ANNONS
Annons

Kameran med på fjällturen

Produkter
(logga in för att koppla)
Walkerboh skrev:
Som man frågar får man ju svar heter det ju.....

Vad jag undrade över vad du har för optik på kameran när den ligger väskan. Eller har du ingen optik på?

Jag har själv en eos5+vg10 och en toploader väska som jag har på böstet. Tycker dock att det blir för svettigt i bland och funderar på en liknade lösning som du men då får jag idka lite syslöjd för mitt avbärarbälte är lite för grovt för väskorna.

Jaha, jo det stämmer jag har ingen optik på när den ligger i väskan.

Däremot har jag fäst två remmar på ryggsäckens axelremmar som med karbiner hakas i varsin sida på kameran när jag vill ha den helt skjutklar på magen. Med den lösningen slipper man all belastning på nacken som en vanlig kamerarem brukar ge. För bästa effekt gör som "Erik B" också föreslog skaffa lämpliga strechande remmar som du fäster i avbärarbältet påryggan för att minimera kamerans gungning.

Ang.modifieringen av din ryggsäck:

Köp 50 mm svart nylonband( av typen som sitter båda här och där på ryggsäcken redan ) som du syr fast på utsidan av avbärarbältet. Sy fast ca 150 mm långt som du syr fast i ändarna och på mitten så får du två fina fickor att hänga väskor i, funker perfekt, har gjort det på en rygga.

Walkerboh skrev:
Åter till ämnet :) Vad bär du dina pryttlar i när du är på fjället/skogen jim?
Ja, jag har ju inte löst det där utan läser med stort intresse alla inlägg. Hittills har jag haft en liten axelväska packad överst i ryggsäcken som är en Victor 7585. Stativet har jag också haft i ryggsäcken eftersom jag aldrig fått en bekväm tyngdpunkt vare sig när det är fastklämt under locket eller surrat under säcken. Och tyngdpunkten är verkligen a och o när man är så illa tränad som jag är. Ser man det från den ljusa sidan så slipper jag sitta och slänga bort massa snapshots vid hemkomsten men det vore ju kul att åtminstone ha några minnesbilder när mina vänner är med och inte bara de bilder med lite annan inriktning jag tar under pauser och när jag får ledigt för fotografering under den sista ljusa timmen på dygnet.

acke skrev:
Sidospåret är ett problem som jag tror att många av oss "långsamma" fotografer känner igen oss i. Hur hanterar man otåliga kompisar som inte fattar det här med foto? Ämnet är värt en egen tråd! Vem börjar?
Jo, det är nog värt en diskussion. Jag har ju redan hängt ut min bristfälliga fysik här så nu får någon annan ta stafettpinnen.

jimh skrev:

Stativet har jag också haft i ryggsäcken eftersom jag aldrig fått en bekväm tyngdpunkt vare sig när det är fastklämt under locket eller surrat under säcken.

Du kan inte spänna fast det på sidan av säcken?
Jag har en Lundhags med plats för stavar eller liknande som man stoppar ner i en liten ficka längst ner på sidan.

Jo, Haglöfs har ju det där systemet med hål för remmar som man kan fästa allehanda accessoarer i så ett alternativ är ju att byta ut en sidoficka mot ett hemsytt hölster för stativet. Men då måste man ju kompensera med vikt på andra sidan för vikten eftersom det hamnar en bit ut och påverkar tyngdpunkten åt sidan ganska mycket. Men för mig är inte stativet ett jätteproblem, jag har bestämt mig för att köpa ett lättare stativ för såna tillfällen.

Knatade förra sommaren omkring med Lowepro TLZ AW topload hängande i en magsele som jag spände på under ryggsäcken. Tycker det funkade suveränt, och kunde dra på ca 3 sekunder när jag blev anfallen av en fjällabb.Kameran skyddade mig från att bli hackad i huvudet, och bilden blev ganska lustig.

jimh skrev:
Men då måste man ju kompensera med vikt på andra sidan för vikten eftersom det hamnar en bit ut och påverkar tyngdpunkten åt sidan ganska mycket.

Det jämnar väl ut sig om man hänger 600:an på andra sidan ?

Eller ?... asså..vadå,jag? eh,neh jag har ingen!

Tänkte inte på de...men det skulle nog funkat. :)

Men ett 600/4 väger ju typ 5-6 kg å så tungt stativ släpar man inte med sig på en fjällvandring.

Ahh, major tågurspårning igen, sorry

Jag fortsatte bara på din lilla "urspårning" dvs jag var inte heller seriös.
Ursäkta om det togs emot på fel sätt

Å sen så tror jag Jim har nån telezoom som med TC blir 600mm

Ok,Linus jag förstår.Jag tog bort mitt mothugg.

Men då har jag en annan synpunkt, redaktörerna för sidan har flera gånger tidigare sagt att ironi skall markeras på lämpligt sätt för att undvika "bråk".

Snälla gör det så vi inte sänker sidan med onödiga irritationer.

Senast ändrad:
duckie skrev:
Jag föredrar att ha en liten väska för kameran och sedan lägga objektiven i objektivväskor från Lowe pro street & field system. [...]

Anders

Förlåt om jag är lite seg i skallen, men alla väskorna kommer från street & field systemet, eller? Även den lilla som du har kameran i? Vilken väska använder du där?
Tack för många bra tips. (Det där gällde alla alltså...)

Niklas

Jag var just inne där och såg att de ändrat om lite i systemet. Objektivväskorna ligger inte längre i S&F kategorin utan helt för sig själva.

Jag har mitt hus Eos5+VG10 i en S&F Pouch 50AW, däremot vet jag inte vilken väska som Duckie menade.

Nej, jag var lite snabb när jag skrev mitt förra inlägg...

Jag har kameran i en Nova mini. I den får jag plats med min F80 + 24-85 alt 70-300 objektiv, det senare med lite god vilja...
Vidare finns det plats för ett par filter och lite småplock.
På baksidan av novan finns det hällor som jag kan pressa igenom höftbältets spänne (Berghaus Vulcan II) och kan alltså ha kameran mitt fram tillsammans med objektivväskan.

http://www.lowepro.com/pages/series/nova/nv_mini.htm

http://www.lowepro.com/pages/series/lenscases/lencas1.htm

/AK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar