Annons

Kan ej montera gammalt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarM

Aktiv medlem
köpte ett teleobjektiv på tradera för en billig peng. stod i annonsen att det skulle passa de flesta digitala nikon-kameror. hämtade ut paketet i veckan och såg till min förskräckelse att det var inte var ai-kompatibelt. försökte utan våld att se om det skulle kunna passa på kameran (D300), men det gick inte på.
idag lånade jag en kompis D60 som inte ska ha problem med icke ai-objektiv om jag förstått saken rätt, men objektivet vill verkligen inte gå på!
när man försöker montera objektivet fastnar det direkt efter ca 5 mm.

jag tycker det ser ut som att flänsarna på fästet ser liiite tjockare ut än på andra objektiv jag har, men det känns svårt att komma åt att mäta med skjutmåttet där för att se om så är fallet.
verkar som att förre ägaren har kunnat använda det på sin F4 utan problem iaf, enligt en bild i auktionen på tradera.
Hade jag kunnat montera objektivet å provskjutit lite hade jag ju kunnat se om det hade varit värt att försöka sig på en modifiering för att kunna använda det på min d300, men nu går det inte ens på kameran överhuvudtaget...

nån som har några tips/råd/tankar/erfarenheter att dela med sig av?
 
Kan det vara så att piggen till DOF-knappen är ivägen?

Jag har i alla fall lyckats att hålla fast non-ai objektiv för att ta bilder så ser man ju ifall detär värt det.
 
Jag har svårt att tro det eftersom du inte skrivit vad det är för objektiv:)

Det är ett gammalt chinonflex 300/4.5. har inte hittat nån info alls om det på nätet.
kikade lite på ditt blogg-inlägg om hur du moddade ett gammalt 85/1.8, och tänkte att det kanske jag skulle kunna klara av oxå. men i så fall vill jag se om det är värt allt jobb först. Dessutom är det väldigt smala spår i skruvarna i till fästet, så jag vet inte om jag har verktyg som passar.

ajin: piggen till dof-knappen? jag har provat på både D300, och på en D60 som inte har nån dof-knapp. D60 ska ju dessutom funka med objektiv som inte är ai.
visst går det att få det ljustätt å ta en bild, ska plocka fram stativ och testa idag.
 
Huhh

Det är ett gammalt chinonflex 300/4.5. har inte hittat nån info alls om det på nätet.
kikade lite på ditt blogg-inlägg om hur du moddade ett gammalt 85/1.8, och tänkte att det kanske jag skulle kunna klara av oxå. men i så fall vill jag se om det är värt allt jobb först. Dessutom är det väldigt smala spår i skruvarna i till fästet, så jag vet inte om jag har verktyg som passar.

ajin: piggen till dof-knappen? jag har provat på både D300, och på en D60 som inte har nån dof-knapp. D60 ska ju dessutom funka med objektiv som inte är ai.
visst går det att få det ljustätt å ta en bild, ska plocka fram stativ och testa idag.

Så vitt jag vet passar objektivet till pentax och Chinon men absolut inte till någon Nikon. Hoppas du inte gav mycket för objektivet för det är väl bara värt någon hundralapp.
 
kanske är så, men hur har då säljaren lyckats montera det på en nikon F4?
jag har inte sett hur pentax objektivfattning ser ut, men är den förvillande lik nikons så kanske du har rätt.
gav 421:- inkl frakt för objektivet, så det var inte så farligt dyrt. de testbilder jag tog med objektivet visade att det inte var så skarpt. Var lite skarpare än mitt sigma 50-150 @150/4 med samma utsnitt uppskalat till samma storlek dock.
här är auktionen:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98640708

så här ser fästet ut:
 

Bilagor

  • 30045fäste.jpg
    30045fäste.jpg
    80.9 KB · Visningar: 757
nån aning om varför det skulle gå att montera på en F4 (som säljaren tydligen kunnat), men inte på en D60/D300?
 
Skulle vara ett pre AI då. Det passar F4 men inte D300 enligt:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm#dslr

jo, men enligt samma lista så står det ju att den funkar på D60, men man får ingen ljusmätning... men det stämmer ju inte, eftersom objektivet inte går att montera på D60 heller, det tar tokstopp efter nån mm. har inte testat att våldföra mig på grejerna, tror inte det är så hälsosamt...

tormig: jo, det har jag läst att man kan fälla undan ai-pinnen på en F4, men D60 saknar ju den...
har läst i Hertsius blogg om hur han moddade ett gammalt objektiv, så det skulle ju säkert gå att göra själv. men eftersom det är nåt skumt med objektivfästet så är det ingen idé att ge sig på det innan man tror sig veta vad felet är :)

säljaren har bara testat på sin F4, så därför utgick han från att det funkade på digitala husen.
ett långskott: kan det vara så att hans kamera har en så pass sliten bajonett att det finns liiite mer spelrum där, och det gör att objektivet går på? känns osannolikt, men jag vet inte...
 
Lurad?

jo, men enligt samma lista så står det ju att den funkar på D60, men man får ingen ljusmätning... men det stämmer ju inte, eftersom objektivet inte går att montera på D60 heller, det tar tokstopp efter nån mm. har inte testat att våldföra mig på grejerna, tror inte det är så hälsosamt...

tormig: jo, det har jag läst att man kan fälla undan ai-pinnen på en F4, men D60 saknar ju den...
har läst i Hertsius blogg om hur han moddade ett gammalt objektiv, så det skulle ju säkert gå att göra själv. men eftersom det är nåt skumt med objektivfästet så är det ingen idé att ge sig på det innan man tror sig veta vad felet är :)

säljaren har bara testat på sin F4, så därför utgick han från att det funkade på digitala husen.
ett långskott: kan det vara så att hans kamera har en så pass sliten bajonett att det finns liiite mer spelrum där, och det gör att objektivet går på? känns osannolikt, men jag vet inte...

Det låter som om du blivit lurad?! Objektivet måste om det ska passa på en Nikon varit kraftigt modifierat så att man helt bytt fattningen. Om det är ett hemmabygge kanske det bara passar till de äldre analoga husen...
 
Nu har jag testat objektivet med en kompis canon 20D utrustad med nikon-adapter.
det är fruktansvärt svårt att sätta fokus rätt! har kört på f/4.5-5.6 mestadels, nån med f/8 och det är väldigt ofta som fokus hamnat fel.
objektivet är väldigt känsligt för motljus.
jag tycker att det är helt ok skarpt för ett objektiv i 400 kr-klassen.
Kan hända att objektivet är halvdant modifierat, och att det är det som gör att det inte passar på min kamera.
Tänkte se om min canon+adapter-kompis vill köpa objektivet, annars ska jag försöka lämna tillbaka objektivet till tradera-säljaren. Han skrev i annonsen att objektivet passar de flesta digitala nikon-kameror, så jag borde kunna yrka på felaktig objektsbeskrivning och få tillbaka pengarna för objektivet och även fraktkostnaden.
Det blir för mycket jobb med objektivet om man först ska undersöka å se vad som krävs för att få det till att passa nåt digitalt nikon-hus, och sen dessutom försöka ai-modda det.

Lite testbilder från objektivet om nån är sugen.
bilderna är direkt från kameran, öppnade i irfanview och sparade i jpeg kvalité 80. kamera-inställningar har jag inte riktigt koll på.

http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1962.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1967.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1975.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1976.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1995.jpg
 
Ett annat tips:

Vissa pirattillverkare verkar använda lite för stora toleranser i tillverkningen, i alla fall förr i tiden. Jag känner igen problemet med min Novoflexbälg. Fungerar klockrent att montera på min F4, F3 etc som har en halvsliten bajonett. Däremot "går" det inte att montera den på mina D300 och D100. Inte heller på min tidigare D2X. Det tar helt enkelt stopp efter 1/3 vridning.

Det är inget som tar i utan det går helt enkelt bara för (jätte) trögt och jag har ingen lust att tvinga på bälgen och kanske riskera att förstöra bajonetten på kameran.....
 
Ett annat tips:

Vissa pirattillverkare verkar använda lite för stora toleranser i tillverkningen, i alla fall förr i tiden. Jag känner igen problemet med min Novoflexbälg. Fungerar klockrent att montera på min F4, F3 etc som har en halvsliten bajonett. Däremot "går" det inte att montera den på mina D300 och D100. Inte heller på min tidigare D2X. Det tar helt enkelt stopp efter 1/3 vridning.

Det är inget som tar i utan det går helt enkelt bara för (jätte) trögt och jag har ingen lust att tvinga på bälgen och kanske riskera att förstöra bajonetten på kameran.....

Beror inte det på att man på F3 och F4 kan fälla tillbaka klacken som annars (nyare hus) är i vägen för montage av pre-Ai optik, tror du?

/K
 
Ett annat tips:

Vissa pirattillverkare verkar använda lite för stora toleranser i tillverkningen, i alla fall förr i tiden. Jag känner igen problemet med min Novoflexbälg. Fungerar klockrent att montera på min F4, F3 etc som har en halvsliten bajonett. Däremot "går" det inte att montera den på mina D300 och D100. Inte heller på min tidigare D2X. Det tar helt enkelt stopp efter 1/3 vridning.

Det är inget som tar i utan det går helt enkelt bara för (jätte) trögt och jag har ingen lust att tvinga på bälgen och kanske riskera att förstöra bajonetten på kameran.....

Kanske man skulle kunna få köpa den bälgen om det är samma modell som jag tänker på...Maila mig det kan vara aktuellt. Isf har jag en bälg som funkar som du kan få i utbyte.
 
Beror inte det på att man på F3 och F4 kan fälla tillbaka klacken som annars (nyare hus) är i vägen för montage av pre-Ai optik, tror du?

/K

Nix. Det finns ingen klack som tar i. Det verkar helt enkelt som om bajonetten är "för liten". Själva flänsarna eller vad jag skall kalla dem ser ut som ett L i profil. Det verkar som om höjden på L-et är för litet efter ca 1/3 dels vridning.
 
Kanske man skulle kunna få köpa den bälgen om det är samma modell som jag tänker på...Maila mig det kan vara aktuellt. Isf har jag en bälg som funkar som du kan få i utbyte.

Tyvärr inte. Jag har tagit ett principbeslut på att jag inte säljer något gammalt. Har gjort så alltför många gånger och ångrat mig allt för ofta :)

Jag skall också lägga till att jag inte är säker på att det är en Novoflexbälg när jag tänker efter lite extra. Den ser ut exakt som en sådan men då namnplåten är borta så.... Annars är den riktigt trevlig med inställningssläde, diaduplikator och allt....
 
Nu har jag testat objektivet med en kompis canon 20D utrustad med nikon-adapter.
det är fruktansvärt svårt att sätta fokus rätt! har kört på f/4.5-5.6 mestadels, nån med f/8 och det är väldigt ofta som fokus hamnat fel.
objektivet är väldigt känsligt för motljus.
jag tycker att det är helt ok skarpt för ett objektiv i 400 kr-klassen.
Kan hända att objektivet är halvdant modifierat, och att det är det som gör att det inte passar på min kamera.
Tänkte se om min canon+adapter-kompis vill köpa objektivet, annars ska jag försöka lämna tillbaka objektivet till tradera-säljaren. Han skrev i annonsen att objektivet passar de flesta digitala nikon-kameror, så jag borde kunna yrka på felaktig objektsbeskrivning och få tillbaka pengarna för objektivet och även fraktkostnaden.
Det blir för mycket jobb med objektivet om man först ska undersöka å se vad som krävs för att få det till att passa nåt digitalt nikon-hus, och sen dessutom försöka ai-modda det.

Lite testbilder från objektivet om nån är sugen.
bilderna är direkt från kameran, öppnade i irfanview och sparade i jpeg kvalité 80. kamera-inställningar har jag inte riktigt koll på.

http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1962.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1967.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1975.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1976.jpg
http://upload.snelhest.org/images/091005IMG_1995.jpg

Det ser ut som om man kan få det objektivet att prestera om inte goda resultat så iallafal accepterbara, vad är detta för format de är tagna på?
Dock är det tydlig att man måste dra ner skärpa och färgmättnad till minimum och lagga på just rät mängd själv i efterbehandlingen då den tenderar att blöda mycket.

Skulle jag varit en tele-människa skulle jag kunna tanka mig att köpa dig av detta så länge detta är vad den presterar på halvformat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.