Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte redigera scannad TIF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Vad är det jag inte fattar nu då?
Jag scannar en bild till TIF-format (bitmap), men kan inte redigera den alls ner jag sedan öppnar den i PS CS4?
 
Ändra: Image -> Mode -> RGB Color istället för bitmap, så borde den gå att editera. Eller Grayscale om den är svartvit.
 
Tack Axel, trodde jag testade det men tydligen inte - nu aktiveras verktygen i alla fall! Men Levels och Curves fungerar bara att förhandsvisa, så fort jag trycker ok går redigeringen tillbaka.

Dessutom verkar scannern inte ge fyrkantiga pixlar (?), eftersom jag får upp nedanstående när jag öppnar filen. När jag bockar ur "korrigering av pixelproportioner" under Visa-menyn får bilden rätt proportioner, men alla verktyg blir ovala i stället (vilket iofs ser rätt latjo ut.. :))
 

Bilagor

  • pixel.jpg
    pixel.jpg
    30.2 KB · Visningar: 489
Byt till 8 bit från 16 bit?? Bara vissa justeringar går att göra i 16 bitars-läge.

Image - mode -
 
Om det fortfarande är något underligt med filen kanske det kan vara lättast att scanna in den på nytt och se över inställningarna. Vad använde du för program och inställningar då du scannade?
 
Bra Axel; jag hade scannat om flera gånger innan också, men nu hittade jag ett alternativ som spottade ut en jpg iställer för TIF (det är en kontorsmaskin med vissa begränsningar..), så nu är det frid och fröjd igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.