Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta upp mig från min Fine Pix s7000 till någon system. Kanske inte den allra enklaste varianten, och inte allt för dyr heller. Någonstans runt 20'000 kanske. Eventuellt någonting begangnat. En viktig aspekt är om objektiven till kamean är dyra eller inte. Har ni några tips?

EOS 350D ger mycket för pengarna, den har ett pris som ger mycket pengar över till bra optik oxå (om man som du har 20 000:).

Ett dyrare och bättre kamerahus är EOS 20D.

Ja just nu har jag faktiskt inte 20 000 över men räknar med att spara ihopp det ganska snart. Ett bra kamerahus är ju det viktigaste att starta med så att EOS 20D ligger nog närmast till hands.

Om du kan leva med att 350D är så liten som den är och/eller om du inte behöver 5fps osv så skulle jag ju hellre köpt 350D. 10kkr över till optik isf 5kkr.
10kkr borde räcka till tex en Sigma 18-50/2.8 och en begagnad 70-200/4L tex.

Sen skulle jag inte bortse från D70 heller för den delen, fast nu kommer Kim att börja rabla om 8Mpix och 5 hundradelar snabbare AF kontra 350D.

350D är så pass överlägsen XXX att det inte finns någon som helst anledning att ens nämna den.

Känn på de olika kamerorna!

sagan skrev:
350D är så pass överlägsen XXX att det inte finns någon som helst anledning att ens nämna den.

350D är inget att ha om man inte får ett bra grepp ;)
Testa gärna 350D med batterigrepp om möjligt. Det hade tyvär inte jag möjligheten till.

Ett tips är att först gå å klämma på de olika kamerorna och se vilken som känns bäst i handen. Sen kan man börja titta på specifikationerna.
Är kameran inte skön att hålla i så spelar det ingen roll om det så är 20 megapixlar eller 12/fps serietagning.

sagan skrev:

Tja...

Sedell skrev:
g begangnat. En viktig aspekt är om objektiven till kamean är dyra eller inte.

Nikonobjektiv tenderar att vara billigare begagnat än motsvarande Canon, däremot är många av de lite längre teleobjektiven billigare nya hos Canon.

D70-kit + en 80-200/2.8 borde gå på sådär 13kkr. fortfarande 5kkr över om man räknar bort lite pengar för väska och minne och så. Det räcker till en Tamron 90mm makro och en 50/1.8.

Sen beror det ju på hur man ser på kitobjektivet till D70:n såklart. Det är inte det bästa som går att köpa för pengar, men det är ju förhållandevis bra (du kan inte hitta något som presterar så bra i den prisklassen till en Canon utan får gå upp mot 5kkr för Sigma 18-50/2.8) och behovet av att köpa något annat är inte lika stort som om man jämför med kitoptiken till Canonerna.

Re: Känn på de olika kamerorna!

Daniel VR6 skrev:
Är kameran inte skön att hålla i så spelar det ingen roll om det så är 20 megapixlar eller 12/fps serietagning.
Instämmer inte på något sätt, prestanda är långt mycket viktigare än hur skön kameran är att hålla i.

Det är bildresultatet som är det viktiga, inte bekvämligheten. *tycka*

Som du skulle hellre ha en kamera som du var tvungen att hålla med fötterna, hängande i knävecken, som tar bättre bilder än din 20D? ;-)

Jag tycker helt klart att det spelar roll, däremot ska det inte ensamt avgöra valet.

dumbo skrev:
Som du skulle hellre ha en kamera som du var tvungen att hålla med fötterna, hängande i knävecken, som tar bättre bilder än din 20D? ;-)
Ställ en vettig fråga så ska jag svara på den.

dumbo skrev:
Jag tycker helt klart att det spelar roll, däremot ska det inte ensamt avgöra valet.
Jag har inte sagt att det inte spelar roll, jag sa att det inte var alls lika viktigt som prestanda.

sagan skrev:
Ställ en vettig fråga så ska jag svara på den.

Min poäng var att om en kamera känns jobbig/omständig att använda/bära/löksoppa så blir det inte lika många bilder tagna. Man kanske till och med drar sig för att faktiskt ge sig ut med kameran eller ta den med sig.
Det är precis samma som med stativ. Ett stativ som väger 20kg, tillverkat i gjutjärn, med ben i en sektion är stabilt som tusan, men lite jobbigt att släpa med. Då tar man hellre ett mindre och lättare stativ som man faktiskt orkar släpa på och nöjer sig med att bilderna bara blir skarpa och inte knivskarpa.

En bra bild av något sämre teknisk kvalitet är definitivt bättre än ingen bild alls.

En kamera som ligger bra i handen är lättare att hålla stabilt och då får med största sannolikhet mindre risk för skakniongsoskärpa, vilket ju ger bilder av högre teknisk kvalitet.

Vilket som är viktigast av prestanda och ergonomi (om vi sammanfattar allt annat med det ordet) är ju åxå individuellt.

Jag har aldrig någonsin stött på en kamera från en känd tillverkare som varit så obekväm att den inte duger fint att plåta med, tror heller aldrig jag kommer stöta på det.
dumbo skrev:
Vilket som är viktigast av prestanda och ergonomi (om vi sammanfattar allt annat med det ordet) är ju åxå individuellt.
Jag skrev oxå: *tycka*

Vad gäller tyngden på grejerna håller jag fullständig med, för tunga grejer ger värk och annat obehag vilket minskar lusten rejält.

Tycker det ofta är en god idé att ha flera alternativ i olika viktklasser, beroende på vad/hur man ska plåta, det är givetvis till stor del oxå en kostnadsfråga.

Tror aldrig jag hört någon fotograf säga följande dock: "Jag tog inte med min kamera, för den är inte så skön att hålla i" :D

Lite reflektioner från en som faktiskt säljer skiten :)

350D är ett utmärkt val för de flesta. Ett billigt hus som ger en slant över till en bra glugg. För jag vill bestämt hävda att det är bättre att ha en bra glugg en bra hus. Men män är män och det är fler knappar på ett hus...

Till nackdelarna för 350D är dels att den troligen inte är bekväm för människor med stora händer för kameran är mycket liten och personligen tycker jag den känns trång. Den saknar dessutom den lilla snurratten på baksidan som jag iaf uppskattar.

En annan nackdel är att kitgluggen som medföljer hos Canon inte med bästa vilja i världen kan kallas för standard- eller allroundglugg. Det är ett mycket stort plus hos D70. Den gluggen behöver man inte känna att den är för kort, om man nu inte är naturfotograf eller av andra anledningar vill ha ett tele. Fast de är å andra sidan inte bättre hos Canon.

8 respektive 6 MP så är min personliga reflektion att så länge man inte ägnar sig åt små delförstoringar så är det skitsamma. Då ger 8MP mer problem än den löser. Jag gissar att det kan vara en fördel för de som har för avsikt att ägna sig mycket åt macro men jag vet inte.

När det gäller fps så tycker jag det är verkligen överdrivet, vissa borde nog fundera på att skaffa en videokamera istället om de inte vet när de ska trycka av. De mesta är så förutsägbart att serietagning inte behövs alls.

Ett annan förslag, om nu priset på gluggar är viktigt, är Konica Minolta 7D som har antiskaken i huset och därmed får billigare gluggar med antiskakfunktion. Dock ska man vara medveten om att det är inte så lätt att hitta intressanta gluggar begagnat till KonicaMinolta.

Fast det är ju bara mina åsikter.

/Maverick

Maverick skrev:
En annan nackdel är att kitgluggen som medföljer hos Canon inte med bästa vilja i världen kan kallas för standard- eller allroundglugg. Det är ett mycket stort plus hos D70.
Har man tänkt lägga ned 20 000:- så köper man nog knappast kitgluggen, vare sig av det ena eller andra märket.

Kitgluggen medföljer som bekant endast om man väljer att köpa kitet.

Maverick skrev:
När det gäller fps så tycker jag det är verkligen överdrivet, vissa borde nog fundera på att skaffa en videokamera istället om de inte vet när de ska trycka av. De mesta är så förutsägbart att serietagning inte behövs alls.
Det är för de situationerna som inte är förutsägbara och så pass snabba att reaktionsförmågan inte hinner med som serietagning är användbart, ganska enkelt att förstå tycker jag.

Angående videokamera så är det inget alternativ, bildkvalitén är på tok för låg för att fungera för stillbilder.

Maverick skrev:
8 respektive 6 MP så är min personliga reflektion att så länge man inte ägnar sig åt små delförstoringar så är det skitsamma. Då ger 8MP mer problem än den löser. Jag gissar att det kan vara en fördel för de som har för avsikt att ägna sig mycket åt macro men jag vet inte.
Det är ingen jätteskillnad mellan 6 och 8 Mp, men de extra pixlarna ger högre upplösning, mindre brus vid samma utskriftsstorlek (om kamerorna har liknande brusnivå), större marginaler för beskärning, möjlighet att göra större kopior med bra bildkvalitét, få bättre bildkvalitét på sina utskrifter m.a.o.

Ganska attraktiva egenskaper, tycker jag iaf.

Försöker du få igång mig igen? ;-)

Nu behöver det ju inte bara vara hur SKÖN den är att hålla i, utan om kameran är väldigt liten så kommer man (kanske) att få släppa greppet för att trycka på knappar och grejer osv. Om knapparna sitter galet så kanske man behöver ta ner kameran från ögat för att ställa om saker osv.
Om det sedan är som att ta på sig en bekväm handske, som man nästan inte vill ta av, när man greppar kameran är det ju ingen nackdel heller. ;-)

Nåväl, jag kan bara konstatera att man lite då och då ser Canonianer som uppgraderat och beklagar sig över att 350D är så liten jämfört med deras forna 300D och en del ångrar sig nästan att de uppgraderat. Andra tycker att det är positivt att den är så liten. Om man nu pga storleken nästan ångrar sig och längtar tillbaka till sitt ånglok (pustar och stönar och maler så fort man trycker på en knapp), som nästan helt saknar inställningsmöjligheter osv så får man ju anta att det inte är helt oväsentligt för många.

Att det sedan ger uppslag/upphov för/till skämt är ju förstås ingen nackdel, för sånt förgyller tillvaron. :)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=12950321

dumbo skrev:
Om man nu pga storleken nästan ångrar sig och längtar tillbaka till sitt ånglok (pustar och stönar och maler så fort man trycker på en knapp), som nästan helt saknar inställningsmöjligheter osv så får man ju anta att det inte är helt oväsentligt för många.
Det är inte på något sätt oväsentligt för mig heller, jag skulle inte offra prestanda för den sakens skull dock.

Pengar kan jag offra dock (i rimlig mängd) :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar