Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej öppna RAW filer i PS CS2, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

korran

Medlem
Varför kan jag inte öppna mina RAW filer i Photoshop CS2? Det borde väl gå? Vad ska jag annars ha för program?

Desperat!

Okej, men jag har en EOS 400D, den är ju inte jätteny, aja.. jag testar.

det var en plug in man installerade och det gjorde jag.. men hur gör jag för att den ska samarbeta med programmet liksom? ska jag flytta plug in filen eller nånting.. när jag klickar på den så startar den bara det vanliga ps.. och det funkar fortfarande inte att öppna rawfilerna:(

Senast ändrad:
Pluginen ska ligga i en speciell mapp.
C:\Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats
Sen är det bara att dubbelklicka på bilden, så öppnas PS och RAW konverteraren.

Fredrik

Jag var även tvungen att lägga in Raw pluginen i

*:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Plug-ins\Filformat\
och
*:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\

(hade visserligen kladdat lite innan men detta löste mitt problem)

Tack o hej.

Har laddat ned Camera Raw 3.7 update men får det inte att fungera endå.
Filen ligger på rätt plats men det står att "Kunde inte fullfölja din begäran eftersom den här versionen av Photoshop inte stödjer de funktioner som krävs för denna plugin".

Har en Nikon D40.

johnnynu skrev:
Har laddat ned Camera Raw 3.7 update men får det inte att fungera endå.
Filen ligger på rätt plats men det står att "Kunde inte fullfölja din begäran eftersom den här versionen av Photoshop inte stödjer de funktioner som krävs för denna plugin".

Har en Nikon D40.

Under någon flik någonstans finns det en uppdatera-knapp som nog kan hjälpa, och sen en omstart av datorn. Nån annan kanske kan säga exakt var den finns, sitter inte framför programmet just nu : )

cecber skrev:
Under någon flik någonstans finns det en uppdatera-knapp som nog kan hjälpa, och sen en omstart av datorn. Nån annan kanske kan säga exakt var den finns, sitter inte framför programmet just nu : )

Har bootat om datorn men det verkar inte hjälpa.
Jag kan förhandsgranska bilden i Adobe bridge men den fungerar inte att öppna.

johnnynu skrev:
Har bootat om datorn men det verkar inte hjälpa.
Jag kan förhandsgranska bilden i Adobe bridge men den fungerar inte att öppna.
Vad har du för Photoshopversion? Camera Raw 3.7 fungerar bara med CS2. Se till att filen ligger i rätt katalog.

För PC:
Program Files/Common Files/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

För Mac:
Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

Kolla också så att du inte har någon gammal plug-in liggande någonstans. Enklast gör du det via 'Help>About Plug-In'. Om det står Camera Raw mer än en gång där, så måste du radera den gamla filen först.

alfin skrev:
Vad har du för Photoshopversion? Camera Raw 3.7 fungerar bara med CS2. Se till att filen ligger i rätt katalog.

För PC:
Program Files/Common Files/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

För Mac:
Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

Kolla också så att du inte har någon gammal plug-in liggande någonstans. Enklast gör du det via 'Help>About Plug-In'. Om det står Camera Raw mer än en gång där, så måste du radera den gamla filen först.

Ok. Där har vi problemet. Har version 8.0.1 CS. Inte CS2.

Finns det ingen uppdatering för 8.0 också?

johnnynu skrev:
Ok. Där har vi problemet. Har version 8.0.1 CS. Inte CS2.

Finns det ingen uppdatering för 8.0 också?
Adobe's policy är att man får uppdatera Camera Raw gratis till senaste version, men bara under förutsättning att man också använder den senaste Photoshopversionen. Ett sätt för dem att få betalt för arbetet med att uppdatera Camera Raw.

När en ny Photoshopversion släpps, uppdateras inte Camera Raw längre för äldre versioner. Den senaste du kan använda med CS är ACR 2.4 från januari 2005 och den stödjer inte din Nikon D40.

Vad du kan göra är att konvertera dina NEF-filer till DNG med Adobe DNG Converter, öppna dem i PSCS och sedan konvertera DNG-filerna till TIFF eller JPG. Jag har inte provat, men det bör fungera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar