Annons

Kameran 1/250 och blixtarna 1/800

Produkter
(logga in för att koppla)

Tenggren

Ny medlem
Hej

Har funderat och sökt men förmodligen inte ställt rätt fråga.

Det är så att jag har ett par D-lite 4 blixtar och undrar hur jag kan utnyttja blixtarnas brinntid som är just 1/800.

Kameran begränsar mig till 1/300 innan ridån börjar synas.

Är detta den högsta slutartiden jag kan få med blixtarna eller hur fungerar det?

//Tenggren

Canon 7D har väl stöd för high speed sync?
Kolla i din manual hur du ställer in det, dock tror jag att den inbyggda blixten inte klarar HSS.

Med high sync inställd kan du synca upp till 1/8000s.
Externa blixt som tex 580EX är det inga problem med dom slutartiderna.

/Stefan

Fattar inte

Hej

Har funderat och sökt men förmodligen inte ställt rätt fråga.

Det är så att jag har ett par D-lite 4 blixtar och undrar hur jag kan utnyttja blixtarnas brinntid som är just 1/800.

Är detta den högsta slutartiden jag kan få med blixtarna eller hur fungerar det?

//Tenggren

Förstår nog inte riktigt!? Använder du blixtar inomhus så är det väl inga problem? Basiso och bl.5,6-8 så är det väl blixtarnas brinntid som helt styr exponeringen. Det torde bli motsvarande som om du kört lampor och 1/800 s slutartid. Fast jag kanske missförstår syftet med din fråga?

Du behöver inte ha samma synktid på kameran och blixtarna! 1/300 är den kortaste tid som kameran har bägge ridåerna öppna samtidigt, och det enda som behövs är att blixten går av just då. Vilken brinntid de då har är ofta inte intressant eftersom de avger det ljus de skall inom slutarens öppettid.

I praktiken utnytjar du dessutom redan blixtens snabbare brinntid för om du inte får med väldigt mycket omgivningsljus, och det lär du sällan få inomhus vid 1/300, så är det blixtens brinntid som t.ex. kommer att frysa rörelser, inte kamerans slutartid.

Canon 7D har väl stöd för high speed sync?
Kolla i din manual hur du ställer in det, dock tror jag att den inbyggda blixten inte klarar HSS.

Highspeed sync fungerar ju dessvärre inte med studioblixtar eller blixtar i allmänhet. Det är ju bara ett sätt för blixten att spraymåla motivet med många snabba upprepade blixtar under slutarens färd över sensorn. Kräver blixtar som förstår sig på det i samarbete med kameran, och det är det normalt bara kameratillverkarens egna hot-shoeblixtar som gör.

Det finns oftast ingen anledning i studiosammanhang att ha kortare slutartider än 1/250.

Blixtarna "bränner" av på 1/600 eller snabbare beroende på fabrikat och kvalitet på blixtarna, det är bara under denna tid det kommer att finnas tillräckligt med ljus till sensorn för att registrera en bild.
Testa att ta en bild inomhus med Iso 100-200, bländare 8-11 och en slutartid som ligger runt 1/100 så får du se hur mycket ljus du får i din bild, troligen inte mycket, om ens så att det är synbart, för att det befintliga ljuset ska störa med dessa ovanstående inställningarna ska det vara väldigt starka lampor eller direkt dagsljus.

Enda gången jag har märkt problemet med att inte kunna komma under vissa synktider är när bilder ska fotas med stor bländare i ljusa förhållanden och man har glömt ND-filtrena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar