Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameratips?

Produkter
(logga in för att koppla)

lykisca

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Tänkte bara höra mig för om någon har några bra tips på en digitalkamera. Jag ska köpa en i födelsledagspresent till en vän. Det ska bara vara en såhär "vardagskamera" som är lätt att ta med, runt 4 megapixel som har "basicfunktionerna". Enkel USB-anslutning till datorn, batterityp spelar mindre roll.

Sedan undrar jag även ungefär hur stort minneskort man bör köpa till. Det ska få plats med ca 100 bilder av "normalkvalité" tycker jag.

Någon som har något bra tips? Gärna i prisklasserna runt 2000.

Mvh/lykisca

Kan varmt rekommendera Konica Minolta g530 som är riktigt prisvärd, liten, smidig och tar bra bilder. 5 mp och snabb. Storebror g600 är lite tyngre och långsammare.

Vill man ha en lite mindre kamera så finns IXUS 30 fortfarande kvar på en del ställen för runt 2000kr. Visserligen "bara" 3Mpix men...

A510/A520 är dock mycket bra val.

Tack för tipsen!

Nu har jag dock en annan fråga. Jag har själv ingen större koll på komponenterna, men när det står att kameran ska ha ett SD-card som minneskort, vad är det för minneskort man ska köpa då? Sandisk? Securedigital? Fattar noll =)

Sandisk är alltså ett märke och ingen korttyp.

Sandisk tillverkar kort för i stort sätt alla format inkl. SD.

Vill man ha ett snabbt kort så kan man köpa Sandisk SD ultra II.

minneskort

okej, så om jag förstår det rätt så är SD-card lika med Securedigital-kort. Sedan finns det alltså olika typer av dessa SD-kort? Ex twinmos och sandisk osv? har jag förstått rätt? =)

kameran ja funderar på är en konica minolta dimage av någon typ och till dessa står att det ska vara SD-card, funkar då ett "SDCard TwinMOS 256MB Ultra X" ? (har inga större krav på snabbhet... bara på funktionsduglighet!)

mvh/ okunnig som hoppas på lite hjälp =)

Re: minneskort

lykisca skrev:
okej, så om jag förstår det rätt så är SD-card lika med Securedigital-kort.
Korrekt.
lykisca skrev:
Sedan finns det alltså olika typer av dessa SD-kort? Ex twinmos och sandisk osv? har jag förstått rätt? =)
Nja, det är samma typ men olika tillverkare, ibland t.o.m. samma tillverkare men med olika namn/märke.

Re: minneskort

lykisca skrev:
kameran ja funderar på är en konica minolta dimage av någon typ och till dessa står att det ska vara SD-card, funkar då ett "SDCard TwinMOS 256MB Ultra X" ? (har inga större krav på snabbhet... bara på funktionsduglighet!)
Alla SD-kort ska fungera teoretiskt iaf, men ibland fungerar en del kort sämre till vissa kameramodeller (och bättre till andra).

Kameratillverkarna brukar rekommendera vilket kort de vill att man ska använda till varje kameramodell.

tacktack!

Tack tack!

Nu känner jag mig lite mera säker på vad det är jag letar efter!!

mvh/Challe

fler frågor...

hmm, men frågorna bara hopar sig ju mer man läser om allting! När jag letar efter minneskort finns det ofta "mini"SD-card och vanliga bara SD-card. skillnad?

Jag funderar på att köpa Konica minolta g600, den står att det ska vara SD-card (bland andra), men jag förstår inte hur jag ska veta vilket SD-card jag ska välja!

Tänk att det ska vara så svårt att köpa kamera!

mvh/okunnig men glad =)

SD-mini är till för mobiltelefoner och handdatorer i första hand.

Du ska ha vanligt SD-kort, inte minivarianten.

Skillnaden är precis som namnet skvallrar om, mini-SD är betydligt mindre.

minneskort

okej, hittar ingenstans vilket märke av minneskort som ja ska ha till kameran (konica minolta dimage något...) men det ska vara SD-kort och antingen köper jag sandisk eller twinmos. vilket borde jag köpa?

Sandisk rekommenderar jag, de brukar fungerara utmärkt till alla kameramodeller.

KOlla om du hittar någon tabell på cyberphoto. En tabell som anger skrivhastigheterna på de olika SD-korten. Något jag stör mig på med min lilla kompakt är att den är fruktansvärt seg att spara till kort. Drför kan det vara bra att köpa ett snabbare men lite dyrare kort. Om det nu finns olika hastigheter på SD-kort.

ANNONS