Lite reflektioner från en som faktiskt säljer skiten
350D är ett utmärkt val för de flesta. Ett billigt hus som ger en slant över till en bra glugg. För jag vill bestämt hävda att det är bättre att ha en bra glugg en bra hus. Men män är män och det är fler knappar på ett hus...
Till nackdelarna för 350D är dels att den troligen inte är bekväm för människor med stora händer för kameran är mycket liten och personligen tycker jag den känns trång. Den saknar dessutom den lilla snurratten på baksidan som jag iaf uppskattar.
En annan nackdel är att kitgluggen som medföljer hos Canon inte med bästa vilja i världen kan kallas för standard- eller allroundglugg. Det är ett mycket stort plus hos D70. Den gluggen behöver man inte känna att den är för kort, om man nu inte är naturfotograf eller av andra anledningar vill ha ett tele. Fast de är å andra sidan inte bättre hos Canon.
8 respektive 6 MP så är min personliga reflektion att så länge man inte ägnar sig åt små delförstoringar så är det skitsamma. Då ger 8MP mer problem än den löser. Jag gissar att det kan vara en fördel för de som har för avsikt att ägna sig mycket åt macro men jag vet inte.
När det gäller fps så tycker jag det är verkligen överdrivet, vissa borde nog fundera på att skaffa en videokamera istället om de inte vet när de ska trycka av. De mesta är så förutsägbart att serietagning inte behövs alls.
Ett annan förslag, om nu priset på gluggar är viktigt, är Konica Minolta 7D som har antiskaken i huset och därmed får billigare gluggar med antiskakfunktion. Dock ska man vara medveten om att det är inte så lätt att hitta intressanta gluggar begagnat till KonicaMinolta.
Fast det är ju bara mina åsikter.
/Maverick