ANNONS
Annons

Kameran förstör mina minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick nästan motsvarande fenomen när jag bytte från Sandisk Extreme 45 mb/s till Extreme Pro 95 mb/s - det förra fungerar utmärkt i en en inte alltför ny Lexar-läsare men med det nya står den bara och tuggar. Men i min nyare Transcend-läsare fungerar även det nya som det skall. Det är alltså inte storleken som är problen - det gamla var på 32gb, det nya 16gb.

Intressant, jag har hör andra prata om samma fenomen, så jag tror (tyvärr) inte att du är ensam. Det verkar som det glappar lite i standardiseringen bland i alla fall de snabbare SD-korten. Just här är det ju lite talande att kortet du hade problem med är från Sandisk och läsaren som krånglade var från deras konkurrent Lexar ...

Det verkar vara så att laptopens kortläsare är för gammal (och inga nya drivrutiner verkar finnas).

Underligt med en så gammal(dags) kortläsare i en såpass ny dator.

Ibland dyker det upp frågor på temat "varför används klumpiga CF-kort när vi har smidigare SD-kort" och jag tror den här tråden pekar på ett (av flera) skäl att det är så. Med CF-kort råkar man i princip inte ut för den här typen av kompabilitetsproblem.

Hej, jodå, med CF hade jag problem med UDMA7-kort och SDHC har ju numera varianten UHS-I. Sen har jag ett XQD-kort också till D4an..

Bra att korten blir snabbare och tur att läsarna är så billiga..

Intressant, jag har hör andra prata om samma fenomen, så jag tror (tyvärr) inte att du är ensam. Det verkar som det glappar lite i standardiseringen bland i alla fall de snabbare SD-korten. Just här är det ju lite talande att kortet du hade problem med är från Sandisk och läsaren som krånglade var från deras konkurrent Lexar ...

Underligt med en så gammal(dags) kortläsare i en såpass ny dator.

Ibland dyker det upp frågor på temat "varför används klumpiga CF-kort när vi har smidigare SD-kort" och jag tror den här tråden pekar på ett (av flera) skäl att det är så. Med CF-kort råkar man i princip inte ut för den här typen av kompabilitetsproblem.

Jag var som sagt tvungen att uppgradera alla mina kort när jag bytte från D700 till D800/D4 och det var CF.

Håller med om interna kortläsaren, tråkigt att de stoppar i en gammal kortläsare bara för att det är en gamingdator.

Genom åren har jag vid några tillfällen köpt flera kort av exakt samma modell vid samma tillfälle och något kort har varit helt paj och något har initialt strulat. Aldrig är korten exakt lika stora men det beror ju på tekniken, korten är helt enkelt inte 100%.

Jag var som sagt tvungen att uppgradera alla mina kort när jag bytte från D700 till D800/D4 och det var CF.

Jag har en lindrigt sagt blandad flock av ungefär 30 stycken CF-kort från 2 upp till 32 GB, de äldsta 2-GB-korten har hängt med sedan min Olympus 5050 som (tillsammans med korten) införskaffades 2004 (var det väl?). Jag har använt de här korten i alla möjliga kameror - en stor del av mitt arbete är ju att testa kameror - och har väl hinnit använda minst 35-40 olika kameramodeller med CF-fack de senaste åren.

Jag har hittills aldrig råkat ut för att ett CF-kort inte är kompatibelt med en kamera ... Men då har väl jag helt enkelt haft tur då :)

Jag har en lindrigt sagt blandad flock av ungefär 30 stycken CF-kort från 2 upp till 32 GB, de äldsta 2-GB-korten har hängt med sedan min Olympus 5050 som (tillsammans med korten) införskaffades 2004 (var det väl?). Jag har använt de här korten i alla möjliga kameror - en stor del av mitt arbete är ju att testa kameror - och har väl hinnit använda minst 35-40 olika kameramodeller med CF-fack de senaste åren.

Jag har hittills aldrig råkat ut för att ett CF-kort inte är kompatibelt med en kamera ... Men då har väl jag helt enkelt haft tur då :)

Eller så har du hållit dig borta från Transcend och Kingston.

Inga kingston 16 funkar på D4. Alla Transcend 32 har jag lämnat tillbaka pga problem med D800/D4.

Mina gamla små kort funkar fortfarande av alla märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar