Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man fota bra närbilder med detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Vilket som

Hejsan!


Jag hittade det här objektivet hos Rajala:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-86

Nu kommer min fråga, kan man fota riktigt bra närbilder på t.ex. insekter med detta objektivet i stil med det här?
http://cardboardmonocle.com/blog/wp-content/uploads/2006/06/zhuchki_17.jpg

Eller vad har ni för rekommendationer för att uppnå motsvarande fotoresultat som i bilden där?


Tack så mycket på förhand :)
MVH at1981 !!

I stort sett alla macroobjektiv på marknaden är mycket skarpa och förstorar lika mycket. För att ta en bild som du länkar till krävs t.ex. ett macroobjektiv, mellanringar/macrobälg/bra försättslinser, samt någon form av belysning t.ex. en ringblixt. Därtill krävs det en hel del träning. En annan variant för att ta en dylik bild är en bra kompaktkamera + en bra försättslins + belysning. Ett tredje sätt är ett macroobjektiv + ytterligare ett bakvänt objektiv fäst framför macrot. Det finns ett antal ytterligare varianter som kan ge samma bild. Alla kräver dock att man tränar en del och har bra belysning. Lampor, ringblixt, vanlig extern blixt med någon form av diffusor är olika sätt att klara extremnära macrobilder. Tycker du skall börja med ett macro typ tamrons 90/2,8 och sedan köpa till prylar när du lärt dig använda detta.
 
Hej!

Jag känner inte till objektivet du föreslår, men att det har namnet macro ínnebär att tillverkaren anser att det har kort närgräns, dvs att du kan fokusera när du är nära ditt motiv.

Ett vanligt macroobjektiv som kostar en fjärdedel är Tamron 90 mm 2,8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Jag själv har använt mitt 50 mm objektv som jag håller felvänt mot kameran.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=253732
(alla bilder utom gafflarna)

Lycka till!
/Martin
 
Makro

Även jag har blivit intresserad av att fota "smått".
Men att överhuvud taget fundera på att köpa "det värsta" objekivet, som dessutom ändå inte ger dig automatik, nä!
Köp ett begagnat Sigma eller Tamron ca 100mm!
Eller kanske bara mellanringar/försättslins, till det du har.
Den bilden du hänvisar till, har säkert haft en bälg till hjälp, för annars kommer man inte så nära.

/ Mats G
 
Billgare

Ett sätt att komma billigare undan samtidigt som man lär sig är att köpa en mallenringsats typ kenko eller soligor och att använda kamerans inbyggda blixt och ett objektiv man redan har. Se bild som exempel på sådan uppsättning.
 

Bilagor

  • nattfjaril1_fs.jpg
    nattfjaril1_fs.jpg
    55.3 KB · Visningar: 1,074
En till

Här kommer en till tagen med ett av canons billigaste objektiv (50/1,8) + mellanringsats från soligor + inbyggd blixt. Som du kanske anar så är det inte priset på utrustningen som avgör hur bilden blir utan mer kunskap om hur man använder den utrustningen man har.
 

Bilagor

  • nattfjaril3_fs.jpg
    nattfjaril3_fs.jpg
    93.7 KB · Visningar: 1,159
Zeiss 100 f/2.0 ger som mest 1:2 i förstoring. Alltså kommer du närmre med ett "vanligt" macro som ger 1:1 från t.ex Nikon, Tamron, Sigma eller Tokina. Dessutom är de betydligt billigare och har autofokus. Däremot har Zeiss en största bländare på 2.0 istället för 2.8.
 
Zeissen är inte direkt ett makroobjektiv, utan snarast ett mycket ljusstarkt tele med synnerligen bra närbildsegenskaper. Ska du i första hand fotografera på riktigt nära håll så finns det billigare objektiv som ger bättre resultat för detta; till exempel Tamron 90/2,8.

Tillägg: Ska du fotografera med så hysterisk förstoringsgrad som i den bild du länkade till så måste du ha specialutrustning, som inte kommer att fungera till annan fotografering än just makrobilder. Detta förutsatt att bilden inte bara är en beskärning, utan visar hela utsnittet.
 
Sigma 70/2,8 EX DG MACRO

Hej!


Sedan tidigare har jag objektivet: "Sigma 70/2,8 EX DG MACRO"

Är det några av er som har använt det?
Hur bra närbilder har ni fått på insekter och växter med detta objektivet? (Visa gärna)


De budgetalternativ som presenterades här ovan, är de bättre eller likvärdiga det macro-objektiv som jag redan har?


MVH at1981 !!
 
Bra bilder handlar om teknik och ljussättning snarare än dyra prylar =)

Om ditt Macro inte förstorar nog är ju alternativet att köpa en tub eller makrolinser. Om vi vill arbeta på längre avstånd från det du fotar skulle en längre brännvidd hos makrot kunna hjälpa.

Vad är det du saknar hos ditt makroobjektiv? Förstoring? Skärpa?
 
Att jobba med ett manuellt objektiv är helt annorlunda, inte bara för att du inte har af men också för att du har en mycket bättre kontroll över fokuseringen vid manuell fokusering än du har med ett af-objektiv där manuell fokusering är en "bonus".
MF vs AF är en stooor fråga som du bör ta hänsyn till.

Den zeiss-glugg du länkat till är på många sätt mycket bra och även om man "bara" tar sig till skala 1:2 så innebär detta en hel del. Dessutom så är 1:2 (enligt mig) ungefär den bekväma gränsen. Förbi detta blir behovet av att lägga sig till med ringblixtar och annat större och större. Och när man ska komma närmre så är det inget problem att lägga till mellanringar.

Sen tror jag nog att andrahandsvärdet i zeiss-gluggen är mycket större så du behöver inte ha samma oro över att det blir ett felköp.

Jag råder dig vare sig till det ena eller andra (förutom ett mickro-nikkor 55 dvs, de är obligatoriska :)) men ta och testa de olika förstoringsgraderna med den glugg du redan har så får du ett hum om hur nära du kan och vill komma när alt kommer omkring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.