ANNONS
Annons

Kan inte studiofotografer anpassa sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag hänvisar till ett stycke ur boken "Vördnad för Ljuset" av Sven Nykvist (vet ni inte vem det är, har ni inte sett en Bergman film. Det var hans "hov" fotograf)

"En av de första kvällarna skulle jag filma de tre landstryckarna som smyger längs en vägg. Solen hade gått ner och jag tyckte att ljuset var tråkigt så jag la på några stråkastare så att deras skuggor dansade mot väggen.
Dagen där på, i körrummet, skriker Ingemar:
-Det kan för fan inte bli några jävla skuggor när solen gått ned!
Jag har efteråt tänkt att detta kunde han faktiskt ha påpekat medan vi höll på att filma, men kanske var det så att det var just i detta ögonblick som han - och jag själv - såg att filmljus och verklighetens ljus är två skilda ting"

Nykvist i kap. " Ingmar Bergman och ljuset" och filmen som han berättar om är Gycklarnas afton från 1959.

Poängen?

Tänkefter före du ljussätter så att har rätt sak till rätt motiv.

snunsförnuftigt värre, va?


Chris
 
Med skammens rodnad ...

... lysande på mina kinder måste jag nog erkänna att jag fuskar ibland.
Även om jag har en enkel studio med halvhyfsade blixtar och ett batteri halogenlysen så plåtar jag nästan uteslutande "live" - ute i spenaten. Men eftersom ljuset inte alltid är tjänligt när fototillfällena yppar sig (normalt under hundpromenaderna) har jag oftast en blixt i vardera benfickan med mig. Åtminstone vid makro- och annan närbildsfotografering fungerar denna enkla, portabla "studio" hyggligt. Oftast använder jag dem för att förstärka det befintliga ljuset eller för att modellera fram skuggor. Normalt kan jag inte släpa med mig någon annan utrustning - så nästan allt plåtande blir handhållet. Då blir det ännu viktigare att stötta sig mot blixtarna ibland. Ena blixten handhållen - den andra på ett litet fickstativ med slavtändare.
 
Estethia skrev:
en gammal konstlärare tjatade på mig många gånger:
"fastna inte i samma spår på en gång, gör inte bara saker du tycker om. testa annat tills du känner att du vet vad du gör, inte bara små avstickare, och gå sen vidare och testa annat. sluta aldrig experimentera och tänka, för den dagen stannar du helt i utvecklingen.

Mycket klokt sagt. Så sant.

En annan sak, det är rätt kul att ljussätta motiv utomhus också.
 
Det går bra att fota natur med blixt, resultatet blir inte alltid vad man tror dock.
Bilden visar nattfoto i "total mörker" med batteridrivna blixt.
 

Bilagor

  • hemse-by-night.jpg
    hemse-by-night.jpg
    32.8 KB · Visningar: 259
HERR JAN SKREV:

Kan inte studiofotografer anpassa sig?
Dagens undring kommer lite tidigt på dygnet, men det beror på att jag vill försöka sova i tid ikväll. Hoppas ni ursäktar.

Det finns studiofotografer och folk som fotar "live" i befintligt ljus...

Ni som fotar studio:
Fotar ni i studio för att ni inte kan anpassa er till olika ljus? Måste ni styra ljuset?

Ni som fotar "live"
Varför försöker ni inte styra ljuset?

Personligen tillhör jag "live"-fotograferna. Jag vill lära mig rodda kameran i det ljus som råkar vara. Jag vill själv försöka styra ljuset genom att välja plats och tid jag fotar.

Hur tänker ni?

JAG SKRIVER!

Det var det mest idiotiska jag nånsin hört herr naturfotograf Jan...

Ta ett uppdrag åt HM eller ABB...(tror inte du får nåt) och försök att plåta med studioljus..där kan du stå och "rodda" tills fan tar dig....

Fotar ni i studio för att ni inte kan anpassa er till olika ljus....??? VA,... du ska nog hålla dig i naturen och plåta bröllop med ekorrar i bakgrunden...fast jag tror inte du grejar det heller..tyvärr:((
 
Senast ändrad:
Bearded skrev:
Det var det mest idiotiska jag nånsin hört herr naturfotograf Jan...

Ta ett uppdrag åt HM eller ABB...(tror inte du får nåt) och försök att plåta med studioljus..där kan du stå och "rodda" tills fan tar dig....

Fotar ni i studio för att ni inte kan anpassa er till olika ljus....??? VA,... du ska nog hålla dig i naturen och plåta bröllop med ekorrar i bakgrunden...fast jag tror inte du grejar det heller..tyvärr:((

Tack för de relevanta svaren och dom konkreta råden.
 
Jag eftersträvar konstruktiva inlägg. Jag öppnade för sådana och tråden har anammat det.

Mig personligen får du håna, men var konstruktiv samtidigt.
 
Senast ändrad:
Jag försöker väl på sätt och vis att styra ljuset även när jag är ute i verkligheten och plåtar. Jag har en liten anteckningsbok där jag noterar intressanta platser och ljussituationer, och följer upp med återbesök vid andra tider på dygnet och annan väderlek. På det sättet har jag ett antal potentiella motiv på lager. Jag behöver bara vänta på att rätt tid och väder infinner sig. det är faktiskt en inte ringa del av mitt fotograferande; att samla intryck och visualisera bilder.
Sen är det givetvis så att vissa idéer går inte att ljussätta med "den gula fetingen", utan där måste man kanske fnula med blixtar och lampor.
Men standardmetoden för mig är befintligt ljus, både inne och ute.

-- MW
 
Jag fotar både och!
Tycker att blixt gör sig bäst till små och medelstora produkter.

Jobbade med en fotograf som körde B ljus och storformat, det var en mycket lärorik tid, vi kunde ha upp till 20 lampor på en plåtning i studion :)

Personligen så tror jag att man bör lära sig det naturliga ljuset och försöka bemästra detta först innan man ger sig på blixtar, fast det är min personliga åsikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.