Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska som rymmer iPad

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag är ute efter en väska som man kan ha lite mer till vardags och som rymmer följande;

* Nikon D700
* Nikon 24-70/2.8
* Nikon 70-200/2.8
* Trådlös sändare WT-4
* Lite småsaker som minneskort etc
* iPad

Jag har kollat runt lite och en väska som ser väldigt trevlig ut är Tamrac Rally 5, http://www.tamrac.com/3445.htm

Någon som har fler tips?

Verkade tydligen helt ointressant med detta men för de få som kanske bryr sig så kan jag säga att det blev en Tamrac Rally 6 och jag är sjukt nöjd. Väskan köptes på aifo.se för 636 kr ex moms med väldigt snabb hantering och frakt.

Har en D700 utan batterigrepp med 24-70/2.8 monterat i mittfacket, ett 70-200/2.8 på ena sidan och en SB-900 på andra sidan. En wt-4 sändare, rem och extra minneskort i framfickorna och iPad i ett fack.

http://www.tamrac.com/3446.htm

På jakt efter precis detsamma och hade tittat lite på crumplers modeller men den du skaffat verkar ju snarlik och ganska snygg. Inte så tydligt på bilderna i länken hur man kommer åt det lilla undre facket (den med det lilla objektivet) eller om man kan "möblera om" i den, t.ex. om man för dagen har telegluggen på som default och vill ha fulllängd på mittenfacket?

Ser ut att vara lite fickor för extra batteri och sånt men, får du även plats med laddare till paddan och kameran?

På jakt efter precis detsamma och hade tittat lite på crumplers modeller men den du skaffat verkar ju snarlik och ganska snygg. Inte så tydligt på bilderna i länken hur man kommer åt det lilla undre facket (den med det lilla objektivet) eller om man kan "möblera om" i den, t.ex. om man för dagen har telegluggen på som default och vill ha fulllängd på mittenfacket?

Ser ut att vara lite fickor för extra batteri och sånt men, får du även plats med laddare till paddan och kameran?
Det du troligen menar med undre facket använder jag inte på det sättet. Jag kör min väska med tre fack, 70-200/2.8 till vänster och en SB-900 till höger. I mitten hamnar min D700 med monterat 24-70/2.8

Har trådlös sändare och lite kablar i facket på framsidan och putsduk m.m. längst ut på sidan. iPaden i facket på baksidan men laddare för paddan får stanna hemma. Det är så pass bra batteritid på ipaden att det inte spelar någon roll.

Jag använder väskan när jag har lite mindre uppdrag som inte kräver flera kamerahus och/eller längre tele. Otroligt nöjd med väskan faktiskt

Mmm, batteritiden är bra men jag ska på 2 veckors safari och då kommer det tyvärr inte räcka.

Gör man som du och tar bort undre facket så kan man ju köra både tele eller allrounden monterat antar jag? Jag kommer ha ett std 18-55 samt ett 70-200, men på safarin vill jag kunna ha telegluggen monterad så jag slipper byta i damm och annat skräp för mycket.

Hur "tät" är den? Eftersom det inte är dragkedja antar jag att det kommer in lite mer skräp än en traditionell väska? Vet du om sidorna är klädda så den är "vattentät"?

Toppen med så snabbt svar..!! :)

Själv har jag letat efter något mer specifikt, nämligen ryggsäck, helst Slingshot-modell som rymmer en mindre reseutrustning som hus, normalzoom, tele, blixt, lite laddare och så OCH en iPad. Det har varit svårt att hitta, men nu har Kata gjort exakt det jag vill ha - dessutom kan den bäras både som ryggsäck och sling.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700453

Inte kanske för så stora objektiv son era, men någon kanske letat efter samma sak som jag...

EDIT: jag får alltså in en D300 m 16-85, 75-300, SB-900, en 35:a och lite småplock. Och iPaden då...

Mmm, batteritiden är bra men jag ska på 2 veckors safari och då kommer det tyvärr inte räcka.

Gör man som du och tar bort undre facket så kan man ju köra både tele eller allrounden monterat antar jag? Jag kommer ha ett std 18-55 samt ett 70-200, men på safarin vill jag kunna ha telegluggen monterad så jag slipper byta i damm och annat skräp för mycket.

Hur "tät" är den? Eftersom det inte är dragkedja antar jag att det kommer in lite mer skräp än en traditionell väska? Vet du om sidorna är klädda så den är "vattentät"?

Toppen med så snabbt svar..!! :)
Väskan är inte vattentät, där kan jag börja. Det är (nog) ingen väska för krävande och smutsiga miljöer även om det sluter om ganska väl även på sidorna. Vad det gäller storleken så kan jag inte ha mitt 70-200/2.8 monterat på kamerahus i väskan, av förklarliga skäl inte heller blixten. För mig så ville jag hitta en väska som jag kan ha för lätta uppdrag, i 99% av fallen åker jag hem på kvällen. På dessa lätta uppdrag hinner jag oftast byta objektiv om det så kräver och 24-200mm täcker upp det mesta. Behöver jag visa lite bilder eller dra iväg bilder till byrån innan jag kommer hem så är iPaden en bra mobil lösning.

Nu finns väskan i lite olika storlekar...

Väskan är t.ex. perfekt för en dags filurande i stockholm eller annan intressant stad. 24-70 monterat i 90% av tiden men med möjlighet att byta till 70-200 vid behov eller skruva på sb-900'an om man skall ta lite fina motljusporträtt på frugan etc.

Det är svårt att rekommendera väskor då vi alla har så olika behov och smak. Jag är dock som jag sagt ruggigt nöjd och väskan är klart skönare än min Lowpro computrekker med 25 kg packning eller vad det nu är med alla huset etc.

Är det frågan om täta väskor kan jag tipsa om B&W outdoorcases med ryggsäckstillsats, en hardcase man kan fästa en ryggsäcksram på. Det finns också en dokumentficka att köpa till locket där iPaden säkert passar fint. Jag har en type 40 själv, den har varit med på en hel del och det är riktigt fina och välgjorda grejer, inredningens modulsystem är också riktigt bra.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=315041

Var och kikade på en Tamrac Rally 6 igår och blev väldigt förtjust i den. Tanken är att ha en D7000 med 18-200, ett Sigma 17-50 och en SB-600 i väskan. Dock uppstod ett problem då jag planerar att skaffa batterigrepp och jag upplevde att man behöver ta av greppet för att få plats. Och det går jag inte med på att behöva göra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto