Jag har väl varken skrivet eller antytt att Nikons kameror är opålitliga. det är de ju inte alls Nikon gör mycket bra kemeror, men jag tordes inte gå på något märke som jag inte var säker på att de skulle finnas kvar åtminstonde så länge jag var aktiv hobbyfotograf, och det fanns även då flera olika märken att välja på. När jag köpte ersättaren till min Konica (det var på den tiden vi använde film) hade Canon bytt fån mekanisk till elektrisk koppling mellan hus o objektiv, Pentax hade ju också bytt till K-bajonett, hur Nikon skulle göra var det ingen som då visste, nu vet vi att de behöll F-bajonetten. Om det var klokt eller ej får väl ni som använder deras kameror avgöra, mig spelar det ju ingen roll.När jag sen köpte en digitalkamera hade jag ju redan en del Canonprylar och då var det givetvis billigare att fortsätta med samma märke, det borde det inte vara så svårt att räkna ut. man kan ju välja utan att vara märkesgalen, men det har en del svårt att fatta. Vad som är viktigt är väl att sakerna fungerar till det de ska användas till. Att olika verktyg fungerar olika bra och passar olika användare känner jag som gammal hantverkare väl till, jag är också orgelspelare och även på detta område känner jag väl till olika instruments kvaliteter och vad det betyder. Liksom du lånar jag också gärna ut till vänner o bekanta, nu ska jag låna ut utrustningen till att användas vid ett bröllop, hon som lånar min Canonutrustning lånar också en Nikonkamera, tänk vad rättvist, då blir det ingen otillbörlig påverkan för det ena eller andra märket.