flera bilder med olika exponering och lägger ihop till en bild som då får ett extremt högt dynamiskt omfång.

Edit: Oj, det var många som hann före där, och med mycket bättre förklaringar dessutom :)
 
Har adaptern för Canonoptik släppts för RED?

Jag köpte Pentax just för att ha tillgång till en sjuhelvetes massa äldre objektiv, andra köper canikon för just samma anledning(kanske lite nyare objektiv då).

/Janne
 
Nej, du kan inte ha Canon EOS-objektiv på Pentaxkamera, men pentaxoptik på Canon EOS fungerar med adapterring.

Gammal tråd

Orsaken till att det inte går att göra adapter för EOS-objektiv på Pentaxkamera är att avståndet mellan bajonetten och filmplanet (sensorn) är längre på Canon än på Pentax. Så även om du skulle kunna montera Canonobjektivet skulle du inte kunna fokusera till oändligt eftersom objektivet ju sitter för långt från sensorn. Det skulle bli som en mellanring.

/Magnus
 
Vilken massa svar!

Jag förstår att det låter lite korkat att köpa kamera bara pga auto bracketing. Det finns massor av kameror som har auto barcketting, men det måste vara fler än 3 steg. Detta då 3 steg ger förlitet dynamiskt omfång. 5 steg är bättre. Då kommer problemet. Det är ganska få kameror som erbjuder 5 steg och det blir en helt annan prisklass. Så vitt jag vet så har Nikon sin D300, som kostar ca 13.500 och när det kommer till Canon så tror jag att det är nån kamera i 20.000 kronors klassen. Där är ju Pentax bra då en K20D går väll lös på en sådär 7.000.

Av era svar att döma så verkar det ju vara fel drag att köra på Pentax. Så det får nog bli nån typ av Canon eller Nikon.

Annars verkade det ju vara en bra nybörjar-systemkamera.

Angående hdr:

Jag är 3d-grafiker. Så jag ljussätter mina scener i 3d-program med hdr bilder plåtade på location. Detta för att jag på så vis får rätt ljus och även rätt reflektioner samt tillhörande ljuseffekter så som bokeh. När jag gör detta så tonemappar jag inte hdr bilden utan använder den som den är i 32bit .exr eller .hdr.

Jag är dock medveten om vilka grymma bilder man kan få till om man är vass på tonemappa:).
 
såhär funkar det på k20D(Bara lite info)
*Man håller in bracket knappen
*Främre hjulet :OFF-3bilder-5bilder-OFF
*Bakre hjulet:flyttar ut eller in de antal steg som du vill att bilderna ska innehålla.
 
Märket inte alltid det viktiga.

Det går alldeles utmärkt t.ex att välja både Olympus, Sony eller ex Pentax om man letar efter en bra kamera. Känn på husen hur knapparna sitter och hur väl reglagen passar dina händer. Visst Canon och Nikon är stora men det utesluter inte andra märken. Själv kör jag för närvarande en urgammal Pentax K 10D och kommer att uppgradera då behovet gör sig gällande. Det är snart tror jag.


Vilken massa svar!

Jag förstår att det låter lite korkat att köpa kamera bara pga auto bracketing. Det finns massor av kameror som har auto barcketting, men det måste vara fler än 3 steg. Detta då 3 steg ger förlitet dynamiskt omfång. 5 steg är bättre. Då kommer problemet. Det är ganska få kameror som erbjuder 5 steg och det blir en helt annan prisklass. Så vitt jag vet så har Nikon sin D300, som kostar ca 13.500 och när det kommer till Canon så tror jag att det är nån kamera i 20.000 kronors klassen. Där är ju Pentax bra då en K20D går väll lös på en sådär 7.000.

Av era svar att döma så verkar det ju vara fel drag att köra på Pentax. Så det får nog bli nån typ av Canon eller Nikon.

Annars verkade det ju vara en bra nybörjar-systemkamera.

Angående hdr:

Jag är 3d-grafiker. Så jag ljussätter mina scener i 3d-program med hdr bilder plåtade på location. Detta för att jag på så vis får rätt ljus och även rätt reflektioner samt tillhörande ljuseffekter så som bokeh. När jag gör detta så tonemappar jag inte hdr bilden utan använder den som den är i 32bit .exr eller .hdr.

Jag är dock medveten om vilka grymma bilder man kan få till om man är vass på tonemappa:).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.