Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man fixa egna vätskor till framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Filler

Ny medlem
Jag undrar om man kan fixa egna vätskor när man framkallar sina bilder själv? Eller måste man använda det som de säljer i butiker?

Jag och en kompis ska ta bilder med en hålkamera och vår lärare sa att vi kunde framkalla bilderna i skolan eftersom de vätskorna kostar ganska mycket.

Om det går, så undrar jag vilka vätskor man ska använda.

Och en till fråga som jag har, vad är skillnaden mellan foto papper och ljuskänsligt papper?
 
Hej.

Det går att tillverka de olika kemikalierna (främst filmframkallare och pappersframkallare) själv, fram till ca 1950-talet var det nästan regel och recept finns publicerade både i böcker och på olika internetsidor. Det kan dock vara svårt som privatperson att få tag på de råkemikalier som behövs och även om man har tillgång till det så vet jag inte om det blir billigare (men kanske roligare).

Ett undantag är framkallaren Caffenol som görs på snabbkaffe, askorbinsyra (C-vitamin) och natriumkarbonat (målarsoda) och därför tör vara relativt billig. Jag har inte provat den själv men jag tror att det är några stycken här på Fotosidan som gjort det. Vanligast är att den används som filmframkallare men den ska också fungera som pappersframkallare.

Här hittade jag ett blogginlägg på svenska med recept på en variant av Caffenol: http://endemoniada.org/2011/06/tri-x-400-i-caffenol-c-ms/
Vill man fördjupa sig så finns en mängd olika recept för olika fotokemikalier på engelska här: http://www.digitaltruth.com/data.php?

Fotopapper avsett för traditionell kemisk framkallning är alltid ljuskänsligt. Nu för tiden marknadsförs även papper avsedda till utskrifter av fotografier med skrivare som fotopapper och på grund av det kan kanske viss begreppsförvirring uppstå. Alltså är fotopapper ljuskänsligt om det är avsett för kemisk framkallning men inte om det är avsett för utskrifter.
 
O ja, man kan blanda till (inte tillverka) om du kommer åt alla kemikalierna som en filmframkallare eller pappersframkallare innehåller.
 
Istället för köpt stoppbad kan man ta vanlig hushållsättika, några droppar diskmedel funkar som vätmedel. Caffenol kan man kanske framkalla i, men fix (natriumtiosulfat eller ammoniumtiosulfat) tror jag inte du får tag på i en vanlig färghandel ed.
 
Man får inte längre ingredienserna från apoteket och priset för vägningen var högt. En modernare finkornsframkallare Microdol - X rekommenderas. Man kan ha pulvret i en glasflaska och försöka få det att hållas välblandat. En liten kork pulver i framkallningsdosan fylld med 300 ml 20 gradigt vatten nätt och jämt för en film räcker för en framkallning. Vätskan hälls bort efter en användning. Resultatet blir billigt, jämnt och fint och alltid samma samma framkallningstid för samma resultat. Tror det blev 20 framkallningar för en pulverpåse, som skulle ge 1 gallon med färdigblandad vätska. Det torra pulvret i en försluten flaska står sig under åratal.
 
som jag förstår dig ska ni bara framkalla papper eller? Eller ska ni ladda lådkamerorna med film?

Det går som sagt fint att göra tex caffenol eller som jag har experimenterat lite med på senaste, rödvin.
Problemet med dessa alternativa framkallare är att dom ger lite olika effekter på olika papper. På tex mina papper från Foma får jag helt vanliga gråtoner medan lite andra papper ger superbruna toner. Det är ballt om det är det du är ute efter, annars kanske bara jobbigt.

Jag tycker inte kemin är så jättedyr. Till pappersframkallning brukar jag köpa Kodak Polymax som kostar 60 spänn för en halvliter och kodaks multifix som kostar en hundring för en liter. Dessa späder en sen vid användning.
För film brukar jag använda Rodinal. Superlång hållbarhet, billig och kommer på mindre flaskor om en inte soppar svartvitt hela tiden.
 
Tack för alla svar!

Jag undrar om det är filmframkallning eller pappersframkallning som gäller när man har en hålkamera, eller kan man välja själv?

Förstår inte ens skillnaden mellan filmframkallning och pappersframkallning. Eftersom vi bygger en hålkamera så har vi ingen avtryckningsknapp så jag förstår inte riktigt hur vi skulle kunna ha en hel filmrulle där i.

Jag har en till fråga, vad är det för grej vi ska ha i kameran som fångar upp bilden. Alltså, är det en del av en filmrulle som vi klipper sönder eller är det något slags papper som man köper färdigt?
 
Minns att man "förstorade" svart-vita på vanligt sätt, men efter framkallningen ändrades tonarten till exempelvis mörkbrun-gräddgul, afrikabrun-vit, rödbrun-gräddgul. Fanns många olika nyanser. Det var dålig belysning i mörkrummet och utvärderingen av om resultatet är helt lyckat eller inte var svår att bedöma.

I dag skulle man ta digital makrobild av det svartvita negativet och "framkalla" med bildbehandlare.
 
Det är du som väljer om du ska ha film eller papper i kameran.

Papperframkallning använder du altså om du väljer att ha fotopapper i kameran och filmframkallning om du använder film.
Fördelen med papper är att det är enkelt. Fördelen med film är att den är ljuskänsligare än papper. Den har högre ISO så att säja så därför kan du använda snabbare "slutartider".

Här är ett helt gäng hålkameror med film http://www.diyphotography.net/23-pinhole-cameras-that-you-can-build-at-home

Men det vanligaste i skolsammanhang är nog att använda fotopapper. Om du inte har en massa papper liggande utan ändå ska köpa så har Photax ett positivt fotopapper. Stoppar du i ett vanligt fotopapper i lådkameran kommer du få en negativ bild. Den kontaktkopierar du sen till positiv i mörkrum. Med dom positiva pappren får du en färdig bild direkt.
 
Tack för alla svar!

Jag undrar om det är filmframkallning eller pappersframkallning som gäller när man har en hålkamera, eller kan man välja själv?
Det beror helt på er om ni väljer att ladda hålkameran med film eller fotopapper som ljuskänsligt upptagningsmedium. Film framkallas med filmframkallare och papper med pappersframkallare (generellt)
Förstår inte ens skillnaden mellan filmframkallning och pappersframkallning. Eftersom vi bygger en hålkamera så har vi ingen avtryckningsknapp så jag förstår inte riktigt hur vi skulle kunna ha en hel filmrulle där i.
Skillnaden mellan pappersframkallare och filmframkallare är helt enkelt (inte menad att låta dryg här) att pappersframkallare är framtagen för att framkalla papper och filmframkallare är framtagen för att framkalla film. Principen är i grunden densamma och förr i tiden var det ganska vanligt med universella framkallare för både papper och film (spädningen brukade visst skilja) men i takt med den tekniska förbättringen av film och papper så blev det också till följd att det blev vanligare med olika framkallare för film och papper eftersom film och papper kräver lite olika av framkallaren. Det skall dock gå att framkalla film med de flesta pappersframkallare och papper med de flesta filmframkallare, men resultatet blir oftast inte optimalt (enligt vad jag hört)

Ska man använda film från en vanlig filmrulle (135-film kallad) så är det nog lämpligast att i totalt mörker dra ur så mycket film man behöver och klippa till det så det passar till hålkameran. Sedan finns det även film i större storlek än den vanliga filmrullen, 120-film (mellanformatsfilm) som är ca 6 cm på höjden och torde vara relativt enkel att klippa till så att den passar i en hålkamera och sen finns det också bladfilm (storformatsfilm) som då består av enskilda film-blad, vanliga storlekar på blden är 9x12 cm och 13x18 cm.

Jag har en till fråga, vad är det för grej vi ska ha i kameran som fångar upp bilden. Alltså, är det en del av en filmrulle som vi klipper sönder eller är det något slags papper som man köper färdigt?
Principen film kontra är kortfattat densamma men papper har generellt en lägre känslighet som kräver lite längre exponeringstider. Fotopapper är som jag förstått det enklast eftersom det går att hantera i vanligt mörkrumsljus vid laddningen av kameran och är enklare att skära till i rätt storlek (om det behövs). Film är svårare men sköts det rätt så kan det rent tekniskt ge ett bättre, dock så är vanligt film känslig för all slags ljus så den kräver att man gör i ordning filmen och laddar kameran i totalt mörker. Vidare blir det dyrare om man vill ha en stor upptagningsyta, bladfilm i storlek 9x12, 13x18 cm o.s.v. är generellt dyrare än fotopappret.

En fördel att ladda kameran är vanligt fotopapper är att man i mörkrumsbelysningen kan se på papperet medan det framkallas, film kräver totalt mörker (såvida det inte är ortokromatisk film, men det är endast specialfilmer idag)

Nu har jag inte praktiserat detta själv så jag har ingen större personlig erfarenhet av det jag skriver, (det ligger på min långa lista över saker men funderat på att prova, läst på om och sedan inte kommit vidare med, än) så jag utgår från vad jag själv läst och kommer ihåg, därav kan det finnas en del faktafel, men gör det det så hoppas jag och tror att någon mer kunnig kommer in och rättar mig : )
 
Senast ändrad:
Lådkamerans bländare är: brännvidden / håldiametern.

Känner man till filmens känslighet, ljusets Lux-värde eller EV tal får man fram exponeringstiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.