ANNONS
Annons

Kan jag framkalla själv? + inköpsställen

Produkter
(logga in för att koppla)

MooDHooDs

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som tycker att fotografering med holgan och F801s är bra mycket roligare än D80n. Därför har jag tagit några rullar med färgfilm. Men kan jag framkalla med färgfilm? Jag har framkallat ungefär 15 svartvita rullar och har läst lite litteratur om färgfilmframkallning. Jag känner själv att jag bör klara av det, men är det någon som avråder av någon anledning?

Vart kan jag köpa kemi? På scandinavian verkar de endast sälja i storpack på 10 liter. Tips på inköpningsställen?

Hej

Att framkalla färg går att göra hemma men det är klart svårare än svartvit och kräver bättre utrustning. När du framkallar SV så gör du det i rums temperatur medan färg framkallning kräver högre temperatur.

Läs mera på www.photax.se

Att enbart framkalla negativen bör du inte betala mera än 35kr/rullen så jag ser inga kostnads fördelar att göra det själv gämfört med att köra SV som man kan komma ner till riktigt låg kostnad om man får lite volym i det.

Lycka till....

Photax har kemi. Själv har jag framkallat både med C-41 och E-6(dia) kit från Photax för hand. C-41 är lättare. Det jobbiga för mig har varit att få upp tempen på kemin när man ska framkalla andra och tredje gången. Första gången är inga problem eftersom man kan blanda kemin till rätt temp direkt.

Jag har haft kemin i petflaskor och kört ner en inom-/utomhustermometer i flaskan, en där givaren sitter på en lång sladd. Sen har jag haft flaskan under rinnande hett vatten tills det blivit ungefär rätt. Rena vilda västern alltså och inget jag rekommenderar om korrekta färger är viktigt för dig :)

ANNONS