Annons

Kamerbyte, Hur ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

vintertid

Medlem
Eftersom jag är ny här på fotosidan vill jag börja med att säga hej till er alla fotonördar där ute!

Det har blivit dags att uppgradera mig och vet inte riktigt hur jag ska tänka eller välja.

Jag har fotat lite från och till sedan 2009 med en Sony a330 har endast använt kit-objektivet
(DT 18-55/3,5-5,6 SAM). Men det är först nu på det senaste år som jag verkligen har fördjupat mig inom mitt fotograferande. Fotar allra helst utomhus, djur och natur och kanske lite macro. ogillar att använda blixt och fotar nästan altid med naturligt ljus.
Macro tycker jag fungerar helt okej med den kameran och objektivet jag har nu men när jag fotograferar natur bilder och speciellt dem med längre skärpedjup så försvinner detaljerna, det blir oskarpt och brusigt.
Jag förstår att ett bättre objektiv skulle göra stor skillnad, men nu har jag också börjat ledsna på kameran då den känns väldigt "plastig" jämfört med andra.
Jag har i alla fall beställt en adapter som borde dimpa ner i brevlådan vilken dag som helst så jag kan testa mina med mina FD-objektiv som jag kör på mina analoga kameror och är supernöjd med.

Canon FD 50mm 1.8
Canon FD 135mm 3.5
Sigma 70-210mm F4-5.6 UC
Sigma Mini-Wide 28mm 2.8

Tänkte från början att a58 är ett bra byte då jag redan är insatt i Sony systemet och har en begränsat ekonomi. Men att byta från en instegs modell till en annan känns onödigt när jag har större ambition med mitt fotograferande. Så a77an i sådana fall.
Men ju mer jag har läst runt så har jag fastnat för Canon 6d eller kanske att köpa en begagnad 5d mark II.
Jag tänker om jag ska byta kamera helt så tar jag hellre ett lite längre hopp så jag kan vara nöjd med kameran en längre tid framöver istället för att hoppa till något mellanläge och snart behöva byta igen.
och av ren princip sak så känns det som en Canon kamera passar bättre i hyllan bredvid mina andra två analoga canoner :p

Ojdå, det blev långt och säkert rörigt.
Men i alla fall borde jag kanske i första hand satsa på att införskaffa ett bättre objektiv? och hur långt kan jag i sådana fall komma på det tillsammans med den kameran jag har nu?
Eller borde jag satsa på att byta kamera helt och vilken modell skulle ni i sådana fall rekommendera till mig?
 
Har du råd så är det la bara att köra men det blir mer än bara ett hus at investera i. Nu har du inte så mycket investerat i sonys system så det är vilket som. Jag har själv två analoga canonhus i hyllan och min Nikon lyfter den samlingen .-). Om du trivs med sonys grejer så ja, skaffa ett objektiv eller två. Om inte så känn på konkurrensen.
 
Har du hittat en adapter för Canon FD -> Sony Alpha? Den är i så fall antingen försedd med lins(er) och ger brännviddsförlängning och sämre bildkvalitet, eller om den saknar linser kommer du inte att kunna fokusera på oändligt. Vill du använda dina FD-objektiv utan försämrande linser och bibehållen fokus på oändligt är det spegellösa kameror som t.ex. Sony NEX som gäller (de fungerar inte på en EOS heller).
 
Det är lite så jag tänker med, Råd har jag om jag vill det. Det är ingenting egentligen som håller mig kvar vid Sony förutom att jag kan kameran utan och innan och det känns tryggt. Men hur svårt kan det vara att lära om? Jag har också fått uppfattning att man betalar för en massa flashiga extra funktioner när man köper Sony som man inte har så mycket nytta av i slutändan.. Då lägger jag hellre dom slantarna på bättre bildkvalitet. Men jag skulle gärna vilja höra det av någon som har gått den vägen eller trampat på dom minorna då jag själv inte är så erfaren fotograf och bara har fotat med den kameran jag har nu.
 
Har du hittat en adapter för Canon FD -> Sony Alpha? Den är i så fall antingen försedd med lins(er) och ger brännviddsförlängning och sämre bildkvalitet, eller om den saknar linser kommer du inte att kunna fokusera på oändligt. Vill du använda dina FD-objektiv utan försämrande linser och bibehållen fokus på oändligt är det spegellösa kameror som t.ex. Sony NEX som gäller (de fungerar inte på en EOS heller).

Den här är vad jag har beställt.
http://fotodioxpro.com/index.php/ca...f-maxxum-dynax-camera-lens-mount-adapter.html

Det har jag faktiskt inte tänkt på, men jag har läst om fenomenet tidigare. ouppmärksamt av mig.
Aja synd i värsta fall så får jag väll försöka kränga den vidare, till någon som fotar med Nex.
 
Den här är vad jag har beställt.
http://fotodioxpro.com/index.php/ca...f-maxxum-dynax-camera-lens-mount-adapter.html

Det har jag faktiskt inte tänkt på, men jag har läst om fenomenet tidigare. ouppmärksamt av mig.
Aja synd i värsta fall så får jag väll försöka kränga den vidare, till någon som fotar med Nex.

Enligt din länk har adaptern en lins, och den förlänger brännvidden 1,4x (så du tappar också ett bländarstegs ljusstyrka). Den har dock rätt fattning för din kamera :)
 
Har du bara 18-55 till din A330 så kan du ju utan problem byta till vilket märke som helst.
OM du skaffar en A77 med 16-50/2,8 så får du något helt annat än din gamla, men du känner igen dig i hanteringen i stort. Då kan du även använda den adapter du beställt till dina Canon FD objektiv och tack vare Sonys finfina focuspeaking ställa skärpan lekande enkelt.

/Mats P
 
Den adapterring som du har beställ är som sagt försedd med en lins för att objektivet ska kunna fokusera ända till oändligt. Ringens tjockleck flyttar ju fram objektivet, så att allting hamnar inom närområdet (utan lins). Det FINNS högkvalitativa fokalreducerare som ger försumbar kvalitetsförsämring, men då kostar de också schaber. Zeiss t.ex. gör sådana. Har själv en dylik (dock för annat ändamål och inte gjord av Zeiss...). De enkla linselement som sitter i den typ av adapterringar som kostar några hundríngar försämrar objektivets bildkvalitet så mycket att det är pengar rätt i sjön att köpa såna adapterringar.

Som afe skriver så får du samma problem ifall du skulle försöka att använda dina Canon FD-objektiv även på Canons nuvarande EOS-system. Orsaken är att såväl Canons EOS- som Minolta/Sonys Alpha-fattning har längre registerdistans än FD-fattningen.


Dock! På just den adapterring du har valt går det att pilla bort linsen. Då kan du använda dina fyra FD-objektiv på din A330 utan kvalitetsförsämring, fast enbart inom närområdet som sagt.


Det ena av de (vad jag har funnit) två billigaste sätten när det gäller att skaffa bra objektiv till Alpha-systemet för "en spottstyver" är att kolla Sonys "Easy Choise" Range".

I denna serie har man sparat genom att använda plast istället för metall (plast lämplig för ändamålet förstås), och i stället satsat på rejält på optiken. Resultatet har blivit väldigt lyckat.

F.n. finns där:
DT 30/2,8 Macro 1:1 SAM 2.000
DT 35/1,8 SAM 1.800
DT 50/1,8 SAM 1.700
85/2,8 SAM 2.500

Priserna kan förstås variera något. Just nu har CyberPhoto kampanjpris på 85/2,8-objektivet - 1.899 kr. "An offer too good to resist." :)


Den andra metoden är förstås Minoltas AF-objektiv (inte Minoltas äldre manuella SR-objektiv - igenkännes på att det står Rokkor, MC eller MD någonstans på dem). På de som passar står det AF någonstans (med ett undantag - Minolta/Sony 135 F2.8 [T4.5] STF passar trots att det inte är ett AF-objektiv - det är ett helt unikt objektiv, speciellt framtaget för bokeh-älskare).

Själv har jag t.ex. ett Minolta AF 135/2,8 teleobjektiv. Ett naggande gott objektiv trots att det är häpnadsväckande litet och lätt. Kostar en bråkdel av vad man får ge om man vill ha något motsvarande med antiskak från Nikon eller Canon.

Sedan finns det förstås alltid tredjepartstillverkare som Tamron, Sigma eller Samyang (den sistnämnda hittills dock utan AF).

För alla dessa objektiv med Alpha-fattninng (utom för Samyang-objektiven som sagt) fungerar autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak (i kamerahusen) och EXIF fullt ut (för STF-objektivet funkar allt utom AF).
.
 
Tänkte från början att a58 är ett bra byte då jag redan är insatt i Sony systemet och har en begränsat ekonomi. Men att byta från en instegs modell till en annan känns onödigt när jag har större ambition med mitt fotograferande. Så a77an i sådana fall.

Jag förstod inte helt av ditt inlägg om du gillar Sonys upplägg rent generellt eller om du helst vill byta till Canon. Jag håller med föregående som påpekat att kitobjektivet DT 18-55 INTE är något bra argument att stanna med Sony.

MEN om du gillar Sony, hur de ligger i handen, hur menyer/knappar/rattar är organiserade och du är nyfiken på A77 så kan jag bara säga att den är grym. Jag fotar, liksom du, mest utomhus, natur, en del macro och mestadels i naturligt ljus. Jag har även börjat experimentera med studio. Och jag fullkomligt älskar A77:an i alla lägen!

Jag bytte upp mig från Sonys allra första instegsmodell, a-100, och det går inte att jämföra. Nu skrev du ingen budget, men om du har råd med a77 med 16-50/2,8 så kommer du nog inte bli besviken. Det är en helt annan division än a-330 med DT 18-55. Visst är det en massa tekniska finesser, som du kanske eller kanske inte kommer ha glädje av. Men med tanke på att övriga märken snart brukar följa efter Sony så tror jag inte att det är någon nackdel för Sony där... Live-view och vinklingsbar skärm är ju två exempel som dissades av Canon och Nikon när Sony släppte dem, men som de sen själva plockade upp.
Nu är det Sonys elektroniska sökare och focus peaking som sticker ut, och jag har än så länge bara upplevt fördelar med dessa "nymodigheter". Focus peaking, speciellt.

En nackdel med Sony, som jag uppfattar det, är att de är lite dyrare på orginaltillbehör och orginalobjektiv. För de vanligare objektivtyperna finns dock kompetenta trepartstillverkare som Sigma och Tamron.
 
Hej! Tack för era svar! Har vart internet befriad i några dagar så har inte kunna svara för ens nu.

Jag har funderat lite fram och tillbaka om jag ska byta system eller fortsätta köra sony men efter att jag lekt lite med syrans 5d II i helgen så blir valet enkelt, det blir Canon för mig i framtiden.
Levererar precis det jag vill ha i bildväg och fulllformatet lockar helt klart.
Vilken däremot är en annan 5a. min budget kan sträcka sig upp till 20 000 men det får gärna bli billigare.
Tänker 6d och begagnad optik, eller 5d II med ny optik.
Jag brukar inte vilja köpa saker begagnat i och med kortare garanti eller ingen alls och att man aldrig vet säkert vad grejorna har vart med om i sitt tidigare liv.
begagnad optik känns säkrare än hus.

Har kikat in 6d på scandinavianphoto som säljs i paket med antingen EF 24-105mm f/4l IS USM, eller EF 50/1,4 USM.
Jag tror att jag hur som helst i framtiden kommer att komplettera med det ena eller det andra objektivet. Men i vilken ände är smartast att börja?
24-105 paketet är lite över min budget men om det är värt det så får det bli nudlar en månad :)

/Linus
 
Har du sett Cyberphotos kampanj just nu!? 6D i olika konstellationer och du får en iPad Mini på köpet. Jag köpte en 6D med 24-70/4L-gluggen häromdan. Du kan lägga pengarna på sämre saker än att köpa in dig i Canons värld av L-objektiv. Vidhängande 6D får du se som en bonus ;) Paddan ska frugan få till bröllopsdagen nästa helg :cool:
 
Har du sett Cyberphotos kampanj just nu!? 6D i olika konstellationer och du får en iPad Mini på köpet. Jag köpte en 6D med 24-70/4L-gluggen häromdan. Du kan lägga pengarna på sämre saker än att köpa in dig i Canons värld av L-objektiv. Vidhängande 6D får du se som en bonus ;) Paddan ska frugan få till bröllopsdagen nästa helg :cool:

Schysst deal! Frugan lär bli glad ;)

Tack hade inte kikat faktiskt, Fanns flera intressanta paket, men alla paket verkar ha någon produkt som saknas i lagersaldo, både 24-70 och 24-105 var slut. Har du beställt från cyberphoto förut? Brukar det ta lång tid tills dem får in ny grejor i lager.

Jag vill ha en fast glugg och tänker att det är lättare att utforska kameran med en fast än en zoom. Canons fasta L gluggar står på önskelistan. Lär köpa 24-105/4l när jag har sparat ihopp några månader.
 
Har du bara 18-55 till din A330 så kan du ju utan problem byta till vilket märke som helst.
OM du skaffar en A77 med 16-50/2,8 så får du något helt annat än din gamla, men du känner igen dig i hanteringen i stort. Då kan du även använda den adapter du beställt till dina Canon FD objektiv och tack vare Sonys finfina focuspeaking ställa skärpan lekande enkelt.

/Mats P


Tack, det hade helt klart kunna vara ett alternativ, men nu så lutar det mot att det blir byte till Canon.
Hade vart kul att testa med FD gluggarna, men nu är addaptern till salu ;)
 
Schysst deal! Frugan lär bli glad ;)

Tack hade inte kikat faktiskt, Fanns flera intressanta paket, men alla paket verkar ha någon produkt som saknas i lagersaldo, både 24-70 och 24-105 var slut. Har du beställt från cyberphoto förut? Brukar det ta lång tid tills dem får in ny grejor i lager.

Nä...ofta är de rappa att få hem prylarna. Om inte brukar de vara noga att ange när de kommer...och det brukar stämma också :cool:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.