Fick nästan motsvarande fenomen när jag bytte från Sandisk Extreme 45 mb/s till Extreme Pro 95 mb/s - det förra fungerar utmärkt i en en inte alltför ny Lexar-läsare men med det nya står den bara och tuggar. Men i min nyare Transcend-läsare fungerar även det nya som det skall. Det är alltså inte storleken som är problen - det gamla var på 32gb, det nya 16gb.
Intressant, jag har hör andra prata om samma fenomen, så jag tror (tyvärr) inte att du är ensam. Det verkar som det glappar lite i standardiseringen bland i alla fall de snabbare SD-korten. Just här är det ju lite talande att kortet du hade problem med är från Sandisk och läsaren som krånglade var från deras konkurrent Lexar ...
Det verkar vara så att laptopens kortläsare är för gammal (och inga nya drivrutiner verkar finnas).
Underligt med en så gammal(dags) kortläsare i en såpass ny dator.
Ibland dyker det upp frågor på temat "varför används klumpiga CF-kort när vi har smidigare SD-kort" och jag tror den här tråden pekar på ett (av flera) skäl att det är så. Med CF-kort råkar man i princip inte ut för den här typen av kompabilitetsproblem.