Annons

Kameraväska i pisten

Produkter
(logga in för att koppla)

pullman

Aktiv medlem
Hej

Jag söker tips om en mindre, "användarvänlig" kameraväska att användas vid skid-/snowboardåkning för en EOS 5D mkII med en 17-40 och - eventuellt - en kort telefotolins.

Jag har en kameraryggsäck som är väldigt bra men aningen stor, ca 25-30 liter skulle jag tro (rymmer hus med 17-40, en 200, en 100 och två mindre linser). En mindre och smidigare väska vore praktiskt.

Några idéer?
Philip
 
Jag behöver också lite tips inför en skidresa i Hemsedal, vad man behöver för väska.
Jag har en liten idé om att en delad fotoväska/vanlig väska skulle vara praktiskt. Då är det för mig de här sorterna som gäller (jag gillar detaljen att man kan få ut kameran med objektiv från sidan av ryggsäcken samtidigt som man har den på sig):
http://www.kata-bags.com/productFRM2HS.asp?p_Id=433&Version=Photo
http://products.lowepro.com/product/Primus-AW,1995,14.htm
http://www.tamrac.com/3380.htm

Sedan finns ju en del rätt smidiga axelväskor, men det kanske inte är optimalt vid skidåkning?
http://products.lowepro.com/product/Stealth-Reporter-D100-AW,2044,20.htm

Jag har redan en KATA DC-443 och en Lowepro Flipside 400 AW, så egentligen kanske det räcker med den ryggsäcken. Om jag inte skaffar någon ny innan resan, så tar jag nog med ryggsäcken och kör med den, så vet man vad som behövs nästa gång istället :)
Frågan jag har är nog egentligen hur kamerautrustningen klarar sig om man faller i backen ;) Det går ju inte att undvika under de 4 dagar jag kommer vara där uppe, någon gång kommer det ju hända oavsett hur duktig man är. Och vilken väska ska man ha för att kameran ska klara sig så bra som möjligt?
 
Skidåkning i pisten: Tänk på att man åker lift lika mycket som utför (ungefär). Alla väskor som kan svängas fram på (över?) magen är bra, så man blir smidig i liftköerna. "Sling"-konceptet är kanon i det läget. Ryggsäcksläget är bättre i pisten. Väskor som kan båda är bäst.

Lätt och rymligt är bra för skador (på sig själv och kameran) och bra för skidåkningen. En litet för stor väska/rygga/slingbag kan man fylla ut med bubbelplast eller skumplast, en litet för liten väska blir vass, kantig och "spänner" i alla dragkedjor. Faller man är det bra om det finns rörelseutrymme så att kameran flyttar sig och inte knäcker sig själv eller ryggraden. Inga lösa, flaxande remmar, inga remmar runt halsen...
 
Efter att ha provat både vanlig ryggsäck och Slingshot i backarna tidigare vintrar
har jag nu bytt till en Think Tank Speed Racer midjeväska. Den rymmer ett stort hus med 70-200 monterat och 24-70 plus lite småsaker. Väskan är ganska lätt att snurra fram och tillbaka från rygg till mage. Undvik för bylsig jacka. Bifogar en bild på hur väskan kan användas. / Peter
 

Bilagor

  • Sälen -24 grader.jpg
    Sälen -24 grader.jpg
    12.4 KB · Visningar: 876
Om man ska välja mellan att ta med Lowepro Flipside 400 AW och KATA DC-443, vilket väljer jag då? Jag tänker då vad som är mest smidigt och säkert.
 
Tack för alla tipsen.

Kata kände jag inte alls till - verkligen intressant. DT-211, en liten slingväska, verkar passa mina behov. Har nån erfarenhet av den modellen?

/p
 
Jag vet inte vad du ska fotografera för typ av utförsåkning eller i vilken terräng du ska göra det. Mitt tips är i alla fall att absolut prioritera egenskaperna vid skidåkning före liftåkning, då det är vid själva åkningen man inte vill att det ska skita sig. Jag tycker absolut att passform och stabilitet är vida viktigare än hur lätt det är att sätta sig i liften.

Själv använder jag en Dakine Sequence som är en fotorygga som är speciellt anpassad för skidåkning med bland annat Dakines i mitt tycke mycket bra bärsystem för skidor. I den är ju dessutom själva kameradelen av väskan en modul som kan tas ur och bäras som en vanlig axelväska.

http://www.dakine.com/sport-packs/photo/sequence/
 
LowePro slingshot 200 (eller 100 om 200:an är för stor) är vad jag använder i pisten. Funkar kanon och med extraremmen sitter den stabilt under åkningen
 

Bilagor

  • 18-2035-IMG1.jpg
    18-2035-IMG1.jpg
    10.6 KB · Visningar: 715
Jag brukar åka snowboard och har kamera i en ganska stor ryggsäck "Tamrac Adventure 9". Det låter kanske klumpigt men det är snarare vikten som begränsar än storlek på ryggsäck. Jag har självklart fallit ett antal gånger men kameran har alltid klarat sig!!!
 
Jag brukar åka snowboard och har kamera i en ganska stor ryggsäck "Tamrac Adventure 9". Det låter kanske klumpigt men det är snarare vikten som begränsar än storlek på ryggsäck. Jag har självklart fallit ett antal gånger men kameran har alltid klarat sig!!!

Har man en "för stor" väska är det lätt ordnat - bygg om den med avdelarna så att kameran bor i mitten, med mycket luft runt om (eller fyll ut med skumplast). Det är bra för kameran och åkaren om (när) man kraschar.

Har man hela kameraffären med ut håller jag med om att man måste se till att packningen sitter tight och ryggsäck är nödvändigt. Det finns några varianter där man kan välja själv hur man vill bära ryggan, som sling- eller som ryggsäck. Väl placerade snabbspännen gör även en rygga med bröstrem och midjerem lätt att ta av sig vid liftåkning (sittlift). Det är ingen höjdare att sitta på liftstolskanten med ryggan på sig och upptäcka att liftgrannarna tänker fälla ner bygeln utan hänsyn till om fotografidioten trillar av...
 
Instämmer Sequence är kanon

Själv använder jag en Dakine Sequence som är en fotorygga som är speciellt anpassad för skidåkning med bland annat Dakines i mitt tycke mycket bra bärsystem för skidor. I den är ju dessutom själva kameradelen av väskan en modul som kan tas ur och bäras som en vanlig axelväska.

Instämmer i Gustavs erfarenhet. Sequenceär mycket praktisk. Har själv inte bara använt den til skidåkning utan även till dagsvandringar i alperna och vid klättring. Väskan skyddar kameran oerhört bra vid olyckor. Jag har kört omkull så att min hjälm har krossats och jag har blivigt rejält mörbultad. Men har aldrig fått några skador på min utrustning. Ryggan har dessutom plats för fika, extrakläder samt snösäkerhetsutrustning. (Sond, spade, filt mm) som man behöver i bergen. Och när jag reser har jag kameran i "kamerablocket" och resten av ryggan har jag resterande handbaggage, har aldrig haft några problem att resa med denna setup på flyget.

Vikten är inget problem om balansen är rätt, min Sequence brukar väga mellan 10-12 kg när jag åker skidor. Och det hindrar inte mig i min åkning, och i liften har jag den i knät. Vilket inte heller är något problem.

Men jag kan förstå att den kan kännas lite stor.
 
Jag skaffade min en Kata 3n1-30 precis och den funkar bra till det mesta, den kommer funka bra i skidbacken är jag säker på.

Sätter man axelbanden som kryss över bröstet och knäpper midjebältet så kommer den inte vara i vägen i backen. Dock så tar det längre tid att "snurra" ryggan med midjebältet så den är valfri om man snabbt ska ha fram kameran. Jag skulle dock hellre ha det bekvämt i backen och välja min tillfällen när kameran kommer fram.

Katan är i vart fall väldigt bra.
 
Tack för tipsen!
För min del får det bli Flipside 400 i backen, den är skön att bära och kommer nog inte vara ivägen när man åker heller.
 
Denna lösning funkade jäkligt bra för mtb cykling iallafall.

En polare tog en vanlig billig "SLR+Zoom" väska och sydde fast spännen i alla fyra hörnen. Dessa fäste han sedan på ryggsäckens midje respektive höftbälte. Väskan sitter då på magen och rätt skyddat, dock kan det nog ryka några revben om det väl händer något. Han tog faktiskt upp kameran i farten utan problem. Fika och eventuella extraobjektiv fick bo i den vanliga ryggsäcken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.