iSolen.se
Guest
Kan du testa med en annan dator? Kanske någon som har en Mac, eller någon som använder Linux? Vad säger dessa i så fall?
Han har ju redan provat i flera datorer. Kortet är nog defekt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du testa med en annan dator? Kanske någon som har en Mac, eller någon som använder Linux? Vad säger dessa i så fall?
Det är ett vanligt SD 32gb Sandisk som jag köpte tillsammans med D800E hos Kameradoktorn. Så kompatibelt borde det vara. Och det funkar ju prima i kameran.
Jag ska prova med fler kort ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om problemet kvarstår. Förhoppningsvis är det bara knas med just det kortet och då får jag väl gå och byta det.
Om nån haft samma problem är jag idel öra!
Att du kan titta på kortet i kameran betyder inte att biden är ok lagrad. Du tittar närmligen på en preview i kameran. Prova ett annat kort, det kostar inte så mycket och du bör väl ändå ha fler.
Varför har du inte kollat att kortet stöds av kameran? Vilket Sandisk 32 kort är det?
Inte ens kameradoktorn är ofelbara
Köp en nytt kort på vägen hem i vilket fall.
Ett CF.
En ytterligare fundering gällande din (Maries) minneskort. Jag har själv en D800 i kameraväskan och hade i början problem med att importera mina raw-filer eftersom formatet inte stöddes av den gamla versionen av Lightroom. Jag vill minnas att formatet också var helt obekant för min laptop, kan det vara så att din datorpark tillsammans med din mjukvara inte kan läsa raw-filerna och därmed anser att informationen på minneskortet är korrupt?
Har just köpt en ny D800E.
Mycket intressant teori!
Det är ju väldigt möjligt att man faktiskt MÅSTE installera Nikons mjukvara för att datorn ska "förstå" filformatet.
Jag ska testa det omedelbart när jag kommer hem idag.
Jag köpte ett nytt CF också när jag köpte kameran. Sen har jag ju ett gäng gamla hemma, både CF och SD.
Det är Extreme 80 mb/s har jag för mig. Är inte helt säker dock. Kan vara 45an också.
Nej, för att kunna importera filer behöver du inte ha någon programvara. Windows kan hantera okända filformat även om windows inte kan göra något med filen.
Ja, så brukar det vara, men jag tänkte att formateringen jag gjorde på kortet i kameran kanske påverkade huruvida det är läsbart i Windows eller inte.
Det har aldrig varit problem med D700an at köra utan Nikonware, men jag tänkte att det kanske var något nytt påhitt för att få fler att använda Nikons egna program...
Har du någonsin fått det att fungera?
Hur för du över bilderna? Med Lighroom eller med utforskaren/findern eller någon annan programvara?
Felmeddelandet om att du bör formatera kortet, kommer det direkt från operativsystemet när du pluggar in kortet eller är det från programmet du använder när du försöker föra över filerna?
Som jag frågade lite högre upp, kortläsarna (både den inbyggda och den externa), hur gamla är de? Jag har själv en sex-sju år gammal kortläsare som inte klarar några SDHC-kort (dvs SD kort på 4 GB eller större).
Och: Fungerar det om du använder CF-kort?
Men den inbyggda siter i en två år gammal asus g74sx.
asus g74sx verkar klara SDHC-kort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=986157 men jag tror ändå du borde prova med en ny kortläsare som stödjer de nyaste SDHC korten bättre. (jag hade en läsare som stödjer SDHC men inte mina nya 95 MB/s-kort och inte heller mina nya CF UDMA 6(7)).
Det kan ju också vara nåt strul med drivrutinen i windows..