ANNONS
Annons

Kan jag tvinga fram blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickyB1

Medlem
Hej

Jag är totalt okunnig, dock ej totalt ointresserad :)

Jag fotograferar produkter som jag säljer och kör nästan alltid på full automatik med min Canon EOS350 (även kallad RebellXT enligt uppgift). Hitintills har jag *nästan* klarat mig på det men jag stöter ofta på patrull när jag fotograferar vita klädesplagg, oftast mot vit bakgrund.

Automatiken tycker att belysningen är tillräcklig och kör därför inte igång blixten. Dock är belysningen *egentligen* inte tillräcklig i min mening, utan bilderna blir mörka och tråkiga.

Kör jag i P (mellanting mellan automatik och manuell inställningar) så räcker mina kunskaper inte till, utan bilderna blir helt enkelt för kassa, med eller utan blixt.

Finns det något sätt jag kan "tvinga" kameran att alltid använda blixt i det helautomatiska läget? Även om jag köper en SpeedLite eller liknande så gissar jag att det är kamerans känslighet som beställer även om denna ska köra eller inte?

Exponeringskompensation för blixt

Problemet är att din kamera inte vet om det är ett ljust plagg som är lagom belyst eller ett grått plagg som är mycket belyst. Hur ska den veta det? Lösningen till detta brukar vara något av det första man lär sig om man läser lite om hur kameror fungerar. Lösningen heter exponeringskompensation. Fotar du utan blixt är det den vanliga exponeringskompensationen och använder du blixt är det i huvudsak exponeringskompensation för blixten som gäller (ibland justerar man båda beroende på hur mycket naturligt ljus man vill ha med). Skippa gärna p-läget när du använder blixt och sätt kameran på M och 1/200 s eller 1/125 s samt lämplig bländare. Justera ljuset så de vita plaggen blir lagom vita genom att sätta blixtkompensationen på +1 till +2 steg. Prova detta så ser du hur du kan styra ljuset från blixten. Ta fram din manual där det står på ett enlkelt och utförligt sätt hur du ska göra och hur du ska kunna fälla upp blixten när du själv vill.. Prova och testa med olika bländare och olika slutartider (inte snabbare än 1/200 s med blixt. Om du vill lära dig styra ljuset så använd t.ex. M eller AV/TV (AV är svårare med Canon+blixt innan man har förstått hur det funkar) och prova dig fram. Testa gärna också att läsa på lite. Mycket finns gratis på nätet (t.ex. här på FS) eller på biblioteket eller i manualen (Finns nog att ladda ner om du inte har den..)

Har försökt läsa på, men det har ju gått sådär, som du kanske förstår. Brukar kunna ta till mig det mesta men just bild verkar vara ett svårare koncept för mig att fånga.

Jag har manualen och har hittat avsnittet om exponeringskompensation. Väldigt bra och bra tips från dig där också, jag tackar!

Om det är den inbyggda blixten du vill få fram så sitter det väl en liten rund knapp på vänster sida som du kan trycka på så ploppar blixten upp (om jag minns rätt)

Om det är den inbyggda blixten du vill få fram så sitter det väl en liten rund knapp på vänster sida som du kan trycka på så ploppar blixten upp (om jag minns rätt)

Den knappen finns och det gör den mycket riktigt, men den verkar inte avfyra alltid ändå om automatikläget anser att belysningen är tillräcklig.

Ska försöka med lite av Tonys tips där. Kanske börjar med P-läget ändå och ser vad jag kan få fram. Enligt manualen ska ju P vara "mer eller mindre" automatik, med den skillnaden att man har möjlighet att göra en del ändringar i inställningarna, om man så vill...

Blanda inte

Har försökt läsa på, men det har ju gått sådär, som du kanske förstår. Brukar kunna ta till mig det mesta men just bild verkar vara ett svårare koncept för mig att fånga.

Jag har manualen och har hittat avsnittet om exponeringskompensation. Väldigt bra och bra tips från dig där också, jag tackar!

Blanda bara inte ihop den vanliga exponeringskompensationen med exponeringskompensation för blixt. Har för mig att det står på 2 helt olika ställen i manualen.

Bry dig inte om att försöka använda blixten, för den löser inte problemet.

Problemet du har är att du fotograferar någonting som i huvudsak är vitt, och automatiken är inställd att göra alla bilder "medelgrå" - också med blixt.

Så det du måste göra för att få en vit klänning vit mot en vit bakgrund är att ställa in kompensation, som du hittar med en liten knapp märkt +/-

När du håller ner den knappen och snurrar på en ratt ändrar kameran ljusheten för bilden den kommer att ta. Du ser visningen i sökaren och kanske på display eller ett fönster på ovansidan av kameran. Det är lite olika på olika kameror, men det finns alltid i sökaren. När den står på plus kommer bilden att bli ljus, och står den på minus så blir bilden mörk. Dra den så långt du behöver mot plus så fixar det sig.

Sedan måste man ju komma ihåg att ställa tillbaka till noll.

Om du alltid tar i samma ljus på de här motiven finns ett enklare sätt, och det är att inte alls använda automatiken utan ställa in samma värden manuellt. Då tittar du igen i sökaren, eller på display eller eventuellt fönster på ovansidan när du har ställt in så att bilden blir bra. Skriv upp det och ställ in likadant manuellt med läget M för alla bilder du tar i samma ljus, oavsett om det är vita plagg eller mörkare.

Kanske börjar med P-läget ändå och ser vad jag kan få fram. Enligt manualen ska ju P vara "mer eller mindre" automatik, med den skillnaden att man har möjlighet att göra en del ändringar i inställningarna, om man så vill...

När du kör med blixt blir det bara krångligare med P-läget. I M-läge med blixt styr blixten automatiskt hur mycket ljus den ger. Så förenklat sett så är M med blixten uppfälld ett automatikläge, även om det inte låter så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar