perstromgren
Aktiv medlem
Vi vill alla köpa så bra objektiv som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Det medför att man måste försöka utröna hur bra objektiven är innan man köper dem. Ett sätt är att fråga här, och läsa svaren noggrant. Ett annat är att titta på mätningar på t.ex. photozone.de. Själv är jag mycket för den senare metoden, eftersom jag är ingenjör till professionen. Risken med att mäta är dock att man missar någon optisk kvalitet som inte går att mäta. Finns det någon sådan?
Eller mer rakt på sak: Finns det exempel på objektiv där den upplevda optiska prestandan och den uppmätta optiska prestandan inte stämmer överens?
Per.
PS. Observera att jag bara pratar om den optiska kvalitén. Jag är fullt medveten om att det finns andra parametrar som styr valet av optik. Känslan i zoomringen är svår att mäta, till exempel. DS.
Eller mer rakt på sak: Finns det exempel på objektiv där den upplevda optiska prestandan och den uppmätta optiska prestandan inte stämmer överens?
Per.
PS. Observera att jag bara pratar om den optiska kvalitén. Jag är fullt medveten om att det finns andra parametrar som styr valet av optik. Känslan i zoomringen är svår att mäta, till exempel. DS.