Annons

Kameran eller märket på kameran, vad är viktigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossieman

Aktiv medlem
En lite provocerande tråd kan jag tänka mig men ett mycket intressant samtalsämne.

Hur mycket lägger man in i bedömningen av kameran baserat på att det är ens egna märke? är det fel att göra detta eller ligger det helt enkelt i vår natur?

Om vi ska vara ärliga, en systemkamera för 10Kkr, oavsett märke kommer ge fantastiska bilder, som vilken kompaktfotograf som helst kommer att häpna över (det kan vi enas om va?).

Trots att ingen av oss kan se skillnad på kvalitén på låt oss säga iso 400 så är vi ändå där och petar om iso 3200 och uppåt. Allt verkar handla om detta idag, inte ett vanligt foto utan just foton i dålig belysning. Visst är vi insnöad långt bortom det normala.

Hur resonera ni egentligen, är det viktigare med märket (man är fast efter det första valet) eller är det viktigare att rekommendera den kamera som känns bäst i köparens hand.

Sen vore det kul att höra om någon kan säga om det finns en mer fanboyorienterad grupp än kameragänget. Jag var länge av tron att Playstation vs Xbox vs Nintendo var den värsta som fanns, men dessa ter sig som amatörer jämnfört med fotografer imo. Stämmer detta, och i så fall varför just kameror?

Så, kameran eller märket på kameran, vad är viktigast?

Varken kameran eller märket på densamma är viktigast. Det är bilderna som är viktigast.

Att man så ofta diskuterar kameror beror nog mest på att olika kameror är olika bra redskap för att skapa bilder under olika omständigheter. Att folk intresserar sig hög-iso-egenskaper tror jag helt enkelt beror på att många av oss plåtar under omständigheter som kräver högt iso. (För 15 år sedan diskuterades, på samma sätt, vilka filmer som gick att pressa mest och olika kombinationer av förlängd framkallningstid, värmd framkallare osv.)

Jag tycker att det är viktigt att man ser över sitt behov och visst påverkar märke en del också pga val av objektiv. Canon och Nikon har många objektiv att välja på jämför med de andra märken.

Om det är samma Bossieman jag känner från linuxvärlden är det väldig låg nivå på tråden.

När man väljer system är det viktiga faktorer vid valet. Ergonomi, menyhantering osv. När man väl haar valt är man fast. Man har köpt ojektiv och tillbehör. Det är kostsamt att byta system i det läget.

Jag fastnade för Nikon mest för menysystemet. Jag är fortfarande nöjd med Nikon även om mina objektiv är dyrare än Canons dito.

Om det är samma Bossieman jag känner från linuxvärlden är det väldig låg nivå på tråden.

Hmm, nu ser jag inte sambandet mellan GNU/Linux och Pentax/Sony/Nikon/Canon/Pansonic o.s.v. men förklara gärna hur mitt intresse inom GNU/Linux gör att trådens kvalité sjunker?

Hmm, nu ser jag inte sambandet mellan GNU/Linux och Pentax/Sony/Nikon/Canon/Pansonic o.s.v. men förklara gärna hur mitt intresse inom GNU/Linux gör att trådens kvalité sjunker?

De diskussioner som vi fört i linuxrelaterade forum har hållit en hög nivå. Ja, frågan är öppen, men jag tycker fortfarande att tråden håller en ganska låg nivå.

De diskussioner som vi fört i linuxrelaterade forum har hållit en hög nivå. Ja, frågan är öppen, men jag tycker fortfarande att tråden håller en ganska låg nivå.

Nu ser ju jag noll sammanhang mellan just GNU/Linux och denna tråden, fattar fortfarande inte vad det har med tråden att göra. Om våra diskussioner (vet ej vem du är) inom GNU/Linux varit höga hade det varit mer intressant om du belyst detta ur en positiv synvinkel snarare än belysa det som att mitt intresse inom GNU/Linux ligger mig till last här.

Nu ser ju jag noll sammanhang mellan just GNU/Linux och denna tråden, fattar fortfarande inte vad det har med tråden att göra. Om våra diskussioner (vet ej vem du är) inom GNU/Linux varit höga hade det varit mer intressant om du belyst detta ur en positiv synvinkel snarare än belysa det som att mitt intresse inom GNU/Linux ligger mig till last här.

Nu skall du inte ta illa upp, Bossieman. Det är ingenting illa menat. Jag är bara förvånad att du, som duktig och respekerad forumskribent inom linuxvärlden startade just denna tråd. jag vill f.ö. hälsa dig välkommen till den underbara fotovärlden och jag är en av de som lobbar mest aktivt för fri fotorelaterad programvara.

Vem jag är? Jo jag är rebellen bakom fria-ubuntu-se.org på den tiden det begav sig.

@Muni

Ok, har kollat upp dig lite men vi verkar aldrig ha hamnat i nån debatt om något. När det gäller fri mjukvara inom fotovärlden så känns det som ett hopplöst fall. En piratebay version av PS tror jag är vanligare här än vad man tror. För mig är Gimp långt mer än tillräckligt för mig.
Skulle aldrig betala 10Kkr för att redigera mina bilder. Men det är jag, lägger hellre det på hårdvara.

Alla ämnen har sina fanboys, folk kanske söker bekräftelse i att de har gjort rätt val.

Det värsta jag varit med om var i ett gravid forum (fråga inte hur jag hamnade där) där det rasade en otroligt infekterad debatt om vilken barnvagn man skulle använda. Tror det var urban jungle vs. bugaboo som var tungviktsmatchen. Så mycket personangrepp har jag inte sett en "yo mama" på MTV:D

Men mer öppen fotoprogramvara åt folket förresten! Jag får tyvärr nervösa ryck av Gimp, antagligen bara en vanesak. sen får jag väl ta att jag inte kan göra allt som inte går att göra i PS.
Däremot fanns det väl ett överträffat(?) verktyg för perspektivjustering/distorsionskompensering/panoramaframställan som var öppet?

/FLiP

Dags att klona

Det är skillnad på många objektiv att välja på eller bra objektiv. När kommer Canon ta fram en riktigt bra vidvinkel? Den får man nog efterlysa i programmet efterlyst.
Jag väntar på botemedlet zeiss 21mm synd att den inte har autofocus men man kan inte få allt. Det var inte bättre på Nikonsidan heller, dom har sina brister synd att man inte kan klona dom Canon/NIkon då skulle man kanske kunna få en vidvinkel med bra skärpa i hörn samt bra motljusegenskaper.
Vad som är viktigast?
Bra optik sedan om det står Nikon, Canon etc vem bryr sig? inte jag i alla fall.
God JUl

Klart att ens historia syns i alla tester eller kommentarer. Avsiktligt eller inte. Det händer ju då och då att det kommer en kommentar om partiskhet här på FS. Nu kan jag i och för sig enbart se till mig själv: Jag har använt Nikons systemkameror under många många år och kan givetvis detta märke rätt bra in i minsta detralj. Vilket jag inte kan sägas göra när det gäller Canon/Sony mfl. Visst finns det en övergripande kunskap och då speciellt om Canon men någon detaljkunskap har jag inte. Det skiner givetvis igenom när diskutionerna förs.

Jag försöker hela tiden hålla mig så opartisk som jag bara kan (förmodligen med varierande framgång beroende på vem du frågar) och inte ge mig in i detaljdiskutioner om sådant jag inte kan. Däremot är jag nyfiken av mig och deltar aktivt i en mängd diskutioner men det blir givetvis så att jag kanske upplevs som att jag försvarar Nikon. Det är inte helt ovanligt att de mest tvärsäkra kommentarerna om ett märke rätt ofta förs av det "andra" märkets mest fanatiska talibaner och när rena falsarium framförs så måste det ju vägas upp av korrekt fakta. Det sker förmodligen samma sak i forumen för Soný, Canon etc men då jag inte besitter samma detaljkunskap så går det mig förbi

När det gäller rekommendationer så brukar jag alltid rekommendera att gå till en handlare och kläm och känn. Köp sedan den modell som sitter bäst i handen. Väg även in kompisarnas märken då det är rätt praktiskt att kunna låna prylar. Med låna så avser jag att låna inför ett köp. Det är en sak att prova på en pryl i en butik och att kunna prova ut densamma under en vecka eller så. Jag har absolut inga problem med att låna ut mina "värstinggrejor" till mina nära och kära om de behöver dem. Därför har rätt många av dem köpt Nikon och lånar då och då "bättre" objektiv.

Vilket märke som sedan är bäst finner jag helt ointressant. Samtliga kameror idag är bra nog för majoriteten av fotograferna.

Senast ändrad:
Det värsta jag varit med om var i ett gravid forum (fråga inte hur jag hamnade där) där det rasade en otroligt infekterad debatt om vilken barnvagn man skulle använda. Tror det var urban jungle vs. bugaboo som var tungviktsmatchen.

Haha, jag har också sett den pajkastningen. Nästan säker på att jag hittade dit via buzz.

edit: här är länken: http://www.minbebis.com/forum2/viewtopic.php?f=61&t=11428&st=0&sk=t&sd=a

För övrigt är macanvändare ofta relativt.. ehm.. "trogna" sitt varumärke. Det finns en anledning att vi kallas mactalibaner.

---

För att återgå till ämnet:
Jag är ingen avancerad/duktig fotograf, men relativt tekniskt kunnig inom bland annat foto. I höstas fick jag uppdraget att testa åtta systemkameror under 10 000 kronor (inkl kitobjektiv) i inköpspris. Vilka modeller tillverkarna skickade skiljde sig relativt mycket åt, och även om det kan tyckas orättvist att jämföra Nikon D60 med Pentax K20D ingår prisvärde som ett delbetyg vilket gör att prisets inverkan på slutbetyget spelar mindre roll. Det går alltså bra att jämföra enkla (billiga) kameror med avancerade (dyra) eftersom prestanda bedöms i förhållande till priset.

Trots att jag alltid har varit en Canon-kille var det Samsung GX20 som gjorde mig mest förvånad, delvis eftersom Samsung inte imponerat speciellt på mig tidigare. Det är visserligen i princip samma kamera som Pentax K20D, men med klart bättre användarvänlighet i menysystem osv.

Jag gissar att Canon och Nikon har sin roadmap spikad för flera år framöver, med lagom försiktiga uppgraderingar för att behålla sina kunder utan att ta för stora steg. Pentax, Samsung och Olympus måste vara djärvare för att kunna konkurrera med Canons och Nikons goda rykte. Därför har DX20 tex fysiska reglage för fokuspunkt och ljusmätning samt sjuttiotvåtusen programmerbara funktioner.

Jag instämmer med trådskaparen i att bildkvaliteten hos dagens systemkameror är fantastiskt bra. Självklart är den ena bättre på LiveView, den andra på brushantering och den tredje på dynamiskt omfång, men samtliga producerar bra bilder. Vilken man köper borde i första hand bero på vad som är viktigt för just mig. Hög-ISO-prestanda eller att det finns rätt utbud av ljusstarka objektiv är såklart viktigt för den som vill fota i dåligt ljus utan blixt. För mig är "tänket" och ergonomin viktiga aspekter vid val av kamera.

Nu valde jag till slut en Canon ändå när det var dags att handla till mig själv, men jag är fortfarande inte helt främmande för en Samsung eller Sony.

Senast ändrad:
Den där bäbislänken var ju otrolig, tack för den, får oss här att se ut som amatörer ju.
Tack för dagens garv.

Prolaktin-stinna förstföderskor med borderline postnatal-depression skall man INTE ge sig in i tyngre diskussioner med....bara bjuda på rogivande té och praliner och hålla med (talar av egen erfarenhet ;-)

Ha'de / Matti

:-D För att inte tala om pelargonsamlare eller hunduppfödare. Hade en bekant som höll på med dessa "hobbies" och hon berättade att det förekom mordhot och annat hemskt! Helt otroligt.

Att munhuggas - en mäsklig åkomma

En vettig frågeställning i denna tråd. Det verkar vara att djupt sittande mänskligt behov av att munhuggas, det var det stående vid fikabordet när jag jobbade i en industri och finns också inom de flesta områden, barnvagnar, musik, kameror osv. osv.
Jag är tekniskt men även konsnärligt intresserad, så foto o musik är mina stora fritidsintressen. Själv har jag Canon, valet var till största delen ekonomiskt betingat. Jag ville inte heller åter råka ut för att hela systemet, som mitt tidigare Konica på kort tid blev helt oanvändbart för mig, jag hade ganska mycket. Tester är viktiga konsumentupplysningar men man behöver läsa olika tester för att få det mer allsidigt belyst utan att fastna i petitesser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar