Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kan jag använda mina gammla objektiv???
- Trådstartare Imonfire
- Start datum
mollerberg
Medlem
Det borde gå, enligt den här tråden:Undrar helt enkelt om det finns någon adapter så jag kan använda mina objektiv från min analoga kamera, och framförallt är det värt det??? Mina analoga var en Praktica... inte det bästa...
tacksam för svar!
kanske ska till lägga att jag nu har en Canon 700
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130368
Imonfire
Aktiv medlem
Det borde gå, enligt den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130368
Tack för snabbt svar!
verkar kanske inte som om det är värt det ändå, är nog lite för dålig kvallitet på dessa objektiv
Smw
Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!
verkar kanske inte som om det är värt det ändå, är nog lite för dålig kvallitet på dessa objektiv
Hej !
Prova, det är inte alls avgjort innan du gjort det.
Fast optik går oftast att använda, däremot äldre zoomar passar nog oftast
bättre som brevpressar el dyligt, fast egentligen beror det väl på vilka krav
och förväntningar man har.
Köp några såna här eller liknande, ett till varje objektiv.
http://www.ebay.com/itm/AF-CONFIRM-...t=US_Filter_Rings_Holders&hash=item23145abf4f
//MW
Smw
Aktiv medlem
Det går ju bra att flytta adaptern mellan objektiven, så en adapter räcker till att börja med. Om det visar sig vara användbart kan man ju köpa fler av bekvämlighetsskäl.
Hej !
Jovisst räcker det, men har man tre -fyra objektiv blir ändå summan rätt så överkomlig.
Just den jag länkade till verkar inte vara programerbar, men det finns de som är,
med att säkerhet så blir det en annan fokusinställning för olika objektiv.
//MW
Smw
Aktiv medlem
Vad är det man programmerar i en sån där adapter?
Om adaptern inte är programmerbar så spelar det väl ingen roll vilket objektiv man monterar på den?
Hej !
De jag har, om jag nu minns rätt :
Bränvidd
Bländare
Ljusstyrka ( tror jag )
Fokusförskjutning
Manuellt eller af, dvs att bildten tas nr man trycker av, eller när / att den är i fokus.
---------
Bränvidd är inte så konstigt.
Bländare har jag angett till 5,6 vanligtvis en av de skarpaste och att af fungerar.
Givetvis ställer man optiken på detta så stämmer exponeringsmätaren ( Canon ).
Fopkusförskjutning, få skärpan på rätt ställe.
Programeringen / inställningarna är lite krystade, ger begreppet
osmidigt ett nytt ansikte, men det går.
//MW
apersson850
Aktiv medlem
Det behövs inte för att du ska kunna ställa in fokus, utan det behövs för att du ska kunna få någon nytta av AF-systemet i kameran. Med en programmerad adapter kan du få kameran att indikera "i fokus" när du ställt rätt manuellt, på samma sätt som du kan få med EF-objektiv.
Om kameran dessutom vet vilken bländare objektivet är inställd på, då kan den visa rätt exponering i mätaren. Dessutom behövs bländarvärdet för att kameran ska veta vilken AF-sensor den ska använda.
Om kameran dessutom vet vilken bländare objektivet är inställd på, då kan den visa rätt exponering i mätaren. Dessutom behövs bländarvärdet för att kameran ska veta vilken AF-sensor den ska använda.
Smw
Aktiv medlem
Varför behövs allt det där för att man ska kunna ställa in fokus? Huvudhjälpmedlet för fokusering är väl ändå sökarskivan?
Och vad har exponeringsmätaren med saken att göra?
Hej !
Jag tycker det är svårt, i alla fall med Canons standardskiva, att få skärpan på
rätt ställe.
Visst kan man skaffa en annan skiva som gör det enklare, men varför inte
kunna använda de system som finns och som även är väldigt exaxt, betydligt
mer precision än snittbild mm är.
Liveview är ett annat alteernativ, ibland perfect men inte alltid.
Att inte behöva ha med en separat expmätare eller ta en massa varianter
tycker jag är trevligt.
//MW
PMD
Aktiv medlem
Jag har en Nikon F -> EF-adapter med "Focus Confirm" som inte är programmerbar, men man får kanske bättre konfirmation om man kan tala om för kameran vilken ljusstyrka objektivet har.Det behövs inte för att du ska kunna ställa in fokus, utan det behövs för att du ska kunna få någon nytta av AF-systemet i kameran. Med en programmerad adapter kan du få kameran att indikera "i fokus" när du ställt rätt manuellt, på samma sätt som du kan få med EF-objektiv.
Rätt exponeringsindikering kan det väl bara bli om man inte bländar ner?
PMD
Aktiv medlem
Kameran gör rätt i Av-läget även med en dum adapter. Exponeringsmätaren behöver då inte veta ljusstyrkan på objektivet.Att inte behöva ha med en separat expmätare eller ta en massa varianter
tycker jag är trevligt.
Smw
Aktiv medlem
Kameran gör rätt i Av-läget även med en dum adapter. Exponeringsmätaren behöver då inte veta ljusstyrkan på objektivet.
Hej !
Är kanske olika.
Ska exponeringen bli rätt på Canon behöver kameran veta
aktuell bländare, däremot inte ljusstyrkan.
Varför vet jag inte, en förklaring jag läst är att mätningen mot mattskivan
inte är linjär mot bländarvärdet.
//MW