Annons

Kameraväskans vikt och mått vid charterflygning

Produkter
(logga in för att koppla)
"Roligast" är nog Star Alliance, som på vissa linjer tillåter två väskor som handbagage, men efter mellanlandning är det bara en som gäller. Trots att man bokar och checkar in för hela sträckan samtidigt. Så i pausen får man äta upp en väska.

På väg till Teneriffa sade Norwegian till oss att vi fick ha en extra väska på max 5 kg till vårt spädbarn, så det var ju bra. Men på hemvägen blev det stopp! Fem kilo mer, men inte som en extra väska. Icke förhandlingsbart! Det bar iväg till andra sidan flygplatsen för att betala 20 Euro, och sedan tillbaka till incheckningen för att checka in den "otillåtna" väskan. (Ungen hade dessutom feber, så bara det var tillräckligt jobbigt just då).
Så konsekventa är de knappast, flygbolagen!
 
Det där var riktigt dåligt av Norwegian. Skrev du ett brev och klagade när du kom hem?
 
Förklara då varför man kan ha olika tillåtna vikter beroende på vilken klass man har bokat sin biljett i (turist, business, första). Senast jag flög så fanns samtliga klasser på ett å samma flygplan.... Nä du, de är helt enkelt mammon som styr å ingenting annat!

/Oscar

Jag ämnar nog hålla med dig Oscar. Om hyllorna var känsliga för övervikt så borde man inte heller få tömma taxfreen på 6 flaskor vin och lite annat. Allt detta som shoppas i taxfree i x antal extra kassar får alltid plats ;)

Dimensioner kan jag lättare förstå, för väskorna måste ju gå att stoppa in i hyllorna eller under framförvarande stol. Samtidigt så är ju vissa bolags plåtboxar löjligt små, knappt min sambos handväska går ner alla gånger :(
 
Jag ämnar nog hålla med dig Oscar. Om hyllorna var känsliga för övervikt så borde man inte heller få tömma taxfreen på 6 flaskor vin och lite annat. Allt detta som shoppas i taxfree i x antal extra kassar får alltid plats ;)
Vi kan nog utgå från att bagagehyllorna inte tål oändlig vikt. Alltså finns det en gräns för när de är känsliga för övervikt.

Flygbolagen sätter den gränsen lagom konservativt, så att det går bra när folk lägger taxfreepåsar där, förutom det ordinarie handbagaget.
 
Eventuellt är det regeln som man hade (och kanske fortfararande har?) i säkerhetskontrollerna på Heathrow som bara tillät en väska som handbagage. En extra liten laptopväska eller en extra liten damhandväska tilläts inte.

Vikt, mått och antalet handbagage är helt upp till flygbolagen.



Det är oftast inte vikten i sig som är problemet. Det är bagagehyllorna ovanför stolarna som har en begränsad kapacitet när det gäller vikt. Vid en hård landning vill man helst inte att hyllorna ska lossna och ramla ner på passagerarna.

allt tungt handbagage ska placeras under stolen o inte i hatthyllan, Och måttet under där stämmer med måtten på godkänt väskformat o jag får in tamrac 787 väskan utan problem men många plan har ett stag på yttersta sätet närmast gången o då får inte väskan plats där ändå. När jag körde två prohus så vägde min väska oftast 15 kg men jag hade för det mesta tillstånd till (lite) mer i handbagaget från uppdragsgivaren som kontaktat flygbolaget. Nu så proppar alla sina tunga väskor på hatthyllan o om jag inte minns fel så har folk avlidit pga nerfallande saker i kraftig turbulens o jag skulle inte vilja få en fotoväska i huvudet vägande dryga 10 kg.
Vissa bolag är riktigt griniga o ska prompt väga väskan men jag har oftast assistent med mig på utlandsjobben så det brukar lösa sig men det bästa är att ha en ej för stor i ögon fallande rygga o placera den lite diskret vid fötterna vid incheckningen o frågar dom om handbagage så visa bara upp en liten påse o glöm Bort fotoryggan ;-)
 
Förklara då varför man kan ha olika tillåtna vikter beroende på vilken klass man har bokat sin biljett i (turist, business, första). Senast jag flög så fanns samtliga klasser på ett å samma flygplan.... Nä du, de är helt enkelt mammon som styr å ingenting annat!

/Oscar

Jag har nu flugit SAS från arlanda till chicago med en airbus A330. Max vikt på hyllan i detta plan är 40kg/låda och i business class sitter sex personer per rad, i economy extra sju pers och i economy sitter åtta pers/rad plus att business har mera rum mellan raderna, detta medför att varje business plats har rum för mera baggage än vad economy har.
 
Det där var riktigt dåligt av Norwegian. Skrev du ett brev och klagade när du kom hem?

Vi ringde och de bad oss skicka in en reklamation, samt kvittot för den extra kostnaden. Detta gjorde vi. Skickade också kort därefter e-post för att kolla läget, men vi har ännu inte hört ett knyst. Detta var i december 2010. Ärligt talat hade jag glömt hela ärendet, tills jag nu blev påmind om det...
 
I Frankfurt blev jag förresten förra året stoppad på grund av min systemkamera. Vakterna förklarade att det var helt självklart att man måste gå via specialincheckningen med kamerautrustningen. (Det har jag aldrig gjort tidigare och inte heller någon gång därefter). Det var lite spännande att se hur de letade efter sprängmedel i kameraväskan, men vikten brydde de sig inte om.
 
I säkerhetskontrollen bryr de sig förstås inte om vikten eller storleken på de väskor de kontrollerar.
 
Eventuellt är det regeln som man hade (och kanske fortfararande har?) i säkerhetskontrollerna på Heathrow som bara tillät en väska som handbagage. En extra liten laptopväska eller en extra liten damhandväska tilläts inte.

Vikt, mått och antalet handbagage är helt upp till flygbolagen.



Det är oftast inte vikten i sig som är problemet. Det är bagagehyllorna ovanför stolarna som har en begränsad kapacitet när det gäller vikt. Vid en hård landning vill man helst inte att hyllorna ska lossna och ramla ner på passagerarna.

Det är där problemet kommer vid just charter pga att de säljer taxfree ombord vilken brukar ligga på stolen vid avresa och måste upp på hyllorna. Och detta är ju utöver det som shoppats på flyplatsens taxfree.
 
Ryan fostrar ... och man ska inte vara säker

Eftersom jag bor i Nyköping har det hänt att jag åker med detta irlänska bolag och man kan tro att incheckningspersonalen har bonus på hur mycket övervikt de finner.

Trots att det är billigt undviker jag Ryan, betalar hellre 50% extra.

Januari 2010 åkte vi till Egypten, Hurgada och hade 2 x 20 kg incheckat + handbagage som låg på gränsen. Trots att vi åkte till värmen hade jag med på mig en mockajacka med stora fickor och dragkedjor. I väskan låg bara en D300 + Leica D-LUX3 och 3 objektiv, bordsstativ, liten blixt. Väskan vägde in på 5+ trots att det var en mjuk väska.

Allt gick bra och vid hemresa stuvades handbagaget full med bla mockajackan. Torsk!!! Hade som vanligt ställt resväskorna på bandet och handbagaget på golvet. Beordrad av vakt att även väga handbagaget. Aja baja, övervikt! Jag förklarade att jag hade min jacka och kamera i väskan eftersom jag int e ville checka in fotoutrustning och det var för varmt för mockajackan.

Ta ur det då löd svaret. På med mockajackan och D300 med tele runt halsen. Sambo tog två objektiv i sin kappa, ytterfickorna. Så var den vakten nöjd. Nu vägde handbagaget inte ens 3 kg.

Vad tror ni det första var som vi gjorde i avgångshallen???

Finns faktiskt speciella RyanAir-jackor!!! http://hotellochresetips.se/jackan-som-ersatter-ditt-handbagage/
 
Säkerhetskontroll? De brukar inte bry sig om hur man släpar sina grejer. Huvudsaken är att allting läggs på ett kontrollerat sätt på bandet till röntgenmaskinen.

PÅ Heathrow känns det ibland som att dem bryr sig om hur man är klädd och när man senast borstade tänderna ungefär... Inget åt slumpen där inte!
 
Flygplatser verkar vara rena cirkusen, inget är konsekvent, men om det är något problem är det "självklart" att det är så.

Nu har jag inte flugit charter så vet inte om de är kinkigare där, men för min del har det gått ganska smidigt. Kör med taktiken att ha en ryggsäck som är ganska liten och försöka att inte grimasera av vikten vid incheckningen. Har dessutom en över fem år gammal släpbar dator som gör att jag samtliga gånger ligger en bra bit över 10kg i totalt handbagage, men den väger ju självklart inte heller något då man står vid incheckningen :)

Däremot har jag råkat ut för ett otyg i Aten. Tydligen var det "självklart" att jag inte bara kunde skicka kameraväskan igenom röntgen, utan alla saker skulle ut i en låda, samt på andra sidan skulle alla objektivlock av för att se att jag inte gömde något innuti objektiven.
 
De få gånger jag blivit ombedd att väga min kabinväska har den legat på ca dubbla tillåtna, alltid varit ok när jag förklarat att det är Kamera grejer..
 
Däremot har jag råkat ut för ett otyg i Aten. Tydligen var det "självklart" att jag inte bara kunde skicka kameraväskan igenom röntgen, utan alla saker skulle ut i en låda, samt på andra sidan skulle alla objektivlock av för att se att jag inte gömde något innuti objektiven.

Aten ska man nog helst undvika överhuvudtaget. Säkerheten där är det lite si och så med och rätt många flygkapare har klivit ombord i Aten.
 
Kom hem från en månad i Thailand för en vecka sedan.
Jag hade med mig runt 10 kg elektronik i handbagaget när jag flög med Thai.
Tog faktiskt ur kameran precis innan inchekningen så vikten minskades i fall man skulle kolla den.
Man kollade inte någon gång, men man ska aldrig vara för säker.
Åker man charter så kan det vara petigare.

Lycka till på resan!

Mvh Mats
 
Sist gang jag flög fran Australien hade jag ca: 13Kg handbagage och vid incheckningen sag jag att de vägde handbagaget för samtliga passagerare (singapore airline, max 6kg handbagage). Jag tog da ur ett kamerahus och 2 objektiv ur väskan innan incheckningen och log brett mot den trevliga damen bakom disken. Jag var nog den enda resenären som slapp väga väskan och jag var rikitgt nöjd.
Packade ner kameran och objektiven igen och knallade bort till säkerhetskontrollen. 10m före kontrollen kom en man fram till mig och ville väga handbagaget! 13 Kg pa skalan och han fragar om jag har en lap top i väskan. Ja, det har jag och även kamera, svarar jag och efter en minuts övervägande later han mig passera! Vet fortfarande inte varför han ville väga just min rygga, men jag gick väldigt lättat ombord pa planet!

/Conny
 
Hemkommen med följande erfarenhet i ämnet och Turkish Airlines...
Behövde inte väga in ryggan på ca 18 kg. Incheckat bagage har 30 kg som maxvikt. Vid ett tillfälle vid säkerhetskontrollen var vi tvugna att lyfta ur innehållet ur ryggan och få hus och gluggar skannade separat. På "andra sidan" skannern ("utfarten") ägnades ett visst intresse åt våra prylar av säkerhetspersonalen, men endast av nyfiken karaktär av utrustningens prestanda och dylikt. Trots att dom bara med blicken säkert kunde konstatera att våra ryggor brutalt överskred den satta gränsen 6-8 kg (kommer inte ihåg exakt), så fälldes inte ett ord om detta.

Alltså; maxvikterna torde vara med god marginal satta. Kan tilläggas att flighten dessutom var fullsatt...

Att dom sedan lyckades schabbla bort mitt incheckade bagage i Istanbul på nedresan med följden att jag var utan den i 8 dygn, är en annan historia (f.ö 7:e gången i rad som pappskallarna på bagagehanteringen världen runt lyckas med detta.....).

/Oscar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.