Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte justera slutartid. Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersS1

Avslutat medlemskap
Nyss hände något jag inte varit med om tidigare. Jag kan inte justera slutartid,
Oavsett vilket program jag använder så är slutartiden ca 1 sekund. Med undantag från att jag sänker slutartiden. Då blir den mindre.

Jag har provat att resetta kameran, byta objektiv, och manuell fokus.

Misstänker att något har gått sönder. Vad skulle kunna vara fel?

Ratta fram och tillbaka på slutartiden några gånger?

(Kan man ändra slutartiden i någon slags quick-meny? Det kanske kan "låsa upp" problemet.)

Ratta fram och tillbaka på slutartiden några gånger?

(Kan man ändra slutartiden i någon slags quick-meny? Det kanske kan "låsa upp" problemet.)

Inte expert men jag tror inte att det finns någin quick meny för detta, men kan ha fel. Tycker dock att det borde återställts vid återställning av kameran

Japp det kan jag, jag kan gå lägre än 1sek, så 20 sekunder är Inga problem. Men får Inga slutartider kortare än ca 1 sek

Har du begränsad slutartidsomfång i M läge då alla motivprogram mm är bortkopplade låter det för mig som något mjukvarufel. Ljusmätning mm skall vara helt bortkopplad från inställbara slutartider då. Du skall kunna ställa in hur fel exponering som helst. Låter som reparationsärende.

Nu kommer jag inte ihåg allt som fanns i menyerna, men borde finnas någon factory reset. Som kan eventuellt hjälpa.

Prova att med kameran påslagen trycka info invid avtrycket samtidigt som i nere i vänstra hörnet ett par sekunder. Det är en tvåknappsreset.

Hej igen allesammans.

Satt och pillade lite i menyerna och gick av en händelse in i funktionen "Referensbild för damm" där man ombeds att fota en vit yta vid 10cm avstånd.
Vid detta läget fungerade slutaren precis som vanligt och ja.... efter detta fungerade kameran som vanligt igen.
Så i mitt tycke stödjer detta teorin om detta är mjukvarurelaterat. Vad jag kanske inte nämnde var att detta inträffade när jag först monterade min nya SB-700 blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar