Annons

Kan man defragmentera hårddisken för ofta?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag brukar köra defrag (windows inbyggda) nästan varje dag. Inte för att det behövs men det är så enkelt att göra medan jag pysslar med något annat en stund.

Finns det risker med det?

*Okunnig om datorer*
 
varje dag kan vara lite överdrivet, skadligt? hm nej igentligen inte, möjligen en liten anings förslitning. en gång i veckan är nog bra annars :) fortf. ofta, själv gör jag det kanske en gång varannan månad och jag tycker själv det är lite för sällan.

t.ex. om man laddar ner med torrents mycket så ska man gärna ha en separat disk där man sparar filer, torrents äter diskar.
 
Borde inte vara några bekymmer.

Det som sker är att disken skriver om datan på disken. Det är att jämföra med andra aktiviteter som att spara filer således. Men mekaniskt kan den ju bli tidigare utsliten, dock har jag aldrig hört att det skulle kunna ske för ofta.

Möjligen kan man väl ifrågasätta vad det ska vara bra för? Ok lätt att göra, men du har ju inte någon direkt nytta av att göra det så ofta, såvida du inte tar bort och sparar ner filer i stora mängder varje dag.

Det som sker när du kör defrag är att samla alla kluster tillsammans när du har en fil som täcker flera, för att maskinen inte ska behöva söka över hela disken för att hitta de kluster som behövs. Det är därför maskinen arbetar snabbare med en icke fragmenterad disk.

En gång i veckan borde räcka länge, förmodligen 1 gång i månaden också. Det ska tämligen mycket fragmentering till för att du verkligen ska märka någon skillnad. ( jag förutsätter att du inte sitter på en lastgammal dator ).

Jämför det med att diska rent porslin i diskmaskin, inte särkilt svårt, men inte nödvändigt heller.
 
Jag kör defrag på alla diskar flera gånger om dagen med Diskeeper. Den är inställd så att diskarna defragmenteras när jag inte gör något annat med datorn, och avbryts direkt om jag börjar jobba med något. På det viset är diskarna alltid i topptrim, och en defrag går på några minuter, även på mina 200gigare som är nästan fulla med filer.

Och ja..det märks när disken börjar bli fragmenterad, åtminstona den disken där du har systemet och växlingsfilen.
 
Har för mig att jag läste i en datortidning att för att slippa hårddiskhaveri skulle man undvika att ständigt spara och radera stora filer och att inte defragmentera för ofta, är inte säker på att jag minns rätt.
Bengt
 
Jo, jag vet att det absolut inte behövs men jag har gjort det till en rutin enligt devisen bättre för ofta än aldrig...

Jag flyttar runt och kastar rätt mycket filer per dag, 1-7 GB skulle jag tro.
Av en fotografering på kanske 300 bilder sparar jag mellan 15-50 bilder. De senaste dagarnas bilder ligger kvar på hårddisken (med backup på en annan dator förstås), de andra bränns ned på DVD i dubbla exemplar. Jag sparar väldigt lite bilder, de där kanske-bilderna ryker direkt.

Min hårddisk är på 30 GB (valde en liten 10000rpm) som är ett år gammal.

Jag vill bli bättre på att sköta datorn (lära mig mer om det alltså) på samma sätt som att jag putsar skor, bryner knivar, rengör arbetsbänken med mera.

Nästa steg är att se över hur jag kan göra datorn snabbare...
 
Man behöver inte defragmentisera hårddisken mer ofta än kanske 1-2 ggr i månaden.

Viktigare är att man har minst 20% ledigt uttrymme på hårddisken.
 
Vad ni är larviga. Min vän undrar hur många som vårdar sin hälsa lika bra som sina saker? Jag flyttar min mormors porslin om det står på fel och struntar i att det nötes eller kanske ramlar mot golvet.
 
ryssen skrev:
Vad ni är larviga. Min vän undrar hur många som vårdar sin hälsa lika bra som sina saker? Jag flyttar min mormors porslin om det står på fel och struntar i att det nötes eller kanske ramlar mot golvet.

Hänger inte med riktigt.. Menar du att det är onödigt att defragmentera datorn eller?
 
Att vårda de få saker man äger väl främjar hälsan.

När jag sitter vid min dator vill jag minimera risken för irritation, därför är det bra att veta att grejerna fungerar bra, att sökningar går snabbt och sådant.

Jag äter mina 600 gram grönt om dagen, går 12000 steg per dag till och från arbetslokalen/affären/ dagis och lyssnar på rätt sorts musik för rätt stämningsläge.
Och vårdar prylarna, defragmenterar minneskorten efter varje tömning, borstar av kamerahuset och håller yxan vass, talar om för min fru att hon är vacker och för mina barn att de gör mig stolt.
Det ingår i hälsospelet...
 
Om man är flitig fildelare och inte använder program som hanterar fragmenterinsproblem så märker man ganska snabbt att datorn blir slöare vid läsning/skrivning. Även andra program som skriver från flera stora filer samtidigt kan skapa allvarliga fragmentionsproblem.

Att defragmenteringen sliter på disken är i princip omätbart, det är inte en större belastning än att man arbetar flitigt med photoshop eller andra program som använder swapfiler.

Om man är lat och bekväm så är Diskkeper en trevligt program. Defragmenterar vid behov och på lediga CPU-tider.
 
Att köra defrag på sin dator är inte alls lika viktigt längre iom NTFS diskarnas sätt att nyttja disken. NTFS sparar disken på annat sätt och kan även utnyttja "facken" på disken mkt effektivare än gammla FAT systemet. Därmed försvinner också huvudpoängen med defrag. Men vill du ha alla fildelar i et fäöljd så fortsätt kör defrag. :)

Självklart kan du köra defrag förofta! och ja, det är direkt skadligt att köra det 1 gång/dag.

I en dator har du 3 mekaniska delar. Hårddisk/CD/fläktar. All mekanik slits om det används. När du kör defrag används hårddisken konstant under den tiden du kör defrag. Risken för krach är betydligt större än för personen som kör defrag 2/år (jag tex) Det är även därför man varnas för att köra just defrag om man misstänker att hårddisken är på slutklämmen.
 
En bra och enkel lösning är annars att använda en disk som mellandisk innan slutlagring. Man tankar över till denna disk och gör vad man nu vill göra med sina bilder eller andra filer och sedan när allt är klart slutförvarar man det på en annan disk och tömmer därefter mellandisken. Då behöver man i princip inte defragmentera alls.
Så gör iallafall jag.

//Jerka
 
Lagom är bäst, brukar man ju säga. Att defragmentera hårddisken (eller hårddiskarna) ofta är för det mesta inget problem. Hur ofta man behöver defragmentera beror på hur mycket man flyttar runt filer.

Det defragmenteringen gör är att den flyttar data närmare mitten på hårdisken samt att den packar den tätt. Mitten av hårddiskskivan (oftast är det flera skivor) är ungefär dubbelt så snabb som de yttersta delarna, vilket gör att en defragmentering efter att du raderat många stora filer kan snabba upp datorn avsevärt. Läshuvudet på hårddisken slipper dessutom hoppa lika långt när det vill hämta data från olika delar på hårddisken (söktid).

Här kommer också den största skillnaden mellan olika rotationshastigheter in. Idag finns de vanligtvis i 5 400 RPM, 7 200 RPM, 10 000 RPM, och i snabbare SCSI-diskar, 15 000 RPM. Desto snabbare skivan roterar, desto snabbare kan hårddisken hämta fragmenterad data. Däremot har ofta diskar med låg rotationshastighet högre datatäthet, vilket innebär att om datan ligger rakt och sorterat på hårddisken (t ex en stor fil som är rätt "sorterad") kan läsas in väldigt snabbt eftersom läshuvudet inte behöver flyttas mycket.

En annan sak som kan vara intressant att veta är att data lagras i "kluster" på hårddisken (Win2K kallar dem allokeringsenheter). Det är storleken på disken och filsystemet som bestämmer hur många och hur stora dessa kluster ska vara. Oftast är de 32 eller 64 KB. Det innebär att en fil på 1 KB och med en klusterstorlek av 64 KB ändå tar upp 64 KB på din hårddisk (ett kluster), samtidigt som en fil på 65 KB tar upp 128 KB (två kluster). En stor fil tar alltså upp väldigt många kluster, och är hårddisken fragmenterad när du kopierar in filen till disken, så kommer filen att vara spridd över en större yta vilket gör den långsam att läsa in. Även därför är det bra att hålla disken defragmenterad :)

När du installerar ditt operativsystem kan det vara en bra ide att skapa en partition på endast några gigabyte. Då vet du att operativsystemet alltid ligger nära mitten på hårddisken.

Ja, det var lite hårddiskskola :)

Jonatan
 
Man kan ju även fundera på vad som är bäst ur slitagesynpunkt, en fragmenterad hårdisk där läshuvudena får fara som lärkvingar över ytan i sin jakt på filfragment varje gång nånting ska läsas in i minnet (och det sker hela tiden du använder datorn), eller att man defragmenterar kontrollerat när det behövs, t.ex. med Diskeeper i smart läge?
 
Alla ni som oroar er över mekaniskt slitage i datorn: Det går säkert 100 tangentbord på en hårddisk, om man räknar enbart mekaniskt slitage. Ni har säkert bytt dator oräkneligt antal gånger innan det börjar "glappa i lagren" på den första.
Att diskar pajar beror så gott som alltid på fel i elektroniken.

Men visst kan man defragmentera för ofta. Det stjäl prestanda medan man gör det, och om man defragmenterar från morgon till kväll så känns disken slö medan man jobbar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.