ANNONS
Annons

Kameran eller märket på kameran, vad är viktigast?

Produkter
(logga in för att koppla)
I stället för snacka massa om antal annonser artiklar samt påvisa med "Mr Hammar" osv så visa vart all den beg samt nya optiken är med stabilisering samt dessutom i vissa fall Af..??

Det torde väl vara enkelt det då det skall vara så förtvivlat överlägset med Canikon..

Nu var det inte optik som är till Sony jag frågade om som sagt.Jag har rätt bra koll på den .Alla 68 optiker som passar enligt cyberphoto. Samt dom alla blir stabiliserade via funktionen i huset....och den optiken som finns duger nog åt säkert 99 % av fotograferna som handlar systemkameror...och den % som det inte duger åt har nog ingen betydelse för en vanlig kameraköpare så det har betydelse för vilket märke man köper..

Utan jag ville se vart all denna stabiliserade optik finns till Canikon med stabilisering och i vissa fall även Af..??

Då man säger det finns överflöd så borde väl man enkelt kunna visa var och inte svara med Mr Hammar osv...Dessutom frågade jag Ingemar.. men ok.. Fler vill svara är ok.. men gör det då...

Läste du över huvudtaget mitt inlägg innan du gick igång?

Jag skrev inte ett ord om att Canon eller Nikon är överlägsna är det gäller bildstabilisering. Jag skrev att deras utbud är störst, inget annat. Inte att de har flest objektiv med stabilisering. Bara att de har störst utbud. Nu har de i och för sig flest objektiv med VR/IS för Sony mfl har ju inte ett enda :)

Jag skrev också att du har rätt angående VR/IS. Ibland kan det vara bra att faktiskt läsa vad som är skrivet och inte bara förutsätta något.

När det gäller debatten om huruvida VR/IS är viktigt så ser jag det som om jag kan välja kommer jag givetvis att välja det. Jag har dock en hel del objektiv där jag har mindre nytta av det. Men som sagt, väljer jag mellan två alternativ varav det ena har bildstabilisator så väljer jag givetvis det.

ps.
"Mr Hammar" var ett skämt. Om du läser inlägget en gång till så inser du kanske det. Speciellt som det även fanns med en smiley...

Jo
Canon har 27 stabiliserade optiker totalt på cyber idag år 2009

Nikon har hela 20 st optiker med stabilisering..idag år 2009

Ser verkligen ut som ett fett underlag att skapa en stooor jättelik beg marknad med stabiliserad optik. Samt ser verkligen ut som ledande i optikfrågan idag gällande tillgång som passar den stora massan fotografer...Där man idag räknar nog iskallt med att kamerasystemen har stabilisering.. Till o med minsta kamera idag har detta..

Jag förstår inte meningen med din text, vad är det du försöker säga eller bevisa?

Jag läste. men missförstod Mankan.. Och suddade även då insikten kom i nästa inlägg..Gick inte att göra i det före tyvärr.. Och ber om ursäkt för slarvet..

Ja jag läste samt erkänner jag hade taggarna utåt alldeles för fort..

Tyvärr har detta forum inte riktiga smylisar så man ser dom.. Dessa hemmgjorda är i mina ögon svåra att snappa som leenden eller garv.. Därav missförstår jag också då och då rejält då dom helt passerar utan notis.. Fattar inte varför forumet inte har riktiga smilgubbs för..

Och garvade då du markerade att Sony inte har ett ända med stabilisering.. Därmed ligger dom ju klart efter...Hehe

Jag har läst, men jag ser inte meningen med texten iaf, strunt samma.

Angående rekommendera systemkameror till andra så är det komplicerat, men jag brukar skriva vilket hus jag anser är det bästa i prisklassen och sedan oxå kommentera hur bra det är med tillgången till objektiv i nämnda märke, inte minst begagnat.

Köpa sytemkamera är ju som bekant mycket mer än bara köpa själva huset.

Jag läste. men missförstod Mankan.. Och suddade även då insikten kom i nästa inlägg..Gick inte att göra i det före tyvärr.. Och ber om ursäkt för slarvet..

Ja jag läste samt erkänner jag hade taggarna utåt alldeles för fort..

Tyvärr har detta forum inte riktiga smylisar så man ser dom.. Dessa hemmgjorda är i mina ögon svåra att snappa som leenden eller garv.. Därav missförstår jag också då och då rejält då dom helt passerar utan notis.. Fattar inte varför forumet inte har riktiga smilgubbs för..

Och garvade då du markerade att Sony inte har ett ända med stabilisering.. Därmed ligger dom ju klart efter...Hehe

No hard feelings...

Tack för det.. Verkligen trist då man gör sådana tavlor.. Så skönt då man kan få reversera sig..

ja precis?! Jag stärkest just idag i min avsky emot Microsoft - 10 Gb för en installation av Vista - ren burk? Och sedan börjar skräpet fråga efter drivrutiner till USB-pinnen?! En pinne som fungerar utmärkt i båda XP och Linux burkar?! Läser sedan och konstaterar att det är helt vanlig Vista bugg som tyvärr inte går att lösa?!! Betaler folk pengar för denna renaste form av skit mänskligheten har skapat??!!

Nej, XP var oki, men eftersom de lade ner det så återstår bara Linux - Mac är säkert oki, men lite fjolligt med ett överdesignat OS, men så gillar jag inte heller AJ-POD heller...

Om märket eller kameran var det viktiga? Kameran såklart, men det måste ju stå Olympus, Canon eller Pentax för att det skall vara en kamera :)

Tobjörn Hammars frågor till mig

Vad kul att bli tillfrågad, men jag behöver ju inte svara andra har ju redan gjort det på ett föredömligt sätt. men här ändå mitt svar: jag har inte räknat jag vet bara att Canon har tillräckligt med IS-gluggar så det räcker åt mig o dessutom finns ju också Zigma, Tamron o co. Annars ang. det jag skrev,jag avsåg i första hand antalet olika kameramodeller men hela systemet hänger givetvis samman med det. Du får väl glädja dig åt att Fototidningarna stadigt sätter + för det du förordar och - för Canon/Nikons system. Dessutom, om jag nu minns rätt, utsåg Jonas Nilsson Sony a350 till testvinnare i testet han nämnde om här i tråden. Rätta mig Jonas om jag har fel. Så en liten parantes som inte förringar värdet av Sonys m.fl:s system. Canon o Nikon utvecklade sitt IS/VR före den digitala eran, de tillverkar också fortfarande kameror för film och där fungerar bara deras system liksom i deras kikare. Pentax, också det ett anrikt optikföretag, gör likaså kikare men jag vill nog inte ha deras stabilisering applicerad i en sådan. F.ö så är jag glad i dag då skatteverket ändrat sitt tidigare beslut om extra debitering av pr.skatt sedan jag klagat via brev. Ha det! och slit på kamerorna, själv slipper jag då jag för tillfället lånat ut min.

Jag har snart slitit av remmen på mitt ena hus.... Trist orsk att slut fota... Utsliten fotorem och Cyberphoto har tydligen svårt att leverera en kamerarem. Vad gör man då förutom att väntar på bättre tider och drömmer om sommar och en ny kamerarem...

Vad nu det uttalandet hade med saken att göra kan man undra....

Jag lämnar denna tråden tror jag innan någon blir arg - känns som smockan redan ligger i luften...

Dessutom, om jag nu minns rätt, utsåg Jonas Nilsson Sony a350 till testvinnare i testet han nämnde om här i tråden. Rätta mig Jonas om jag har fel.

Stämmer bra. Trots att jag är en "Canon-kille" blev jag mest imponerad av Sony och Samsung. Dessutom med samma slutsats som trådskaparen:

Om vi ska vara ärliga, en systemkamera för 10Kkr, oavsett märke kommer ge fantastiska bilder, som vilken kompaktfotograf som helst kommer att häpna över (det kan vi enas om va?).

Från testet:
Med tanke på den genomgående höga bildkvaliteten bör valet framför allt göras utifrån de övriga egenskaper som värderas högst.

Det var dock inte främst med avseende på IS utan kanske mer att märket inte har någon betydelse. Vissa värdesätter IS i objektiven, och då är ju Canon och Nikon valet. Vill man absolut ha IS i huset är det ju bara att välja något av de andra märkena.

Kommer man från kompaktkamera och har för avsikt att få bättre bildkvalitet är valet helt fritt, men man bör ändå tänka efter vilka egenskaper man värdesätter och sätta dem mot varandra. Men det där vet ju alla ni redan.

Testet som Ingemar nämner finns att läsa på vt.se (något förkortad version) eller smartson.se.

Senast ändrad:
Förtydligande: Jag (och antagligen de flesta andra här på fotosidan) är beredd att lägga en hel del pengar på min fotoutrustning, och då är kanske inte IS i huset (vilket ger billigare objektiv) en avgörande faktor.

När testet gjordes låg dessutom Canon EOS 40D utanför prisintervallet, Nikon D90 var inte presenterad, samtidigt som Pentax K20D och Samsung GX20 precis sjunkit så de hamnade inom ramarna. Så idag ser såklart spelplanen lite annorlunda ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar