Annons

kameraprylar i singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
Hej!

Är det nån som har varit i singapore och handlat kamera prylar? Är priserna mycket lägre än i Sverige?
Jag åker ner dit i mars så det om nån har tips på affärer eller annat så e jag tacksam för alla tips.

/Sebastian
 
Jag kan väl inte säga att jag vet något. Men åtminstone ge dig ökade förhoppningar om en bra affär.
Jag köpte en EOS 100 för tio år sedan av en kompis, och han hade köpt grejerna i Singapore. Faktiskt köptes hus och "normalzoom" vid två olika tillfällen.
Då var det billigare, men hur fördelaktigt ekonomiskt det är i dag har jag ingen aning om.
 
Tjenis!

Jag tror nog du kan göra rätt bra fynd i Singapore. Jag köpte själv en DV-videokamera där för ett år sen ungefär 30-40% billigare (mindre dyrt?) än hemmikring. Dessutom följer sing-dollarn US-dollarn rätt väl, tror jag, så det kan ju vara ännu bättre nu. Tyvärr är dock försäljarna rätt drivna och försöker locka en med billiga erbjudanden, men då måste man ju förståss köpa lite fler prylar för att få det priset... blir lätt onödigt dyrt.

Rekommenderar Myer´s (Fairdinkum) pte ltd. En butik där de inte försökte pracka på mig en massa dyra extraprylar.(Lite högre "utgångspris" dock.) Fråga efter Nathan, han var bra att ha att göra med. Butiken ligger på andra (tredje) våningen i ena änden av Orchad Road (400 Orchad Road?) Ser ut så på kvittot i alla fall). Där står det oxå "Orhad Tower Shopping Centre".

OBS! Jag vandrade runt ock kikade på kameror av olika slag rätt länge, så jag är inte 100 på att de har analoga kameror, även om jag tror det. Jag minns i alla fall att de har en del optik som jag skulle ha velat ha med hem...

Dessutom är det bra att ha prylarna i handbagaget, eller i alla fall kvittona för att få "tax refund" på flygplatsen...

Lycka till, och dra inte hem nån SARS!

/Anders
 
Hej hopp!
Köpte en Nikon F100 där för ca 9500 kr, sb80 för 2500 och 24-85 afs för 2500. Köpte huset och objektivet hos "the camera workshop". Blixten köptes på cathay.
kolla in annan tråd
Mitt tips: Se till att du vet vad du vill ha innan du åker dit. Annars blir du lurad! Kolla priser i Sverige.
Ibland kan mustafa vara billiga men dom är rätt ojämna. Annars rekomenderar jag cathay photo (otrevliga men bra sortiment, seriösa), the camera workshop (trevliga, seriösa) samt john 3:16 (trevliga, seriösa). Alla butikerna ligger runt peninsula plaza och här prutar man inte speciellt mycket. Har du bråttom och vet vad du vill ha, gå till cathay. Du kan ringa i förväg och kolla priserna. Vill du har bra råd gå till john 3:16 och prata med sonen, han som ser trevlig ut :). Kommer inte ihåg vad han heter. Handla inte hos månglarna på orchard road! Sannolikheten är stor att du blir lurad.
lycka till!
/Mattias - som bodde i Singapore förra året...
 
Senast ändrad:
Ja hmm...Hur är det med kameror som man köper utomlands?

F80 heter N80, Dynax 7 heter Maxxum 7 o.s.v... Det är väl bara namnskylten som är skillnad på husen...eller hur?

/Arvid
 
Arvid_Forsberg skrev:
Ja hmm...Hur är det med kameror som man köper utomlands?

F80 heter N80, Dynax 7 heter Maxxum 7 o.s.v... Det är väl bara namnskylten som är skillnad på husen...eller hur?

/Arvid

Jag tror att det där är dom amerikanska namnen. I Singapore hette dom iaf samma som i Sverige...
/Mattias
 
abel skrev:
Jag tror att det där är dom amerikanska namnen. I Singapore hette dom iaf samma som i Sverige...
/Mattias


Ja, det har du rätt i. Men om man köper en kamera i USA billigt (för de är 40% av Svergepriset nu när dollarn är så låg) då får man väl samma kamera som här - under skalet - fast de har ett annat namn? En Maxxum 7 (Dynax 7) kostar t.ex $429 där nu (ny) och det är ca 2995 kr...

/Arvid
 
Arvid_Forsberg skrev:
Men om man köper en kamera i USA billigt (för de är 40% av Svergepriset nu när dollarn är så låg) då får man väl samma kamera som här - under skalet - fast de har ett annat namn? /Arvid

Jag är ganska säker på att det är exakt samma kamera! Om du ska beställa från USA, tänk på att du får betala moms och tull. På tullverkets hemsida kan man räkna ut hur mycket det blir. Se till att beställa från en välrenomerad firma också. Det finns många bondfångare!
/Mattias
 
abel skrev:
Jag är ganska säker på att det är exakt samma kamera!
/Mattias

Suveränt! Tack.
Då har jag ett hett tips till alla som vill ha en Canon 300D/Digital Rebel. Den kostar $799 (endast huset) på www.amphotoworld.com och i dagens dollarkurs så är det ca 5600 kr. Det är ju helt OK. Man får dock räkna med eventuella tullavgifter/moms om man har otur.

/Arvid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.