** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte ta snabba bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Jag skulle ta ett par bilder på vatten nyligen och lyckades inte ställa in kameran att ta bilderna snabbare än 1/250s med blixt! Jag grävde runt i menyn, men kunde inte komma förbi den gränsen, vilket var ganska konstigt efterssom det gick fint på min fd. D80, jag har nu en D200, och blixten är en SB600.
Vad har jag missat?

Du får ställa in blixtsynktid, men jag tror inte den kan bli snabbare än 1/320 eller något...

Eller det har du kanske gjort?

Slutaren måste vara öppen under hela tiden som blixten jobbar, därför blir slutartiden begränsad.
Å andra sidan är den inte lika viktig eftersom det är blixtens hastighet som sköter "frysningen"
Någon kunnig kommer nog snart att rätta mig, men på ett ungefär funkar det så.

/Peter

haha, Ja jag testade
1/250 s (Auto FP)
då gick det ju fint, varför jag inte testade den innan? Då går det med snabbare hastigheter, men vad innebär då 1/250 där, om den kan synca snabbare än så?

Det kan den inte, men blixten "lurar" den till det genom att fyra av ett par stycken blixtar i så snabb takt att du inte med ögat hinner uppfatta dem som "separata".

1/250 är så snabbt det går att exponera en bildruta med om man vill att hela bildrutan ska få ljus från EN blixtimpuls. Försöker man göra det snabbare så kommer ovan- eller underdelen av bilden bli skuggad av slutarridån - 1/250 är den tid som HELA sensorn syns utifrån "på en gång".

Jo den lär få slita ordentligt den stackars blixten. Det funkade iaf med maxhastighet (1/8000sek) men dte är klart, det ger väl inte direkt max-effekt, men funkar bra i mindre utrymmen iaf.

Jo den lär få slita ordentligt den stackars blixten. Det funkade iaf med maxhastighet (1/8000sek) men dte är klart, det ger väl inte direkt max-effekt, men funkar bra i mindre utrymmen iaf.

Troligen arbetar du mot utrustningen nu. Om du skulle ha en längre slutartid (1/125 tex) så skulle blixten bara behöva lysa en extremt kort stund och skulle därmed med största sannolikhet frysa rörelsen i vattnet. Troligen tom bättre än 1/8000 och High-FP synk.

M

Jag har mätt en SB800 en gång i tiden... Siffror fritt ur minnet:

1:1 - 1/500
1:2 - 1/800
1/4 - 1/1200
1/8 - 1/2000
1/16 - 1/2800
1/32 - 1/4000
1/64 - 1/6400

Då med
1:1 = blixtkraft (manuellt ställd)
1/500 = tid till T10 (90% av ljusenergin avgiven)

SB600 borde vara väldigt liknande.

Om det inte är allt för ljust runtomkring (blixten är det absolut dominerande "huvudljuset") ger alltså att ställa blixten på 1/32 exakt samma bildmässiga effekt som att använda 1/4000s slutartid. OBEROENDE av vilken slutartid du har kameran ställd på.

HSS (HighSpeedSync) är egentligen till för att man ska kunna använda blixtupplättning i solljus/starkt fast ljus, inte för att ge "korta bild-tider".

Härligt! blir att tänka om helt när man ska plåta snabbt hädanefter då! Jag har i princip helatiden utgått ifrån att snabbare bildtagning har varit vad det utmärker sig till,men det gäller kanske inte riktigt med blixten inblandad då.

jupp. Knepet om man vill ta RIKTIGT korta tider är att använda fler, mindre blixtar. Jag vet folk som kör 4xSB800 för att ta kuliga bilder som sönderskjutna vattenbalonger, eller för att verkligen kunna frysa mindre flygande inskter i rörelserna. Att halvera uteffekten från varje blixt halverar NÄSTAN exponeringstiden på målet, oftast runt 2/3Ev kortare tider per Ev du sänker blixteffekten/ökar bländarstorleken.
Men som sagt igen - bara om blixten är det dominerande ljuset i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar