Annons

Kan detta verkligen vara sant????!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är något för bra för att vara sant..... ja då är det inte sant! Så enkelt är det. Att sedan väldigt många blir lurade ändå är bara exempel på att snålheten bedrar visheten, girighet.... eller vad som helst. Vi lever inte i en skyddad värld. Det finns tusentals bedragarsidor.... du har bara lyckats snubbla över en... inget konstigt med det. Du kommer säkert hitta många fler liknande sidor om du letar.
Då kan man ju undra varför inget görs åt sådana sidor... jo det görs en hel del... men det går mycket snabbare att lägga upp nya varianter än att få plockat bort dem... därför kommer detta vara ett relativt bestående problem.
 
Mig veterligen så har Ebay koll på deras så kallade "stores". Så jag tror inte det är oseriöst, säljaren var en powerseller alltså har säljaren fått bra feedback.

Men kolla noga vad priset blir inklusive frakt och tullens avgifter (där momsen räknas in) för i bland blir det inte så billigt som det ser ut från början.
 
i det här fallet kan man ju konstatera att säljaren har sådär 15 tusen positiva feedbacks, 97,5 % positiv feedback, har varit medlem sedan 2004. så i det här fallet så torde nog risken vara minimal.
Att priserna är så låga kan ju ha flera orsaker..piratkopior. mm. sen är ju priset dessutom satt £ inte dollar eller Euro..Och det är ju mest "skräptillbehör" Kan nog utan problem hitta betydligt mer suspekta säljare med högre priser.

/Göran
 
total kostnad blir inte så billigt

Kollade lite på säljaren och feedbacks från andra köpare. Verkar ok.

Dock så har de fraktpriser som gör att det sticker iväg.

Vet inte exakt vad som är rimligt, men ta tex ett studiokit, inte nåt speciellt. där kan frakten gå loss på 330 pund,

blir ju 88 (kit) 330 frakt plus tull och moms...

Då börjar det likna "vanliga" priser som tex kaffebrus som också säljer tjing-tjong grejer.
 
frakt till sverige

kollade att beställa ett studioset

valde sverige och det vart 69 pund.

så 73 pund + 69 pund frakt + tull och moms...

Det blir rätt billigt ändå.

360W Studio Flash Light SofBox Umbrella + Accessory Kit

kit med 2 blixtar, stativ och softbox/paraply

Kanske är värt att beställa... :)
 
Jag beställde ett stativfäste till min 70-200 därifrån för två veckor sedan, leverarades i början av veckan utan några som helst problem och man sparade nästan 1000:-.
 
SixBySix skrev:
Är något för bra för att vara sant..... ja då är det inte sant! Så enkelt är det. Att sedan väldigt många blir lurade ändå är bara exempel på att snålheten bedrar visheten, girighet.... eller vad som helst. Vi lever inte i en skyddad värld. Det finns tusentals bedragarsidor.... du har bara lyckats snubbla över en... inget konstigt med det. Du kommer säkert hitta många fler liknande sidor om du letar.
Då kan man ju undra varför inget görs åt sådana sidor... jo det görs en hel del... men det går mycket snabbare att lägga upp nya varianter än att få plockat bort dem... därför kommer detta vara ett relativt bestående problem.

Men de levererar juh och enligt de priser man kommit överens om?

Michael -som blev fundersam-
 
Tja, jag tog kanske i lite väl hårt. Får väl uttrycka mig lite försiktigare nästa gång. Inget fel i att leta efter billiga grejor. Och som tur är, finns det tydligen vettiga butiker som inte tar 150kr för ett linslock av plast som kostar 1kr att tillverka. Men i stort tycker jag ändå det är så att man får vad man betalar för.
Provade bland annat Kaffebrus lite på skoj. Fantastiska priser, men haltande kvalitet. Bra alternativ om man har det skralt i plånboken, men i prisvärde skulle jag inte ge dem högre betyg än t ex cyberphoto som säljer kvalitetsmärken till rimliga priser. Sedan är det klart att vissa prylar lider mindre av bristande kvalitet. T ex en omnibounce. Ett enda plaststycke utan rörliga delar kan ju inte bli hur dålig som helst. Medan t ex en studioblixt visserligen är en relativt enkel sak, men som ändå kan gå sönder sätt. Kaffebrusblixten hade t ex ett snett paraplyfäste vid leverans så att paraplyet inte gick att montera utan mycket våld och vasselin. mm mm.
Slänger man sedan på höga expeditions och fraktkostnader (semi dolda avgifter) så är det knappast helt renhårigt. Inte olagligt men väl i gråzonen. Jämför resebolag som fått på nöten ordentligt i medier för bränsletillägg och boknings och transferavgifter.
Men som sagt, det är flytande gränser i hur seriösa bolag är. Man får avgöra själv om det är "hjältar" som prispressar mot stora bolag eller halv/helskumraskare. Köpte själv ett batterigrepp pirat "optech" till min 350D för halva priser på Ebaybutik (nytt). Hade lite sämre passform och kvalitet än originalet, samt luktade lite illa (dålig ny plast ;-) Men på det hela tyckte jag ändå det var en bra affär.
 
Har själv handlat en hel del prylar via Ebay. Värt att tänka på är, att om det strular med produkten när du fått hem den så är det bökigt (och dyrt) att returnera den till säljaren. Tänker då främst på tyngre prylar som studioblixtar o dyl. Köper man något "dyrt" så har man oftast inget val (om man nu inte vill förlora en hel del pengar förstås). Billigare prylar är oftast inte värda att returnera alls. Av princip köper jag därför inga "kinaprylar" via Ebay, utan endast produkter av kvalite´. Det är också (oftast) på dessa prylar som den största priskillnaden och förtjänsten är, i antal kronor räknat. Du förstår säkert själv att de produkter som du länkat till, inte hör till den produktkategori som jag skulle rekomendera dig.
 
Senast ändrad:
Det är inga problem med ebay om man använder sunt förnuft.

Letar man noga och jämför totalkostnader mellan olika säljare, och tittar också in på t ex ebay.de och ebay.co.uk så kan man hitta ganska bra saker till rimliga priser.

Senast köpte jag lite Tian Ya filter på ebay (HK säljare), Fick fel diameter på adaptern men han skickade en ny som kom på ett par arbetsdagar, utan någon som helst kostnad eller bevisning.

Lite större saker ska man vara försiktigare med. Som redan nämnts så kan det bli dyrt och krångligt vid retur eller fel.

Har köpt lite dyrare saker men det har då vart inom EU på tyska och brittiska ebayaffärer.

Om något är oklart gällande fraktkostnader så fråga innan bud. Ofta så får man betala nästan fullpris på frakten för varje enskild auktion med endast liten rabatt.

Något jag kan rekommendera att köpa på ebay är batterier.
 
Hej.

En del som svarat i denna tråd har nämnt tull + moms,Handlar man från UK, dvs inom EU, tillkommer inga avgifter.

Efter lite forskning så debiteras moms + postens löjligt höga avgift om UK-varan kommer från Jersey vilket inte är helt ovanligt.


Ang MikaelFelsing senaste kommentar ang. batterier så vet jag många som köpt batterier på Ebay, utan större framgång.

Anders
 
Anders Hedvalls:
Kanske bör tilläggas att jag köpt batterier från tyska ebay av tyska försäljare.

Vanliga AA batterier i stora kvantiteter många gånger och kamerabatterier några gånger.

De har hållt väldigt bra och används fortfarande efter 2-3år. Men som med allt annat kan man ha otur. Och man måste veta lite om styrkan + göra efterforskningar på produkterna så man inte köper de allra billigaste skitsakerna :)

Gillar tyska ebay även om jag inte förstår tyska. Har aldrig läst tyska eller något. Men man lär sig snabbt de olika termerna och kan använda http://babelfish.yahoo.com/ för att översätta.

Fördelen är ju att det är inom EU och att det ligger relativt nära. Sen kanske inte allt är så superbilligt, men vissa saker...
De har ju ett stort utbud av olika saker som man inte alltid hittar i Sverige, sen har de ju mycket mer begagnade objektiv och liknande om man är ute efter det. (Går hitta många gamla klassiker bland objektiven som inte kostar så mycket och går använda med adapter på dslr)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.