Tack för alla svar!
Jag undrar om det är filmframkallning eller pappersframkallning som gäller när man har en hålkamera, eller kan man välja själv?
Det beror helt på er om ni väljer att ladda hålkameran med film eller fotopapper som ljuskänsligt upptagningsmedium. Film framkallas med filmframkallare och papper med pappersframkallare (generellt)
Förstår inte ens skillnaden mellan filmframkallning och pappersframkallning. Eftersom vi bygger en hålkamera så har vi ingen avtryckningsknapp så jag förstår inte riktigt hur vi skulle kunna ha en hel filmrulle där i.
Skillnaden mellan pappersframkallare och filmframkallare är helt enkelt (inte menad att låta dryg här) att pappersframkallare är framtagen för att framkalla papper och filmframkallare är framtagen för att framkalla film. Principen är i grunden densamma och förr i tiden var det ganska vanligt med universella framkallare för både papper och film (spädningen brukade visst skilja) men i takt med den tekniska förbättringen av film och papper så blev det också till följd att det blev vanligare med olika framkallare för film och papper eftersom film och papper kräver lite olika av framkallaren. Det skall dock gå att framkalla film med de flesta pappersframkallare och papper med de flesta filmframkallare, men resultatet blir oftast inte optimalt (enligt vad jag hört)
Ska man använda film från en vanlig filmrulle (135-film kallad) så är det nog lämpligast att i totalt mörker dra ur så mycket film man behöver och klippa till det så det passar till hålkameran. Sedan finns det även film i större storlek än den vanliga filmrullen, 120-film (mellanformatsfilm) som är ca 6 cm på höjden och torde vara relativt enkel att klippa till så att den passar i en hålkamera och sen finns det också bladfilm (storformatsfilm) som då består av enskilda film-blad, vanliga storlekar på blden är 9x12 cm och 13x18 cm.
Jag har en till fråga, vad är det för grej vi ska ha i kameran som fångar upp bilden. Alltså, är det en del av en filmrulle som vi klipper sönder eller är det något slags papper som man köper färdigt?
Principen film kontra är kortfattat densamma men papper har generellt en lägre känslighet som kräver lite längre exponeringstider. Fotopapper är som jag förstått det enklast eftersom det går att hantera i vanligt mörkrumsljus vid laddningen av kameran och är enklare att skära till i rätt storlek (om det behövs). Film är svårare men sköts det rätt så kan det rent tekniskt ge ett bättre, dock så är vanligt film känslig för all slags ljus så den kräver att man gör i ordning filmen och laddar kameran i totalt mörker. Vidare blir det dyrare om man vill ha en stor upptagningsyta, bladfilm i storlek 9x12, 13x18 cm o.s.v. är generellt dyrare än fotopappret.
En fördel att ladda kameran är vanligt fotopapper är att man i mörkrumsbelysningen kan se på papperet medan det framkallas, film kräver totalt mörker (såvida det inte är ortokromatisk film, men det är endast specialfilmer idag)
Nu har jag inte praktiserat detta själv så jag har ingen större personlig erfarenhet av det jag skriver, (det ligger på min långa lista över saker men funderat på att prova, läst på om och sedan inte kommit vidare med, än) så jag utgår från vad jag själv läst och kommer ihåg, därav kan det finnas en del faktafel, men gör det det så hoppas jag och tror att någon mer kunnig kommer in och rättar mig : )