sagan skrev:
Det är inte på något sätt oväsentligt för mig heller, jag skulle inte offra prestanda för den sakens skull dock.
Pengar kan jag offra dock (i rimlig mängd)
Jo, pengar är ju bara pengar. Enda problemet med dem är att man har för lite av dem.
Man får ju se till vad man har för behov åxå. Ska man ta snapshots av familjen så behöver man ju troligen inte en 1Ds, men ska man fota mode eller liknande professionellt så blir det kanske inte så bra med en IXUS 30.
Kommer man att göra mycket stora utskrifter kanske de extra 2 miljonerpixlarna är värda att ta i beaktning, även om det inte är enorm skillnad (man behöver ju inte tänja på gränserna lika långt då). Gör man sällan förstoringar större än 20x30cm är det kanske inte en lika stor fördel, även om det GÅR att se skillnad, beroende på motiv. En 20x30cm kopia ser onekligen mycket bra ut även med "bara" 6Mpix.
Likaså kanske man inte behöver dundersnabb AF och snabb sekvenstagning om man mestadels plåtar makro på stillastående motiv, medan det KAN (det behöver inte) vara avgörande för sport.
För "normal" fotografering spelar nog objektiven den största rollen både för bildkvalitet och AF-hastighet.
sagan skrev:
Min erfarenhet (efter att ha använt ett antal olika märken/kamerahus) är att man ganska snabbt vänjer sig vid nya knappar/reglage och placeringar av dessa.
Jodå, visst vänjer man sig vid placeringar. Det går att lära sig köra motorcykel där man växlar med högerfoten tex, men om man måste flytta foten till ett "knepigt" ställe för att kunna bromsa, så är det ju inte lika trivialt.
Nu sätts ju inte säkerheten på spel på det sättet med en kamera, men du kanske förstår min poäng.
Och visst är det smidigt att slippa gå in i menyer. En av nackdelarna med D70 tex är att man måste in i menyn för att ändra mellan AF-S och AF-C. Inte så jätteofta jag gör det, jag använder mestadels AF-S, men när man väl ska ändra är det allt lite irriterande, även om det går på ett par sekunder.