ANNONS
Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Nu behöver det ju inte bara vara hur SKÖN den är att hålla i, utan om kameran är väldigt liten så kommer man (kanske) att få släppa greppet för att trycka på knappar och grejer osv. Om knapparna sitter galet så kanske man behöver ta ner kameran från ögat för att ställa om saker osv.
Min erfarenhet (efter att ha använt ett antal olika märken/kamerahus) är att man ganska snabbt vänjer sig vid nya knappar/reglage och placeringar av dessa.

Det är bara ett problem i början när man skaffat ny kamera, när man plåtat ett tag med den nya "leksaken" så har man lärt sig hur den fungerar och det fungerar lika bra som med den tidigare kameran.

Exempelvis min första minoltakamera (och hittills enda) Dimage 7i hade en massa knappar (jämfört med de flesta andra märken) och ganska annorlunda placeringar, det tog dock inte lång tid innan jag vant mig och uppskattade att man sällan behövde gå in i menyerna för att ändra inställningar.

sagan skrev:
Har man tänkt lägga ned 20 000:- så köper man nog knappast kitgluggen, vare sig av det ena eller andra märket.

Kitgluggen medföljer som bekant endast om man väljer att köpa kitet.

Du skulle bara veta...

Det är i stort sett bara en kategori människor som inte köper kitgluggen, yrkefotografer.

/Maverick

Hur många som tänkt lägga ned 20 000:- på kamerautrustningen och lägger ned ca. 8000:- på kamerahuset, köper kitobjektivet tror du?

Som jag sa, det är nästan bara yrkesfotografer som väljer bort kit-objektivet. Fast jag har ju bara hållt på i halvår förstås. Slutsumman tycks hos vanliga konsumenter vara underordnad. Man lägger pengar på annat som mycket minne, för det måååste man ju ha, blixtar, väskor, batterier, en teleglugg utav mindre bra kvalité osv...

Det tycks spela väldigt liten roll att vi i butiken försöker påtala att gluggen är den mest vesäntliga delen för bildresultatet.

Personligen tror jag att det beror till stor del på den manliga köpnerven som ofta prioriterar antal prylar, antal knappar och mätbara prestanda framför bildkvalité.

/Maverick

Jag trodde vi prata om fotoentusiaster här (det gjorde jag iaf), inte vanliga konsumenter.

sagan skrev:
Det är inte på något sätt oväsentligt för mig heller, jag skulle inte offra prestanda för den sakens skull dock.

Pengar kan jag offra dock (i rimlig mängd) :D

Jo, pengar är ju bara pengar. Enda problemet med dem är att man har för lite av dem. :)

Man får ju se till vad man har för behov åxå. Ska man ta snapshots av familjen så behöver man ju troligen inte en 1Ds, men ska man fota mode eller liknande professionellt så blir det kanske inte så bra med en IXUS 30.
Kommer man att göra mycket stora utskrifter kanske de extra 2 miljonerpixlarna är värda att ta i beaktning, även om det inte är enorm skillnad (man behöver ju inte tänja på gränserna lika långt då). Gör man sällan förstoringar större än 20x30cm är det kanske inte en lika stor fördel, även om det GÅR att se skillnad, beroende på motiv. En 20x30cm kopia ser onekligen mycket bra ut även med "bara" 6Mpix.
Likaså kanske man inte behöver dundersnabb AF och snabb sekvenstagning om man mestadels plåtar makro på stillastående motiv, medan det KAN (det behöver inte) vara avgörande för sport.

För "normal" fotografering spelar nog objektiven den största rollen både för bildkvalitet och AF-hastighet.

sagan skrev:
Min erfarenhet (efter att ha använt ett antal olika märken/kamerahus) är att man ganska snabbt vänjer sig vid nya knappar/reglage och placeringar av dessa.

Jodå, visst vänjer man sig vid placeringar. Det går att lära sig köra motorcykel där man växlar med högerfoten tex, men om man måste flytta foten till ett "knepigt" ställe för att kunna bromsa, så är det ju inte lika trivialt.
Nu sätts ju inte säkerheten på spel på det sättet med en kamera, men du kanske förstår min poäng.

Och visst är det smidigt att slippa gå in i menyer. En av nackdelarna med D70 tex är att man måste in i menyn för att ändra mellan AF-S och AF-C. Inte så jätteofta jag gör det, jag använder mestadels AF-S, men när man väl ska ändra är det allt lite irriterande, även om det går på ett par sekunder.

sagan skrev:
Jag trodde vi prata om fotoentusiaster här (det gjorde jag iaf), inte vanliga konsumenter.

Entustiaster är ju åxå konsumeter iofs och alla har inte obegränsat med pengar.
Har man en budget på 20kkr så tycker jag, precis som du att man kan kosta på sig bra ett bra objektiv åxå.
Sen kan ju ett objektiv som inte är i absolut toppklass fortfarande vara bra/tillräckligt bra. Nikons kitglugg fyller mina behov ganska bra (jag räknar nog mig själv som fotoentusiast) och jag är tillräckligt nöjd med den för att det inte ska vara prioriterat att skaffa en bättre. Då skaffar jag hellre en bättre/ljusstarkare telezoom än den jag har nu tex, även om min 70-210 presterar rätt bra om man bländar ner den lite.
Men visst jag skulle hellre haft en kombination av Tamron 28-75/2.8 och Tokina 12-24/4 tex, och det kommer nog åxå, så småningom. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar