Annons

Kan inte fota i andra ridån.

Produkter
(logga in för att koppla)

BrorOscar

Medlem
Hej!

Jag köpte nyss min första blixt Sigma EF-530 DG ST. Och problemt är att jag inte kan fota i andra ridån med den.. När jag går in på blixtstyring på kameran (550d) så är den funktionen grå eller vad man ska säga, det går inte att klicka på den men den finns där? Stödjer inte min blixt det eller vadå? Förstår verkligen inte..

Hjälp uppskattas!
 
Som det verkar från andra diskussioner på nätet så behöver du ställa in den funktionen på blixten. Styrning av den del funktioner via kamerans meny fungerar mest bara för Canons egna blixtar.
 
Tacksam för svar, verkligen!

Vet faktiskt inte vad för bilder jag vill åtsdakomma direkt, är helt ny med blixt så läste lite om det och ville pröva andra ridån men det gick tydligen inte.

Jag har även inte den modellen av sigma blixt, har Sigma EF-530 DG ST, alltså snäppet under.

Går tydligen inte då. Trist, men hur användbart är det egentlgien? vill gärna veta mer.

Här nedanför kommer lite frågor som jag sitter på huvudet, jag bombar ut allt och så får ni gärna svara på det ni kan!

Jag har tre lägen på min blixt.. TTL, Full och 1/16.. Jag förstår inte riktigt TTL den mäter ljuset via objektivet och kameran och blixten arbetar tillsammans vad jag förstått. Men hur vet den hur stark blixten är, alltså hur vet den hur mycket ljus den ger? För när jag höjer och sänker blixt kompensationen ändras inga inställningar i A eller T läge. Och även om jag skulle tex rikta blixten upp i taket får jag ju mycket mindre ljus på motivet det borde ju ändra inställningar med
Så antar blixten att jag alltid riktar den rakt mot motivet?

Om det är någon som vet mer om TTL får ni gärna berätta.


Sen läste jag även om någon matematik formel som säger vilket avstånd och bländare man ska ha. Hur funkar det? Måste man alltid tänka på det?

i dom andra lägena Full styrka och 1/16. Så förstår jag inte heller, borde inte styrkan helt bero på blixtkompensationen? Menar varför finns det inte ett M läge istället få får man välja själv med blixt kompensationen?

Tack igen!
 
Edit så här står det i manualen

Aperture Priority Setting
By selecting the Av mode of your camera, the camera will select the appropriate shutter
speed for the background. If the subject is too bright or too dark, the shutter speed indicator
will blink and show the limit highest or slowest shutter speed value. The highest shutter
speed will be limited to the camera’s normal flash synchronization speed. In such a case,
the camera proceeds to take a flash photograph at the limit value. Thus, the main subject in
a picture may be exposed correctly, but the background will become under or overexposed.
When used with M Mode
You can set the desired shutter speed and aperture value. The sync speed of camera is
30sec. If you adjust exposure according to the exposure meter indication, the camera will
work as for Daylight synchronization flash or slow synchronization

Förstår verkligen inte mycket. Väldigt tacksam för svar!
 
Jag har tre lägen på min blixt.. TTL, Full och 1/16.. Jag förstår inte riktigt TTL den mäter ljuset via objektivet och kameran och blixten arbetar tillsammans vad jag förstått. Men hur vet den hur stark blixten är, alltså hur vet den hur mycket ljus den ger? För när jag höjer och sänker blixt kompensationen ändras inga inställningar i A eller T läge. Och även om jag skulle tex rikta blixten upp i taket får jag ju mycket mindre ljus på motivet det borde ju ändra inställningar med
Så antar blixten att jag alltid riktar den rakt mot motivet?

Det finns mycket att läsa och lära om blixt. Nu kan jag inte just din blixt men generellt brukar det vara så här. Blixten skickar en "förblixt" som inte ingår i exponeringen. Beroende på hur mycket ljus kameran känner av från förblixten, samt kamerans inställningar, så anpassas styrkan på blixten och exponeringen blir "rätt". Allt detta sker så snabbt så det uppfattas som en blixt när du trycker på knappen, om inte slutartiden är så lång så att man ser att det är egentligen två blixtutlösningar det handlar om. Detta är TTL (thru the lens).

1/16 är förmodligen ditt M-läge. Du kan säkert ändra 1/16 till allt från 1/1 (full styrka) ner till 1/16 eller ännu lägre. Det är styrkan på blixten du ställer in manuellt med detta och blixten löser ut med den inställda styrkan oavsett omgivning och kamerainställningar.

Om du riktat bli en i taket så når mindre ljus motivet. Det känner kameran av via förblixten och ökar styrkan automatiskt. TTL är en smart grej ;)

Exponeringskompensation, hur du ändrar riktningen på blixten m.m. ändrar alltså inte kamerans inställningar, det är styrkan på blixten som ändras.
 
Går tydligen inte då. Trist, men hur användbart är det egentlgien? vill gärna veta mer.

Att slå blixten på andra ridån behövs egentligen bara i ett par specifika situationer, och det är när man fotograferar något som rör sig över bildytan och använder en slutartid som inte fryser objektet. T.ex. ett luciatåg eller bilar. Om vi tänker oss att vi plåtar street race med blixten på första ridån och en slutartid som får bilen att röra sig genom halva bildytan. Precis när bilen kommer in i bildytan i högerkant trycker vi av, och blixten slår omedelbart, sedan fortsätter bilen att röra sig genom halva bildytan. I det fallet får vi en bild med en skarp bil till höger i bild, medan ljusspåren av bilens strålkastare kommer sträcka sig åt vänster i bild. Alltså kommer det visuellt att uppfattas som att bilen backar!

Om vi i stället hade slagit blixten på andra ridån så skulle resultatet bli att det först skapas ljusspår från höger i bild, och att bilen fryses när den har passerat halva bildytan. Visuellt så framträder det alltså att bilen faktiskt kör framåt.

Dock så ställer ju blixtsync på andra ridån större krav på tajming, eftersom man måste försöka uppskatta hur långt det man fotograferar kommer hinna röra sig innan blixten slår och slutaren stängs, så man fryser objektet där man vill ha det i bild.

Många använder synk på andra ridån för vimmel-/mingelbilder, men det anser jag vara förkastligt i de flesta fall. Där räcker det allt som oftast med att bara ha lång slutartid, för att få släpeffekter av bakgrundsljus. Synkar man på andra ridån och dessutom har lång slutartid så är det däremot mycket svårare att "fånga ögonblicket", eftersom man har slutartidens fördröjning innan blixten fryser bilden. Kör man dessutom inte med FEL (Flash Exposure Lock) så är det mycket lätt hänt att den/de man fotograferar uppfattar förblixten som att bilden är tagen, och hinner börja vända sig om eller titta åt ett annat håll..
 
Jag kan besvara din ursprungliga fråga. Det stämmer att du inte kan styra den här blixtens funktioner via kameran, men de finns! Du trycker i stället direkt på blixten (vilket ju kan vara enklare eftersom du behöver inte gå in i kamerans menyer).

Tryck en gång på + eller - så att du får en symbol som ser ut som två trianglar (en svart triangel ovanpå en ljus triangel). Nu har du blixt på andra ridån!

Om du trycker en gång till på + eller - får du FP-läge, eller "High Speed Synch" som det heter på Canon-språk.

Lycka till!
 
Hej igen, gud vad snälla ni är som svara på allt. Känner mig mycket mer "upplyst" nu.

Ingen som vet om den där matematiska formeln? Så här står det i min manual.

MANUEL FLASH OPERATION (Except EOS700, 750, 850)
This flash unit can be used in Manual Mode at full power and at 1/16 power.
1. Set the camera’s exposure mode to Manual / M mode.
2. Slide the flash unit’s Power Switch to MH (full flash power) or to ML (1/16 flash power).
3. Focus on the subject and set the camera’s F-stop, using the exposure calculated by the
formula shown below:
F-stop = Guide Number (G.N.) ÷ Flash to Subject Distance (m)
4. After the flash is fully charged, press he Shutter Release button to take the picture.
Guide Number will change according to the Zoom Head position, (see《chart.2》). Guide
Number will also change according to film speed (ISO),(see《chart.3》). In the case of
non-ISO100 speed films, multiply the《chart.3》number by the《chart.2》number. For example,
using ISO400 film, Zoom Head position for 50mm and the MH mode; multiply the《chart.3》
number ”2” by the《chart.2》number “40”: 40×2=80. This will be the new effective Guide
Number (G.N.) in meters. To determine the G.N. in feet, multiply the G.N. in meters by 3.3.
EX. If flash to subject distance is 10 meters:
F-stop = 80 ÷ 10 = 8 ( 8 is the F-stop to set on the camera.)
When repeatedly using the flash rapidly in the MH mode, it should be allowed to “rest” for
about 15 minutes after each 15 flashes. If used under the same conditions in the ML mode,
the flash should be allowed to “rest” after each 40 flashes


Räknar ttl ut allt det där själv? Och varför finns det en sån formel?


Även en rätt rolig sak som är på min blixt. Zoomen funkar bara när jag har zoomen riktad rakt fram, alltså rätt mot motivet. Fäller jag dock ner den här "wide panel" som det heter i manualen funkar inte zoomen, och den ställer in sig på 17 mm. Även om jag riktar blixten upp funkar inte zoomen heller, dock kan jag förstå att den inte har mycket nytta när man riktar den i taket. Det den är till för är väll bara att sätta bredden på blixten?

Och jag har tyvärr inte den blixten du tänker på :< Min har inga + och - knappar, här är min http://www.sigma-imaging-uk.com/pdfs/EF-530_ST_Manual_CAN.pdf



Tack så hemskt mycket för era svar, verkligen!
 
Fäller du ner vidvinkelpanelen fungerar givetvis inte zoomen, för genom att fälla ner panelen så har du ju redan angett för blixten att du vill ha en bredare spridning än vad den kan ge bara genom att zooma ut så brett som möjligt. Så att då zooma in vore att skjuta sig själv i foten.

E-TTL räknar ut, eller rättare sagt mäter fram, rätt inställning på blixtstyrkan själv. Det är det som är finessen.

Men om man av någon anledning vill köra med manuellt inställd blixtstyrka, då måste man göra beräkningen med ledtal (guide number), känslighet (ISO) och bländare, för att få rätt exponering. Eller så får man mäta med en separat blixtljusmätare.
 
Att räkna ut exponeringen manuellt är inte så svårt. Formeln är ledtal / avstånd = bländare. Din blixt gissar jag har ledtal 53, ledtalet brukar användas som del i namnet på blixten. Om du ska fotografera något på 15 meters avstånd ger formeln 53/15≈3,5. Detta gäller vid känsligheten ISO 100, vid högre eller lägre känslighet får man kompensera för det. För varje steg högre känslighet får man kompensera med ett steg mindre bländare.

I amerikansk litteratur hittar man ibland andra, högre, ledtal, det är för att formeln ska stämma med avstånd i fot.
 
Det spelar också roll vilken ljus-spridningsvinkel som används. Kraften försvinner rätt fort när man använder vidvinkel och blixten ändrar spridningsvinkel efter det.

Sant, glömde det. På blixtar med zoomhuvud varierar ledtalet beroende på utlysningsvinkel. Ledtal för de olika vinklarna brukar stå i blixtens bruksanvisning.

Men normalt så sköter automatiken allt detta. Men kunskap är aldrig fel.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar