Hej! Nu har jag haft tid för att försöka sätta mina ursprungliga påståenden om kameraskärpning av NEF-filer i bevis! Det har dock - som flera i tråden påpekat - inte varit möjligt. Efter att ha fotat i M-läge med stativ och fjärrutlösare har jag fått konstatera att det endast syns en skillnad på kamerans skärm, vilket jag antar beror på att den "inbäddade" Jpeg-filen används som titt-bild av kameran. När bilderna är i datorn och behandlade med samma inställningar i ACR är dock skillnaden mellan aktiverad/inaktiverad kameraskärpning noll. I Exif-data anges graden av skärpning, men det verkar följatkligen endast vara "på pappret". Jag skyller mina tidigare antaganden på taffligt testande och att jag är nybörjare på Raw;-) Vad gäller skillnad i filstorlek är den f ö inte mer än 0,1 MB vid samma motiv. Den enda inställningen i kamerans custom-läge som har någon betydelse är, som jag nu förstått det, vara val av färgrymd!
När jag ändå är igång och skriver. Jag använder ACR i PS Elements 4, har uppdaterat till version 3.3 via Adobes hemsida. Elements har ju enbart de grundläggande funktionerna. Jag har märkt att jag i ofta hamnar på att ställa in (mellantons)kontrast på ca +35 för att tycka att bilden blir som jag önskar. Det varierar naturligtvis. Till er som har Photoshop CS/CS2 är min undran: ändras kurvan i "kurvor" (!) när kontrastreglaget används, och vilket ungefärligt utseende får kurvan med inställningen +35 eller däråt, jämfört med kontrast 0? ...hmm, är nog läge att satsa på att försöka ta bra bilder istället för att snöa in för mycket på sånt här, men det är onekligen rätt intressant. M v h/Magnus